۰

همه خواص و فواید روغن بادام برای درمان و زیبایی

روغن بادام سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب اشباع نشده، پروتئین، پتاسیم و روی است و به دو شکل روغن بادام شیرین و تلخ وجود دارد.
کد خبر: ۲۳۳۸۶۱
۱۱:۰۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، روغن بادام که در دو نوع روغن بادام تلخ و روغن بادام شیرین یافت می‌شود یکی از بهترین روغن‌ها برای سلامت پوست و مو محسوب می‌شود. روغن بادام تلخ حاوی سیانید بوده که علاوه بر زیبایی پوست و مو دارای خواص ضدویروسی، ضدباکتری، ضدخارش، ضدقارچی و ضداسپاسم نیز است.

خواص روغن بادام تلخ و شیرین برای پوست و مو

روغن بادام یک روش طبیعی برای درمان چین و چروک و پیری پوست بوده که باعث جوان‌سازی پوست صورت می‌شود. روغن بادام به عنوان یک لوسیون صورت باعث افزایش رطوبت پوست شما شده و از ایجاد چروک صورت جلوگیری می‌کند.

صورت خود را با آب گرم بشویید، یک قاشق روغن بادام تلخ یا شیرین گرم را ۱۰ دقیقه به آرامی با انگشتان خود در حرکت دایره‌ای بر روی پوست صورت ماساژ دهید سپس صورت را با آب گرم بشویید. این روش را هر شب انجام دهید تا بهتر نتیجه بگیرید.

سفیدی پوست

روغن بادام حاوی مقادیر بالای ویتامین E است که می‌تواند به سفیدی پوست صورت کمک کند.

مقداری روغن بادام را بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید

پوست چرب، آکنه، جوش صورت و جای جوش

روغن بادام دارای اسیدهای چرب است که چربی پوست چرب را کنترل کرده و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند. روغن بادام پوست را پاکسازی و لایه‌برداری کرده و به درمان جای جوش و لک صورت هم کمک می‌کند

سیاهی دور چشم

روغن بادام یک روش طبیعی برای درمان سیاهی و پف زیر چشم است. قبل از خواب یک یا دو قطره روغن بادام تلخ یا شیرین را دور چشم بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد با آب سرد بشویید.

در روشی دیگر قبل از خواب روغن بادام شیرین و عسل را با نسبت‌های مساوی مخلوط کنید و آن را دور چشم بمالید و ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد آن را با آب سرد بشویید.
این روش‌ها را تا زمانی انجام دهید که سیاهی دور چشم کاملا درمان شود.

پوست خشک

روغن بادام حاوی ویتامین E است و می‌تواند به عنوان یک نرم‌کننده پوست خشک استفاده شود.

شب قبل از خواب چند قطره روغن بادام تلخ یا شیرین را بر روی صورت بمالید و بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد با آب بشویید.

پوست دست

روغن بادام می‌تواند به عنوان مرطوب‌کننده دست استفاده شود، این روغن بسیار سبک بوده و به راحتی جذب پوست می‌شود و به درمان زخم‌ها و ترک‌های پوستی هم کمک می‌کند.

درمان اگزما و پسوریازیس

اگر از اگزما و پسوریازیس رنج می‌برید، می‌توانید از روغن بادام تلخ و شیرین که پوست را آبرسانی کرده و مرطوب نگه می‎دارند استفاده کنید.

رشد موی سر

روغن بادام حاوی مواد مغذی برای پوست سر و فولیکول‌های مو است که باعث افزایش رشد مو شده و همچنین از موها در برابر اشعه UV محافظت می‌کند.

برای یک ماه هر روز موهای خود را با روغن بادام تلخ یا شیرین ماساژ دهید تا باعث تقویت و افزایش رشد مو شود.

شوره سر

روغن بادام حاوی آنتی اکسیدان‌ها است که باکتری‌ها و قارچ‌های پوست سر شما را از بین می‌برد و از شوره سر جلوگیری می‌کند.

ریزش مو

آلودگی محیط، کمبود مواد غذایی، عدم تعادل هورمونی و استرس از دلایل اصلی ریزش مو هستند. برای کنترل ریزش مو، باید به طور منظم از روغن بادام استفاده کنید.

یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ یا شیرین را گرم کنید و هر شب قبل از خواب بر روی پوست سر بمالید و بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید. همچنین خوردن روزانه چند عدد بادام شیرین و یا اضافه کردن روغن بادام شیرین به سالاد هم از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

ابرو

روغن بادام یکی از مواد طبیعی برای افزایش رشد ابرو و مژه پرپشت شدن آن است. هر شب قبل از خواب مقداری روغن بادام گرم را به صورت حرکات دایره‌ای بر روی ابروها و مژه‌ها ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و صبح بشویید. برای یک ماه این روش را هر روز انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

ناخن

یک درمان طبیعی برای ناخن‌های شکننده استفاده از روغن بادام است. روغن بادام شیرین حاوی مقادیر بالای روی است که باعث درمان شکنندگی ناخن‌ها و لکه‌های سفید روی ناخن می‌شود. این روغن همچنین حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین B و آهن است که باعث سلامت ناخن می‌شود.

هر شب قبل از خواب یک قطره روغن بادام را گرم کنید و آن را بر روی ناخن بمالید و بگذارید یک شب بماند. برای یک ماه هر روز از این روش استفاده کنید تا ناخن های سالم تری داشته باشید.

خواص دارویی و درمانی روغن بادام
روغن بادام شیرین را می‌توان برای ماساژ بدن نوزادان و کودکان استفاده کرد. ماساژ دادن مفاصل نوزاد با روغن بادام، گردش خون را افزایش‌ داده و از مشکلات پوستی جلوگیری‌ می‌کند.

ماساژ بدن نوزادان و کودکان با روغن بادام، بدن را آبرسانی کرده و سبب افزایش رشد و قوی تر شدن استخوان‌ها و عضلات آن‌ها می‌شود. همچنین روغن بادام کودک شما را آرام می‌کند، اضطراب را کاهش می‌دهد و باعث خواب بهتر او می‌شود.

یبوست

روغن بادام شیرین یک ملین طبیعی است که می‌تواند به پیشگیری و درمان یبوست کمک کند.

روزانه 2 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین را به سالاد یا غذای خود اضافه کنید، بهتر است تا زمان بهبودی این روش را به کار ببرید. بعد از استفاده از روغن بادام آب و غذاهای حاوی فیبر بالا را برای تنظیم حرکات روده استفاده کنید.

علاوه بر این ماساژ موضعی شکم با استفاده از روغن بادام شیرین هم می‌تواند یبوست را درمان کند.
تحقیقات نشان داده روغن بادام شیرین حاوی مقادیر بالای فیبر و مواد معدنی مختلف است که علاوه بر پوست و مو برای درمان کلسترول بالای خون، بیماری‌های قلبی، کاهش وزن، دیابت و یبوست و پیشگیری از سرطان مفید است.

تفاوت روغن بادام تلخ و شیرین

امروزه در بین عوام به ویژه متخصصان و طرفداران طب سنتی و طب گیاهی، از دو عبارت روغن بادام تلخ و روغن بادام شیرین یا روغن بادام خوراکی و روغن بادام غیرخوراکی زیاد استفاده می‌شود.

بادام درختی در دو نوع شیرین و تلخ وجود دارد که هنگامی که روغن هر کدام از آن‌ها استخراج شود، آن روغن نیز تلخ یا شیرین می‌شود.

روغن بادام شیرین خوراکی است، اما روغن بادام تلخ به دلیل این‌که در فرایند روغن‌گیری ماده‌ای سمی به نام اسیدسیانیدریک تولید می‌کند، غیرخوراکی است. ضمن این‌که توجه کنید که برخی از روغن بادام‌های شیرین نیز به دلیل این‌که مراحل تصفیه را طی نکرده‌اند، خوراکی نیستند و شما باید هنگام خرید به خوراکی و غیرخوراکی بودن روغن بادام توجه کنید.

برخی از خواص روغن بادام شیرین

استفاده به صورت خوراکی برای پخت و پز یا در انواع سالادها، روغن بادام شیرین خوراکی است و مسهل ملایمی است، روغن بادام شیرین به همراه شکر(سرخ) سبب صاف شدن سینه و گلو می‌شود. برای زخم روده و مثانه و اسهال مفید است.

کسانی که به بی‌خوابی، خشکی بینی یا خون دماغ‌های مکرر مبتلا هستند شب‌ها قبل از خواب به میزان دو قطره روغن بادام شیرین بینی خود را چرب کنند.

برخی از خواص روغن بادام تلخ یا غیرخوراکی

افزایش رشد مو، کاهش چین و چروک و پف صورت، رفع خشکی پوست دست یا صورت، رفع زنگ زدن گوش، از بین بردن آثار لک و جوش و عفونت‌های پوستی.

بادام تلخ دارای مزاج گرم و خشک است و برای بیماری‌های روماتیسمی، ورم مفاصل و درد‌های مفصلی ناشی از ضربه و پیچ‌خوردگی به صورت موضعی قابل استفاده است.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: