۰

خروج روزافزون مردم آلمان از کلیساها

کلیساهای کاتولیک و پروتستان آلمان، در سال گذشته بیش از ۵۴۰هزار عضو خود را از دست داده‌اند. این میزان ترک کلیسا در یک سال، رخدادی تاریخی توصیف شده است.
کد خبر: ۲۳۱۵۲۵
۱۳:۳۸ - ۰۹ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، بیش از ۵۴۰ هزار نفر از مسیحیان آلمانی، در سال ۲۰۱۹ کلیسا را ترک کرده‌اند. این خروج انبوه، اصحاب دو کلیسای عمده پروتستان و کاتولیک در این کشور را آشفته کرده است.

آژانس KNA که اخبار مربوط به جوامع کاتولیکی را پوشش می‌دهد، اعلام کرده که در سال گذشته، ۲۷۲هزار و ۷۷۱ نفر از اعضا و معتقدان، از ۲۷ حوزه‌ تحت نظر تشکیلات کلیسا خارج شده‌اند.

کلیسای پروتستان هم تقریبا به همان اندازه کلیسای کاتولیک، عضو از دست داده است. ۲۷۰هزار نفر ترک کلیسا کرده‌اند که به نسبت سال گذشته ۲۲درصد بیشتر است.

احتمال می‌رود که افشای رسوایی‌های جنسی کشیش‌ها، یکی از دلایل رویگردانی مردم از کلیسا باشد اما دلیل اصلی و حتمی نیست. مردم از کلیسای پروتستان هم به همان اندازه کلیسای کاتولیک خارج شده‌اند در حالی‌که فضاحت و آبروریزی در کلیساهای پروتستان بسیار ناچیز بوده است.

گئورگ بتزینگ، دبیر مجمع روحانیت کاتولیک آلمان، با ابراز نگرانی از پشت کردن مردم به کلیسا می‌گوید: «ترک کلیسا نشانگر تشدید بیگانگی اعضا با زندگی و موازین اعتقادی است و این چالش را باید جدی گرفت.»

هاینریش بدفورد اشتروم، رئیس شورای کلیسای پروتستان آلمان نیز گفته که نبایست در قبال خروج صدها هزار نفر از اعضا ساکت ماند. او شیوع کرونا را مثال می‌زند و می‌گوید این بحران نشان داد که مراقبه، همبستگی و اراده جمعی، چه اندازه از نظر فردی و اجتماعی اهمیت دارد و چقدر به سلامتی روحی و جسمی در شرایط دشوار کمک می‌کند.

اسقف پتر کالگراف از شهر ماینتس نیز خروج انبوه مومنان از کلیسا را تلنگری به جامعه مسیحی دانسته که باید مقامات مذهبی را به خود بیاورد.

مقامات کاتولیک و پروتستان مونستر اما آبروریزی‌های جنسی را دلیل اصلی رویگردانی مردم از کلیساها دانسته‌اند. اسقف فلیکس گن ابراز تاسف می‌کند که بحث‌های مربوطه برای اصلاحات در کلیسا ابتر مانده‌اند.

کارین کورتمان، قائم‌مقام کمیته مرکزی کاتولیک‌های آلمان می‌گوید: «مردم به خاطر سوءاستفاده‌های جنسی، به شدت به کلیسا بی‌اعتماد شده‌اند و مادام که در ساختار کلیسا تغییری صورت نگیرد و شفاف سازی نشود، اعتماد آنها برنمی‌گردد.»

 

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: