۰

انتقاد عبدالفتاح نواب از یکجانبه گرایی عربستان در تعطیلی حج

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: جمهوری اسلامی برای برگزاری حج پروتکل های بهداشتی مناسب را به عربستان عرضه کرد، اما این کشور با استبداد رای و بدون نظرخواهی از ممالک اسلامی حج را تعطیل کرد.
کد خبر: ۲۳۱۹۲۵
۰۹:۱۱ - ۱۴ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: جمهوری اسلامی برای برگزاری حج پروتکل های بهداشتی مناسب را به عربستان عرضه کرد، اما این کشور با استبداد رای و بدون نظرخواهی از ممالک اسلامی حج را تعطیل کرد.

 حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب ظهر امروز در پیش خطبه های نماز جمعه قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد، با بیان اینکه امام رضا(ع) در حد حرف هم به کسی جفا نکرد، به روایتی در مورد اخلاق امام رضا(ع) اشاره و عنوان کرد: ابراهیم عباس می گوید: امام رضا(ع) سخن کسی را قطع نمی کرد و اگر کسی از ایشان حاجتی داشت و امام رضا(ع) توانایی انجام آن را داشت، دریغ نمی کرد.

او ادامه داد: اگر کسی خدمت حضرت بود، مطلقا پای خود را دراز نمی کردند و حتی تکیه نمی دادند، به موالی و غلامان خود توهین نمی کردند، هرگز قهقهه نمی زدند بلکه متبسّم بودند، وقتی سفره پهن می کردند، همه اهالی خانه حتی دربان منزل را صدا می کرد که سر سفره بنشینند. ابراهیم عباس می گوید: اگر فردی گفت که من مشابه حضرت را دیدم او را تصدیق نکنید، از حضرت رضا برتر در عالم وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره پاداش زیارت امام رضا(ع) گفت: در روایتی داریم که پاداش کسی که امام رضا(ع) را عارفا بحقه زیارت کند، بهشت است. در روایت دیگری معادل هزار حج و در روایتی معادل یک میلیون حج است.

او به روایت دیگری در باب فضیلت زیارت امام رضا(ع۹ اشاره کرد و افزود: در روایت داریم که از معصوم سئوال کردند: زیارت امام حسین برتر است یا زیارت امام رضا(ع)؟ می فرماید: زیارت امام رضا(ع). دلیل آن هم این است که امام رضا(ع) را تنها شیعیان امامیه و به عبارتی شیعیان اثنی عشری زیارت می کنند درحالیکه امام حسین(ع) را مذاهب دیگر هم زیارت می کنند.

نواب، دیدگاه امام رضا(ع) درباره حج را مورد توجه قرار داد و افزود: دیدگاه ایشان این است که حج واقعی، حج تاثیر گذار در عرصه های فردی، اجتماعی و بین المللی است؛ یعنی حج از نگاه امام رضا(ع) همان حجّی است که امام خمینی فرمودند و آن حج ابراهیمی است و از ویژگی های مهم حج ابراهیمی، تاثیرگذاری است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: اگر حج در چارچوب برنامه های ابراهیم خلیل صورت نگیرد و دستورات، مو به مو انجام نگیرد، حج تاثیرگذار نخواهد بود.

او با بیان اینکه حج از نظر امام رضا(ع)، کوچ به سوی خداست، بیان داشت: در حج همه انسان ها از مواهب مادی و معنوی آن بهره مند می شوند، درواقع در حج، انسان سعی می کند از گناهان دوری بجوید.

نواب، حج امروز را فاقد توان حل مشکل فلسطین دانست و یادآور شد: دلیل این ناتوانی این است که حج در چارچوب صحیح خود قرار ندارد.

او با بیان اینکه حج باید بتواند مشکل جهان اسلام را حل کند، اضافه کرد: اقدامات بسیاری برای هماهنگی با عربستان در برگزاری حج انجام دادیم اما ثمری نداشت.

او ابراز کرد: جمهوری اسلامی برای برگزاری حج پروتکل های بهداشتی مناسب را به عربستان عرضه کرد، اما این کشور با استبداد رای و بدون نظرخواهی از ممالک اسلامی حج را تعطیل کرد.

نواب یادآور شد: ۷۳ هزار نفر برای مشرف شدن به حج ثبت نام کرده بودند که با تعطیلی آن، برای سال بعد برنامه ریزی شده اند، افرادی که قادر به ثبت نام نشدند، به جای انصراف دهنده ها در صف ثبت نام قرار خواهند گرفت.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: