۰

حسادت خوش خیم و بدنهاد ویژگی‌های شخصیتی افراد حسود

یک روانشناس گفت: حسادت احساسی کاملا ناخوشایند است که از مقایسه‌های اجتماعی با فردی که در سطح بالاتری از ما قرار دارد یا فکر می‌کنیم از ما بالاتر است، ناشی می‌شود.
کد خبر: ۲۳۱۲۴۴
۱۲:۴۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»،مهرداد ثابت، روانشناس در خصوص ویژگی شخصیتی حسادت اظهار کرد: حسادت احساسی کاملا ناخوشایند است که از مقایسه‌های اجتماعی با فردی که در سطح بالاتری از ما قرار دارد یا فکر می‌کنیم از ما بالاتر است ناشی می‌شود، چرا که فرد از اینکه چیزهای ارزشمندی مانند یک ویژگی شخصی (هوش و زیبایی), یک موفقیت (پیروزی در انتخابات), یک رابطه (داشتن همسری جذاب), یا دارایی ( ثروت مالی) به شخص دیگری تعلق دارد، دچار عدم تعادل می‌شود که ممکن است موجب بروز دو نوع رفتار متفاوت باشد.

وی بیان کرد: در حالت اوّل, فرد تلاش می‌کند خود را به سطح شخص برتر برساند، یعنی برای رسیدن به تعادل سعی می‌کند به مزیتی که شخص برتر از آن برخوردار است دست پیدا کند که این پدیده به حسادت " خوش خیم" اشاره دارد.

این روانشناس تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حسادت خوش خیم با افکار مثبت در مورد افراد برتر, امید به موفقیت در آینده و تغییر توجه به سمت ابزار مفید برای تقویت دستاوردهای شخصی همراه است.

ثابت گفت: در حالت دوم, فرد سعی می‌کند شخص برتر را به سطح خود برساند و مایل به محرومیت شخص برتر از موفقیت و برتری‌های خود است که این پدیده به "حسادت بد نهاد" اشاره دارد که پژوهش‌ها نشان می‌دهند این نوع حسادت با ابعاد خاص "خودشیفتگی", افکار خصومت آمیز و خصمانه در مورد افراد برتر و ترس از شکست در ارتباط است.

وی با اشاره به رابطه حسادت با عزت نفس( احساس ارزشمندی) ادامه داد: حسادت, ریشه در احساس ارزشمندی دارد، بدین معنا که افرادی با عزت نفس پایین حسادت بیشتری را تجربه می‌کنند، چرا که به نوعی, خودشان را نسبت به فرد دیگر فرومایه می‌دانند.

این روانشناس افزود: مقایسه‌های اجتماعی که احساس حسادت را بر می‌انگیزانند به صورت جدی, عزت نفس (احساس خود ارزشمندی) فرد را تهدید می‌کنند و باعث فرسایش روانی-اجتماعی او می‌شوند.

ثابت خاطرنشان کرد: احساس حسادت, غالبا افراد را به تلاش برای غلبه با احساس فرومایگی خود تشویق می‌کند و پژوهش‌های زیادی نشان داده‌‌اند که بین سطح عزت نفس پایین و حسادت رابطه وجود دارد.

وی در رابطه با پیامدهای حسادت گفت: از پیامدهای مهم حسادت می‌توان به طیف گسترده‌ای از فرآیندهای دفاعی, خشم, خصومت, پرخاشگری و عدم تطبیق روانشناختی اشاره کرد، از این رو به دلیل اینکه افراد حسود به طور مداوم احساس ارزشمندی خود را در معرض خطر می‌بینند و به صورت مکرر, با استراتژی‌های خصمانه نیز به " تهدیدهای احتمالی" واکنش نشان می‌دهند.

این روانشناس با ارائه راهکاری برای کاهش حسادت در افراد تأکید کرد: باید این باور را در فرد تقویت کنیم که هیچکس کامل نیست و نباید باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه کند و می‌تواند خود را با تلاش به سطح شخص برتر برساند و عزت نفس خود را افزایش دهد و احساس گناه را در خود کم کند. البته با تمرین و مراقبه (ذهن آگاهی), می‌توان تا حد زیادی از پیامدهای ناشی از حسادت بدخیم را کاهش داد که در این میان, کمک روانشناسان متخصص می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: