۰
دانستنی‌های حقوقی؛

دیه سقط جنین چقدر است

بر اساس قانون سقط جنین دیه مشخص به خود را دارد و در صورت سقط فرد خاطی باید مبلغ دیه را بپردازد.
کد خبر: ۲۳۱۸۲۷
۱۰:۰۱ - ۱۲ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، بر اساس قانون ایران سقط جنین جرم به حساب می‌آید و مرتکب چنین امری باید مجازات مندرج در قانون را بگذراند و علاوه بر آن دیه جنینی که سقط کرده است را هم بپردازد.

بر اساس قانون دیه جنین متفاوت است و بر اساس قانون دیه نطفه‌ای که در رحم مستقر شده دو صدم دیه کامل است.

مرحله دوم تشکیل جنین علقه است که در آن جنین به صورت خون بسته در می‌آید و دیه سقز جنین در این مرحله چهار صدم دیه کامل است و در مرحله سوم که مضغه نام دارد که در آن جنین به صورت توده گوشتی در می‌آید و در صورت سقط جنین در این مرحله مرتکب امر باید شش صدم دیه کامل را پرداخت کند.

در مرحله عظام جنین به صورت استخوان در آمده، اما هنوز گوشت در بدن او روییده نشده است و مطابق با قانون دیه آن هشت صدم دیه کامل است.

اگر فرد جنینی که گوشت و استخوان بندی آن تمام شده، ولی در آن روح دمیده نشده را سقط کند باید یک دهم دیه کامل را پرداخت کند.
دیه جنینی که روح در او دمیده شده چقدر است؟

اما اگر فرد جنینی که روح در آن دمیده شده و پسر است را سقط کند باید دیه کامل را در صورتی که دختر باشد باید نصف دیه کامل را پرداخت کند و در صورتی که جنین مشتبه باشد باید سه چهارم دیه کامل پرداخت شود.

هرگاه در اثر جنایت بر مادر، جنین از بین برود، علاوه بر دیه یا ارش جنایت بر مادر، دیه جنین نیز درهر مرحله از رشد که باشد پرداخت می‌شود.

هرگاه زنی جنین خود را، در هر مرحله‌ای که باشد، به عمد یا شبه عمد از بین ببرد، دیه جنین توسط او پرداخت خواهد شد و اگر با خطای محض از بین ببرد، عاقله‌ی مادر دیه را پرداخت می‌کند.

هرگاه جنینی که بقای آن برای مادر خطر جانی دارد به منظور حفظ نفس مادر سقط شود، دیه ثابت نمی‌شود.

هرگاه چند جنین در یک رحم باشند، سقط هر یک از آن‌ها دیه جداگانه دارد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: