۰

30 علایم هشداردهنده بیماری قلبی

قلب یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن شماست. عضله‌ای به اندازه مشت دست که هرگز استراحت نمی‌کند و خون را هر روز و هر لحظه به درون رگ‌های شما می‌ریزد. این عضو حیاتی همواره به خوبی شما را زنده نگه می‌دارد. با این حال، ممکن است در هنگام بروز مشکل، به هشدارهای او بی‌توجه باشید. متاسفانه موارد بسیاری وجود دارند که می‌توانند قلب شما را دچار مشکل کنند. در ادامه با دینو همراه باشید تا ببینید که 30 علایم هشداردهنده بیماری قلبی که باید به سرعت جدی گرفته شوند، کدامند.
کد خبر: ۲۳۲۲۹۳
۱۶:۵۱ - ۱۶ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، طبق آمار و گزارش‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، در حدود یک مورد از چهار مرگ در ایالات متحده آمریکا را می‌توان به نوعی بیماری قلبی نسبت داد. خوشبختانه باید بدانید که قلب شما در هنگام بروز مشکل، سریعا به شما هشدار می‌دهد. اگر به بدن خود توجه داشته باشید و مرتبا به پزشک مراجعه کنید، می‌توانید متوجه این هشدارها شوید و با هر مشکلی مقابله کنید. از درد انگشت پا تا خستگی، مواردی هستند که می‌توانند نشان از یک بیماری قلبی داشته باشند. برای جلوگیری از آسیب‌های جدی، به 30 علایم هشداردهنده بیماری قلبی توجه کنید:
علایم هشداردهنده بیماری قلبی
1. زخم باز روی پا

وجود زخم یا زخم باز دردناک روی پاهای شما بسیار خطرناک است و باید سریعا توسط پزشک بررسی شود. این مورد می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی به نام «بیماری انسداد آئورتوایلیاک» (Aortoiliac Occlusive Disease) باشد که همان انسداد آئورت، رگ خونی اصلی بدن شما است. به گفته متخصصان عروقی مرکز سلامت NYU Langone Health، این وضعیت می‌تواند منجر به «ایسکمی» (Ischemia)، کاهش عرضه خون و اکسیژن به بافت‌ها شود. پزشکان در این باره می‌گویند:

ایسکمی ممکن است باعث شود که بافت‌های پا متلاشی شوند و در نتیجه شما زخم‌های باز را تجربه خواهید کرد. همچنین احتمال مرگ بافت یا قانقاریا وجود دارد که بدون درمان مناسب، منجر به ریزش اندام می‌شود.
2. گرفتگی در پاها

گرفتگی عضلات هر از گاهی اتفاق می‌افتد. به خصوص پس از شلوغی‌های محیط کار یا فعالیت‌های آخر هفته که شما درگیرشان بودید. با این حال توجه داشته باشید که اگر در هنگام قدم زدن، درد و گرفتگی در عضلات ران، باسن یا ساق پا را به صورت مداوم و شدید تجربه می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از مشکلات قلبی باشد. طبق اعلام مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ (UPMC)، این نوع گرفتگی‌ها می‌توانند از علایم بیماری انسداد آئورتوایلیاک باشند.
3. درد در انگشتان پا

به جز این که انگشتان خود را محکم ببندید یا کفش‌های شما خیلی تنگ و نامناسب باشند، دلایل زیادی برای درد در انگشتان پا وجود ندارد. بنابراین، اگر بدون هیچ دلیل واضحی درد در ناحیه انگشتان پا را تجربه کرده و هنگام استراحت متوجه سرما یا بی‌حسی پاهای خود شدید، با نشانه دیگری از بیماری انسداد آئورتوایلیاک روبرو هستید.
4. سرفه کردن مخاط رنگی

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، داشتن سرفه مداومی که از بین نمی‌رود و مخاطی به رنگ صورتی یا سفید ایجاد می‌کند، می‌تواند ناشی از وجود مایعات در ریه‌های شما باشد. این حالت یک علامت هشداردهنده بیماری قلبی است. حتی اگر فقط مانند یک سرماخوردگی ساده به نظر برسد، ایده خوبی است که آن را با پزشک خود مطرح نموده و اطمینان حاصل کنید که این مورد نشانه مشکل بزرگ‌تری نیست.
5. درد فک

شاید شما نیز فکر کنید که درد فک، موردی جدی نیست؛ اما، باید بدانید که یک علامت شایع حمله قلبی است که به ندرت در مورد آن صحبت می‌شود. «استیون دی بندر» (Steven D. Bender)، دکترای دندانپزشکی و مدیر مرکز دردهای صورت و پزشکی خواب در دانشکده دندانپزشکی A&M تگزاس در این باره به خوبی توضیح می‌دهد:

گاهی اوقات بروز نشانه‌های حمله یا برخی از نارسایی‌های قلبی را می‌توان در فک، دندان و گردن مشاهده کرد. این موارد فقط مربوط به سمت چپ بدن نیستند؛ بلکه، در سمت راست نیز ممکن است اتفاق بیفتند، به خصوص برای خانم‌ها. توجه کنید که درد همیشه یک نشانه بوده و به شما می‌گوید که در یک لحظه درون بدن شما اتفاقاتی در حال رخ دادن است. بسته به شدت و میزان آن، درد ممکن است ثابت یا مقطعی باشد. با این حال در صورت شدت زیاد و تکرار مداوم آن، نشان دهنده وضعیت خطرناکی است که نیاز به رسیدگی دارد. اگر این درد شدید در فک شما اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد، علامتی هشدار دهنده از حمله قلبی است که توانسته به سادگی پنهان شود.

6. ریزش موی روی پاها

داشتن پاهای بدون مو احتمالا برای بسیاری از افراد خوشایند است؛ اما ریزش غیرطبیعی موهای آن همچنین می‌تواند نشانه «بیماری سرخرگ محیطی» (Peripheral Artery Disease) باشد. این بیماری مربوط به وضعیت گردش خون است که به علت رسوب چربی در دیواره داخلی سرخرگ‌ها اتفاق می‌افتد. این رسوبات در شریان‌های شما جمع شده و جریان خون به اندام‌ها را کاهش می‌دهند. طبق گفته‌های McLeod Health کارولینای جنوبی، یکی از این علایم تجربه ریزش موی روی پاها است که در نتیجه پوستی صاف و براق و همچنین سرد خواهید داشت.
7. احساس سنگینی در پاها

هنگامی که شما به بیماری سرخرگ محیطی مبتلا باشید، کمبود جریان خون در پاهای شما باعث می‌شود هنگام راه رفتن احساس سنگینی کنید. طبق گفته کلینیک Mayo، این بیماری همچنین می‌تواند باعث درد، گرفتگی، بی‌حسی یا ضعف در پاهای شما شود.
8. تکرر ادرار در شب

به گفته کلینیک Mayo، اگر متوجه شدید که باید بیش از حد معمول در شب نیاز به ادرار کردن دارید، باید نگران شوید. تکرر ادرار می‌تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. برای اطمینان از سلامت قلب خود با پزشک مشورت کنید.
9. احساس سفتی در گلو

بنیاد قلب بریتانیا (British Heart Foundation)، از احساس سفتی در گلو به عنوان یکی از علایم هشداردهنده بیماری قلبی نام برده است. اگر این احساس سفتی به حدی باشد که شما به طور مداوم حس خفگی داشته باشید، می‌تواند نشانه حمله قلبی باشد.
10. افزایش سریع وزن

افزایش سریع وزن، یکی از علایم کمتر شناخته شده نارسایی قلبی است. چنین چیزی علامت آن است که بدنتان به دلیل عدم پمپاژ صحیح خون، مایعات را درون خود حفظ می‌کند. طبق گفته‌های «کایزر پرماننته» (Kaiser Permanente)، افزایش سریع وزن ناشی از بیماری قلبی می‌تواند 3 پوند در 24 ساعت یا 5 پوند در یک هفته باشد.
11. تورم پا یا مچ پا

تورم یک ناحیه از بدن، معمولا آسیب به آن را نشان می‌دهد، مانند: پیچ خوردن مچ پا. علاوه بر این، افزایش مایعات اضافی در بافت‌های شما نیز می‌تواند منجر به تورم در پاها شود که نشانه نارسایی قلبی است. به گفته AHA، این حالت هنگامی اتفاق می‌افتد که خون در هنگام تلاش برای بازگشت به قلب، گیر می‌افتد و باعث متورم شدن بافت‌های شما می‌شود.
12. عرق سرد ناگهانی

اگر به طور ناگهانی عرق کنید و دچار سرما و رطوبت زیاد روی پوست خود شوید، ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید. کلینیک Mayo می‌گوید که چنین شرایطی، یکی از علایم معمولی حمله قلبی بوده و ممکن است با ناراحتی در قفسه سینه یا درد همراه باشد. اگر مطمئن نیستید که چرا عرق می‌کنید، منتظر کشف علت آن نباشید و سریعا از پزشک کمک بگیرید.
13. احساس ناگهانی حالت تهوع

احساس ناگهانی درد معده یا استفراغ شما ممکن است به دلیل غذای بدی که خوردید نبوده و یک حمله قلبی باشد. پزشکان کلینیک Mayo معتقدند که تهوع به همراه سرگیجه یکی از علایم اصلی حمله قلبی است. برای خانم‌ها، چنین علایمی حتی در هنگام سکته قلبی نیز ممکن است بروز کند.
14. اختلال نعوظ

موارد مختلف زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث اختلال در نعوظ شود. با این وجود، موردی که کمتر شناخته شده، بیماری قلبی است. بر اساس نظریات دانشکده پزشکی هاروارد، وجود خون اضافی در بدن هنگام نعوظ، لازم است. اگر شما گرفتگی شریان داشته باشید، آن جریان خون قطع می‌شود. بنابراین اگر در اتاق خواب خود مشکل دارید، با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا اطمینان حاصل شود که دلیل آن مسئله جدی‌تری نیست.
15. ضربان قلب نامنظم

دانشکده پزشکی هاروارد اظهار دارد هر چیزی که باعث تغییر ضربان قلب شما در هنگام استراحت شود، ممکن است نشانه‌ای از بروز مشکل باشد. توجه داشته باشید که این تغییر ضربان می‌تواند به دلیل اضطراب، مصرف کافئین یا کمبود آب بدن نیز رخ دهد. بنابراین، اگر در حین تماشای برنامه مورد علاقه خود یا خواندن کتاب، قلب شما به سرعت تغییر وضعیت داده و نامنظم یا فوق‌العاده شدید زد، حتما به پزشک مراجعه کنید.
16. احساس لرزش در قفسه سینه

اگر به طور خاص احساس لرزش را در قفسه سینه خود تجربه می‌کنید، احتمالا با شایع‌ترین علامت «فیبریلاسیون دهلیزی» (AFib) روبرو هستید. به گزارش AHA، این بیماری نوع خاصی از ضربان قلب نامنظم است که هنگام شلیک غیرطبیعی تکانه‌های الکتریکی اتفاق می‌افتد و باعث لرزش دهلیز می‌شود. اگر این احساس را تجربه می‌کنید، هر چه سریع‌تر با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که افراد مبتلا به AFib، به شدت در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.
17. درد بازو یا شانه

در حالی که موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث درد بازو یا شانه شود، اگر به طور مداوم با این حالت روبرو هستید، باید به آن توجه کنید. اگر هنگامی که ورزش می‌کنید یا در طول فعالیت شدید فیزیکی خود این دردها را تجربه می‌کنید و با استراحت احساس بهبودی می‌کنید، ممکن است بیماری قلبی داشته باشید. همچنین اگر به طور ناگهانی در ناحیه بازو، کمر یا شانه خود، درد همراه با فشار یا احساس سنگینی در قفسه سینه خود را تجربه کردید، به راحتی دچار یک حمله قلبی شده‌اید.
18. احساس خستگی سریع هنگام ورزش

اگر همیشه در هنگام ورزش یا فعالیت بدنی احساس خستگی داشته باشید، ممکن است به دلیل نقص مادرزادی در قلب شما باشد که هنوز تشخیص داده نشده است. در حالی که موارد جدی در بدو تولد تشخیص داده می‌شوند، بعضی اوقات موارد شدیدتر گاهی تا بزرگسالی هم کشف نمی‌شوند.
19. خستگی عمومی

بعضی اوقات خستگی می‌تواند نشانه‌ای از برنامه‌های شلوغ و روزهای طولانی در دفتر کار باشد. اگر هر روز احساس خستگی می‌کنید به طوری که به نظر می‌رسد این احساس هرگز از بین نمی‌رود، می‌تواند نشانه نارسایی قلبی یا «بیماری عروق کرونر» (Coronary Artery Disease) باشد.
20. سردرگمی یا فراموشی

اگر اخیرا احساس ناراحتی به دلیل از بین رفتن حافظه، سردرگمی یا اختلال در تفکر داشتید، ممکن است به دلیل نارسایی قلبی باشد. AHA می‌گوید، چنین حالتی زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار برخی عناصر شیمیایی خاص در خون شما تغییر کند. به عنوان مثال تغییر در میزان سدیم می‌تواند باعث سردرگمی شود.
21. درد شکم

اگر به هنگام ورزش دچار درد شکم شوید که به محض استراحت سریعا از بین برود، ممکن است قلب شما در تلاش باشد تا به شما هشدار دهد. چنین موردی می‌تواند یکی از 30 علایم هشداردهنده بیماری قلبی باشد.
22. ناراحتی در قفسه سینه

ناراحتی در قفسه سینه چیزی است که افراد اغلب آن را نادیده می‌گیرند و فکر می‌کنند که به دلیل خوردن یک وعده غذایی چرب اتفاق افتاده است. با این حال، اگر احساس ناراحتی، فشار، پر بودن یا حتی درد خفیف در مرکز سینه شما رخ دهد و بیشتر از چند دقیقه طول بکشد، و یا از بین برود و دوباره برگردد، می‌تواند علامتی هشداردهنده از حمله قلبی قریب‌الوقوع باشد.
23. آپنه خواب

اگر تا به حال اواسط شب به دلیل احساس خفگی از خواب بیدار شده‌اید، احتمالا دچار «آپنه خواب» (Sleep Apnea) هستید. آپنه نوعی اختلال خواب است که باعث می‌شود نفس شما برای مدتی متوقف و دوباره شروع شود. AHA معتقد است که این مشکل مانع از خواب باکیفیت می‌شود. همین طور هم اغلب با سکته مغزی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا همراه است. در صورت تجربه چنین حالتی، حتما با پزشک مشورت کنید.
24. خروپف مزمن

خروپف دائمی، تنها مشکلی برای شب‌های شریک زندگی شما نیست؛ بلکه، می‌تواند یکی از علایم هشداردهنده بیماری قلبی باشد. طبق گفته دانشکده پزشکی هاروارد، خروپف علامت اصلی آپنه خواب است. خوشبختانه، روش‌هایی برای رسیدگی به این مسئله پیش از آن که منجر به بروز مشکلات جدی‌تر در زمینه سلامتی فرد شود، وجود دارد. برای کاهش آپنه خود، از خوابیدن به پشت، مصرف الکل و کشیدن سیگار خودداری کنید. اگر حالت‌های شما بعد از مدتی برطرف نشد، به پزشک مراجعه نمایید.
25. علایم حمله هراس (پانیک)

بر اساس اعلام UPMC، تشخیص تفاوت بین حملات هراس و سکته‌های قلبی اغلب می‌تواند دشوار باشد. این دو علایم مشابهی مانند تنگی نفس، احساس سفتی در قفسه سینه، تعریق، ضربان قلب نامنظم و تند، سرگیجه و ضعف جسمی به همراه دارند. به همین دلیل مهم است که سریعا موضوع را با پزشک خود مطرح کنید. تشخیص یک پزشک تنها راهی است که می‌توانید به طور قطع بدانید مشکل شما کدام یک از این دو مورد است.
26. داشتن سردرد شدید

اگر سردرد شدیدی دارید که به سادگی از بین نمی‌رود، فقط به سراغ داروهای مسکن نروید. آن را به عنوان نشانه‌ای از یک مشکل جدی در نظر بگیرید. چنین سردردهایی می‌توانند به دلیل سکته مغزی یا لخته شدن خون در قلب شما رخ دهند. به خصوص اگر این دردها همراه با استفراغ و سرگیجه باشند، از آن جایی که می‌توانند به سرعت موجب آسیب‌های جدی شوند، صبر نکنید و فورا به پزشک مراجعه نمایید.
27. مشکل در تنفس

اگر معمولا در حین فعالیت‌های سبک، در حالت استراحت یا حتی خواب، دچار تنگی نفس می‌شوید، احتمال دارد دچار بیماری قلبی شده باشید. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل گرفتگی رگ‌ها و تجمع خون، قلب شما قادر به تولید یک جریان مناسب نبوده و نشت مایعات به درون ریه‌ها باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود.
28. سرگیجه یا غش

غش کردن می‌تواند به دلایل مختلفی از بلند شدن سریع گرفته تا داروهایی که شما مصرف می‌کنید ناشی شود. همچنین می‌تواند یک مشکل قلبی را نشان دهد. دانشکده پزشکی هاروارد گفته است که افت فشار خون شما می‌تواند به دلیل پارگی آئورت باشد. مهم نیست که دلیل آن چیست، حتما به پزشک مراجعه کنید تا ببینید چه مشکلی وجود دارد.
29. ضربان قلب آهسته

«آریتمی قلبی» (Heart Arrhythmias) به تغییرات ضربان قلب شما ارتباط دارد. در حالی که بسیاری از مردم به دنبال یک قلب پرضربان و در حال تپش تند هستند، «برادیکاردیا» (bradycardia) یا ضربان قلب آهسته نیز می‌تواند نشانه‌ای از نقص عملکرد قلب شما باشد. اگر قلبتان کمتر از 60 بار در دقیقه می‌تپد، به پزشک مراجعه کنید. در حالی که ضربان قلب آهسته همیشه نشان از مشکل جدی نیست؛ اما می‌تواند قلب شما را از تامین اکسیژن کافی بدن باز دارد و باعث ایجاد سرگیجه، دردهای قفسه سینه و سایر موارد مشکل‌ساز شود.
30. کمردرد شدید

بعضی اوقات مشکلات قلبی باعث بروز علایمی در نواحی غیرمنتظره بدن شما می‌شوند. یکی از این ناحیه‌ها کمر شما است. اگر در قسمت تحتانی یا فوقانی کمر خود دردی دارید که از قفسه سینه پخش می‌شود، آن را به عنوان نشانه‌ای از بیماری قلبی در نظر بگیرید و فورا از پزشک خود درخواست کمک کنید. به گفته کلینیک Cleveland، چنین موردی ممکن است نشانه ظریفی از حمله قلبی در زنان باشد.

حتما به یاد داشته باشید که باید این 30 مورد علایم هشداردهنده بیماری قلبی را جدی بگیرید. همچنین دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: دینو

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: