۰

درباره آسیب‌های تک فرزندی بیشتر بدانید

یک روانشناس درباره آسیب‌های تک فرزندی برای کودکان، توضیحاتی داد.
کد خبر: ۲۲۹۸۲۷
۱۰:۴۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سید شهرام علیزاده روانشناس و مشاور درباره آسیب‌های تک فرزندی بر کودکان، اظهار کرد: برخی تحقیقات حاکی از آن است که در ۶ سال گذشته آمار ازدواج در کشور بسیار کاهش یافته است؛ در صورتی که جمعیت آماده به ازدواج کشور طی این سال‌ها ثابت بوده و تغییری نکرده و تنها تعداد ازدواج‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: حال تعداد بسیار محدودی از افرادی که ازدواج می‌کنند، به داشتن بیش از یک فرزند تمایل نشان می‌دهند و به همین دلیل تعداد خانواده‌های تک فرزند در حال افزایش است.

این روانشناس ادامه داد: بد نیست که پیش از پرداختن به معایب تک فرزندی به این نکته اشاره کنیم که لازم است زوجین پیش از بچه دار شدن به نقش‌های جدید خود در جایگاه یک پدر و مادر فکر کنند و به طور حتم پیش از هر تصمیمی در این مورد تحقیق کنند.

علیزاده گفت: پدر و مادری کردن مطلوب، نیازمند کسب مهارت‌های فرزند پروری است و شما می‌توانید با مطالعه در این مورد به دانش خود بیافزایید و فرزند سالم تری را تربیت کنید. یکی از عقاید نادرست زوجین در مورد فرزندآوری این است که هر چه تعداد فرزندان کمتر باشد، به شادی و سلامت روان آن‌ها افزوده خواهد شد.

وی اضافه کرد: جالب است که بدانید طبق تحقیقات انجام شده در این مورد مشخص شده است که کودکان در خانواده‌های چند فرزند از سلامت روانی بیشتری برخوردارند و پدر و مادر آنان نیز احساس شادمانی بیشتری را تجربه می‌کنند.

این روانشناس با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مزایای رشد کودک در خانواده‌های دارای چند فرزند این است که افراد مهارت‌های ارتباطی را به طور ملموس می‌آموزند، افزود: کودکان در این خانواده‌ها به شیوه آزمون و خطا، ارتباط مطلوب با همسالان خود و همچنین کودکان بزرگتر یا کوچکتر از خود را تجربه می‌کنند.

علیزاده با اشاره به اینکه به خاطر داشته باشید که تک فرزند شما ساعات محدودی را در مهد کودک حاضر است و این ساعات برای کسب تجربه کودک در امور ارتباطی کافی نیست، ادامه داد: کودکان بدون خواهر و برادر در آینده‌ای نه چندان دور دچار مشکلات ارتباطی می‌شوند و حتی ممکن است از جانب همسالان خود طرد شوند، از سوی دیگر کودکان در خانواده‌های دارای چند فرزند مسئولیت‌هایی همچون مراقبت از برادر و خواهر خود را بر عهده می‌گیرند و همین مسأله موجب افزایش اعتماد به نفس در آنان می‌شود.

وی افزود: جمله به ظاهر ساده "ممنون می‌شم اگر مراقب خواهرت باشی" احساس مسئولیت و ارزشمندی قابل توجهی را به کودک منتقل می‌کند و موجب تحکیم شخصیت او می‌شود.

این روانشناس با تأکید بر اینکه یکی از معایب خانواده‌های تک فرزند این است که تمام امکانات رفاهی بدون تلاش در اختیار کودک قرار می‌گیرد که این مسأله ممکن است زیاده خواهی، عدم تحمل نه شنیدن از افراد جامعه و عدم تلاشگری او را در پی داشته باشد، اضافه کرد: در نهایت می‌توان به این نکته اشاره کرد که نقش پدر و مادر در زندگی یک کودک کافی نیست و موقعیت‌های بسیاری وجود دارد که کودک به یک برادر یا خواهر برای تعامل و مشورت نیاز دارد و این خلأ در وجود فرزندان خانواده‌های تک فرزند کاملا مشهود است.

علیزاده خاطرنشان کرد: دیگر مزیت خانواده‌های دارای چند فرزند این است که فرزندان بزرگتر خانواده می‌توانند در نگهداری از کودکان کوچکتر سهیم شوند و به طور مقدماتی با نقش‌های پدر و مادری آشنا شوند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: