۰

12 ترفند روانشناسانه برای اینکه دیگران را به خود جذب کنید

در ادامه چند ترفند مؤثر روانشناسانه به شما یاد خواهیم داد که می توانند به شما کمک کند خود را در دل دیگران جا کنید، حتی اگر بسیار درونگرا باشید .
کد خبر: ۲۳۰۱۵۸
۱۵:۵۳ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، تبدیل شدن به گل سرسبد جمع شاید در نگاه اول کار غیر ممکنی به نظر برسد. ممکن است تصور کنید برای اینکه مورد پسند اطرافیان تان واقع شوید باید از کاریزما یا استعدادی ذاتی برخوردار باشید. اما حقیقت آن است که شما می توانید خواستنی بودن را به راحتی با کمی تلاش، تخیل و بداهه پردازی یاد بگیرید.

۱- کاری کنید که از همان ابتدا از شما خوش شان بیاید
تلاش خود را برای برقراری یک رابطه ی گرم و سرشار از انرژی مثبت بکنید تا در اولین برخورد ذهنیت ویژه ای از شما در دیگران شکل گیرد. یک روش صد در صد تضمین شده داشتن یک لبخند صادقانه است. اما تنها همین کار کافی نیست. یک تماس فیزیکی خاص مثل دست دادن، زدن یک ضربه ی ملایم به شانه، یا حتی یک آغوش مختصر، همیشه تأثیر قابل توجهی دارد.

۲- آن ها را به صحبت درباره ی خودشان وادارید
بیشتر آدم ها دوست دارند درباره ی خودشان صحبت کنند، بنابراین می توانید از این نکته استفاده کنید. از آن ها درباره ی سرگرمی هایشان بپرسید، جاهایی که رفته اند یا ممکن است بخواهند بروند، برنامه هایشان برای تعطیلات آخر هفته و مواردی از این دست. خیلی وارد مسائل شخصی نشوید، چون این کار می تواند آن ها را معذب کند و ممکن است حتی باعث شود آن ها سعی کنند از شما دوری کنند.

علاوه بر این، بهتر است از پرسیدن سؤال های به اصطلاح بسته ای که یک جواب ساده ی بله یا خیر دارند خودداری کنید. به جای آن، سؤالات به اصطلاح بازی بپرسید که با کلماتی مثل چرا یا چطور شروع می شوند. این دست سؤالات به شخص مقابل فرصت بسیار خوبی می دهند تا درباره ی موضوع مورد نظر بیشتر صحبت کند.

۳- روی ویژگی های مشترک تان تأکید کنید
ما معمولاً به کسانی جذب می شویم که به نوعی شبیه ما هستند و به این مسأله «اثر جذب شباهت» (similarity-attraction effect) گفته می شود. سعی کنید چیز مشابهی در خود و شخصی که با او در حال صحبت هستید پیدا کنید. این شباهت می تواند سلیقه ی موسیقیایی شما، غذای خاصی که مورد علاقه ی هر دوی شما است، یا ورزشی باشد که هر دو از تماشای آن لذت می برید. بعد از پیدا کردن این شباهت، دو راه برای استفاده از این موضوع دارید؛ یا درباره ی آن با شخص مقابل تان صحبت کنید یا او را به جایی دعوت کنید که هر دوی شما بتوانید از آن فعالیت لذت ببرید. این کارهای ساده شاید چندان مهم به نظر نرسند، اما واقعاً می توانند تأثیر زیادی در ایجاد یک پیوند شخصی در دیگران نسبت به شما داشته باشند و کمک کنند آن ها از بودن در کنار شما لذت ببرند.

۴- از چیزهایی که برای آن ها زحمت کشیده اند تعریف کنید
بعضی تعریف و تمجیدها می توانند احساسات بسیار مختلفی در ما ایجاد کنند. صرف تعریف کردن از لبخند یا رنگ چشم های یک شخص تأثیر چندانی روی او نمی گذارد و احتمالاً او نسبت به این دست تعریف و تمجیدها بسیار بی تفاوت خواهد بود. چون این ویژگی ها ذاتی هستند نه اکتسابی و از ابتدا با آن ها بوده اند. نکته ی کلیدی در اینجا آن است که به چیزهایی توجه داشته باشید که شخص مقابل تان برای آن ها زحمت زیادی کشیده و از همان چیزها تعریف کنید.

مثلاً بگویید که می دانید او شب و روز روی یک پروژه کار می کند و این تلاش ها حتماً به موفقیت منتهی خواهد شد. تحسین سختکوشی و تلاش آدم ها یک حس رضایت عمیق در آن ها ایجاد می کند که آن ها را واقعاً خوشحال و حتی مفتخر به خودشان می کند.

۵- همیشه از زبان بدن تان آگاه باشید
حتی اگر خودمان متوجه نباشیم، دست به سینه شدن و پا روی پا انداختن ما می تواند این پیام را به دیگران منتقل کند که ما قابل اعتماد نیستیم و چیزی را از آن ها مخفی می کنیم. هر قدر هم که برایتان سخت باشد باید سعی کنید کاری کنید که حالت بدن تان باز باشد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ستون فقرات و پاهایتان را صاف و دست هایتان را باز نگه دارید طوری که کف دست هایتان رو به طرف مقابل تان باشد. حالت چهره ی شما هم باید راحت و آرام و جذب کننده باشد تا دیگران از بودن در کنار شما احساس راحتی کنند و طبیعتاً از شما خوش شان بیاید.

۶- از عیب هایتان صادقانه صحبت کنید
بعضی افراد وقتی می بینند کسی سعی می کند طوری رفتار کند که انگار هیچ عیب و نقصی ندارد، به شدت از این مسأله می رنجند. در میان گذاشتن ضعف ها و شکست هایتان با دیگران می تواند شما را شخصی بی ریا نشان دهد و باعث می شود اطرافیان تان احساس نزدیکی بیشتری نسبت به شما داشته باشند و با شما همراه شوند. با این حال مراقب باشید در این کار زیاده روی نکنید و در مورد همه ی شکست ها و تجربه های بد زندگی تان صحبت نکنید، چون تأثیر عکس خواهد داشت.

۷- اولین کسی باشید که شوخی می کند
به جای آنکه منتظر شوید کسی یخ فضا را بشکند، شما آن کسی باشید که این کار را انجام می دهد. پس نکته ی خنده دار اما بی ضرری در مورد شرایط حال حاضر خودتان، چیزهایی که در حال کار بر روی آن ها هستید و غیره مطرح کنید. اگر شناخت کافی از شخص مقابل تان دارید، می توانید دوستانه سر به سرش بگذارید، اما به خاطر داشته باشید که هرگز نباید به شخصیت او حمله ببرید یا به چیزهایی بخندید که قادر به تغییرشان نیست. کسی که دستش انداخته اید هم باید با شما بخندد. به علاوه، فراموش نکنید که گهگاه به خودتان هم بخندید.

۸- به شوخی های دیگران هم بخندید
از تلاش های دیگران برای دوستانه تر کردن فضا حمایت کنید. شما با شریک شدن در خنده های دیگران از آن ها حمایت خواهید کرد و به آن ها کمک خواهید کرد که متوجه شوند به آن ها توجه دارید.حتی اگر شوخی جالبی نبود هم می توانید با خنده ی خود آن را به یک شوخی بامزه تبدیل کنید. با این کار، شما دیگران را هم با خودتان همراه خواهید کرد و در همه حس خوبی ایجاد خواهید کرد. این نکته را هرگز فراموش نکنید: باهم بخندید نه به هم!

۹- برای مورد علاقه واقع شدن، علاقه نشان دهید
آدم ها اغلب حرف زدن را به گوش دادن ترجیح می دهند و فقط قدر کسانی را می دانند که به آن ها توجه نشان می دهند. یک راه برای اینکه یک شنونده ی حواس جمع و علاقمند به نظر برسید این است که عبارت هایی که همان لحظه از دهان طرف مقابل تان خارج شده را تکرار کنید.

مثلاً از سؤالات تأییدی استفاده کنید. به علاوه، استفاده از کلمات ترغیب کننده ای مثل «دقیقاً!» یا «درسته!» و مواردی از این دست را فراموش نکنید. به این روش «واکنش بازتابی احساسی» هم گفته می شود.

۱۰- برای اطرافیان تان مثل آهنربا باشید و آن ها را با خود همراه کنید
خود را همرنگ جو محیط و آدم های حاضر در آن نکنید. به جایش سعی کنید پر شر و شور باشید. دیگران را با مکالمات کوتاه اما معنی دار یا حتی گفتگوهای طولانی با خود همراه کنید.سعی کنید یک قدم جلوتر باشید و نترسید که یک وقت احمق به نظر برسید. انرژی مثبت شما نادیده گرفته نخواهد شد و دیگران مشتاقانه به شما خواهند پیوست و با شما همراه خواهند شد.

۱۱- با دوستان دیگران دوست شوید
داشتن دوستان مشترکی که «شباهت» هایی به ما دارند اهمیت زیادی برای ما دارد. برقراری یک رابطه ی دوستانه با آشنایان دیگران می تواند نقش زیادی در ایجاد اعتماد در همه ی آن ها داشته باشد. به علاوه، آدم ها وقتی دوستان مشترک زیادی داشته باشند، احساس نزدیکی بیشتری نسبت به هم پیدا می کنند. این روش خوبی برای گسترش گروه دوستان تان است.

۱۲- وقتی انتظارش را ندارند غافلگیرشان کنید
وقتی دیگران چیز خوشایندی به ما می دهند که خودمان درخواستش نکرده بودیم، این کار حس بسیار خوبی در ما ایجاد می کند. از اینکه دیگران را بدون گرفتن اجازه از خودشان، با چیزهایی که ممکن است خوش شان بیاید غافلگیر کنید نترسید. مثلاً اگر سر کار هستید و می خواهید برای خودتان یک ساندویچ بخرید، می توانید یک ساندویچ دیگر هم برای همکارتان بگیرید. این غافلگیری تا مدت ها در ذهنش باقی خواهد ماند و او شما را شخص خوب و مهربانی خواهد دانست.

منبع : بهداشت نیوز

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: