۰

آخرین وضعیت سفر به عراق و سوریه

با وجود بازگشایی تدریجی مرزهای زمینی ایران و عراق، اما این مرزها همچنان به روی مسافران ایرانی بسته است.
کد خبر: ۲۳۰۳۴۸
۰۸:۳۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، عراق اسفندماه ۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا، مرزها زمینی مشترک با ایران را بست و پس از آن پروازهای بین دو کشور را به حالت تعلیق درآورد. سازمان حج و زیارت ایران در فروردین‌ماه از تدوین دستورالعمل و پروتکل‌هایی برای از سرگیری اعزام زائران به این کشور، خبر داد اما با افزایش محدودیت‌های تردد در دو شهر زیارتی نجف و کربلا ادامه قرنطینه اماکن زیارتی در این شهرها، پیگیری این درخواست منتفی شد.

۱۹ خردادماه گذرگاه مرزی مهران باز شد درحالی‌که فعالیت آن به تردد کالا محدود شد. تردد کامیون‌ها از مرز مهران، آن‌چنان که سخنگوی گمرک ایران گفته است فقط در روزهای یکشنبه و چهارشنبه امکان‌پذیر است.

حالا هیات گذرگاه‌های مرزی عراق خبر داده که دو کشور برای بازگشایی گذرگاه‌های شلمچه و سومار توافق کرده‌اند، هرچند هنوز با از سرگیری فعالیت مرز چذابه، مخالفت می‌شود.

مرزهای هوایی دو کشور نیز هنوز مسدود است. برخی ایرلاین‌های ایرانی مطابق جدول پروازی که در وب‌سایت خود قرار داده‌اند پیش‌بینی کرده‌اند پرواز بین ایران و عراق در مردادماه از سر گرفته شود. هرچند عراق هنوز درباره آغاز تردد مسافر بین دو کشور اظهارنظری نکرده است. در مرزهای زمینی نیز فعلا جواز تردد کالا صادر شده است.

ایرج مسجدی ـ سفیر ایران در عراق در آخرین اظهار نظری که داشته، گفته که در مقطع کنونی، شرایط برای سفرهای زیارتی عتبات عالیات عراق مناسب نیست.

مسجدی پس از دیداری که با وزیران امور خارجه، بهداشت و محیط زیست عراق داشته گفته است: در آن دیدارها موضوع بازگشایی تدریجی مرزها برای مبادلات تجاری دو روز در هفته، مجوز ورود کارکنان ایرانی با هماهنگی وزارت بهداشت عراق و اجرایی کردن توافقات راهبردی رؤسای دو کشور بررسی شد.

پس از آن، محمد آزاد ـ سرپرست معاونت عتبات سازمان حج و زیارت ـ در تایید اظهارات سفیر ایران در بغداد، گفت: به دلیل شیوع کرونا و به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا، سفرهای زیارتی به عتبات عالیات عراق و سوریه فعلا امکان‌پذیر نیست.

سازمان حج و زیارت که از آذرماه سال گذشته به شکل محدود اعزام کاروان‌های زیارتی را به سوریه آغاز کرده بود، در اسفندماه پس از بسته شدن مرزها و توقف پروازهای بین‌المللی، این برنامه را متوقف کرد.

این سازمان همزمان با عراق، طرح برقراری سفر زیارتی با سوریه را مطرح کرد اما بحران کرونا باعث شده فعلا عراق و سوریه تصمیم جدیدی برای برقراری سفرهای زیارتی نگیرند. هرچند که رییس سازمان حج و زیارت گفته براساس پروتکل سفرهای زیارتی که تهیه شده، می‌توان با غربالگری زائران و صدور کارت سلامت، سفر به عتبات عالیات عراق و سوریه را برقرار کرد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: