۰
قابلیت ارتباط با رایانه و تلفن همراه؛

تولید دست مصنوعی بایونیک در کشور

محققان در کشور دست مصنوعی اختراع کردند. این محصول «ایران ساخت» با ویژگی‌هایی مانند دارا بودن ۷ درجه آزادی به کمک افراد نقص عضو شده می‌آید تا از توانمندی‌های دست برخوردار شوند.
کد خبر: ۲۲۹۶۷۰
۱۵:۴۹ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، تولید دست‌های مصنوعی اقدامی فناورانه از سوی محققان است تا افراد دارای نقص عضو بتوانند با این ابزارهای فناوری، برای رفع مشکلات خود استفاده کنند.

تا دو سال پیش، این محصول فناورانه به کشور وارد می‌شد تا اینکه تحریم‌ها ورود آن را ممنوع کرد. اما هم اکنون محققان یک شرکت دانش بنیان با حمایت‌های مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی، موفق به ساخت دست مصنوعی شدند.

سعید بهرامی مقدم مدیرعامل این شرکت فناور تولید کننده این محصول فناورانه گفت: دست‌های مصنوعی زیر شاخه‌ای از علم نوظهور بایومکاترونیک هستند. بایومکاترونیک حوزه‌ای میان رشته‌ای از علومی است که مجموعه‌ای از تمامی رشته‌های اصلی مهندسی و زیستی مانند مکانیک، الکترونیک، علوم کامپیوتر و علوم پزشکی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: دست بایونیک یا Bionic Hand در طراحی خود از طبیعت زنده الگوبرداری می‌کند. دست مصنوعی نیز تقلیدی از دست واقعی است. زیرا تمامی افراد دچار نقص عضو انتظار دارند دستی مانند دست واقعی از دست داده خود را داشته باشند.

بهرامی مقدم گفت: دست‌های ما حدود ۱۴ درجه آزادی حرکت مکانیکی را دارند که این تعداد درجه آزادی حرکت بالا نیازمند کانال‌های مجزای فرمان کنترلی است. در صورتی که یک ماشین بخواهد این تعداد درجات آزادی را داشته باشد ارتباط و کنترل کردن آن سخت می‌شود.

وی افزود: انسان برای حرکت دادن اندام‌های مصنوعی، از سیگنال‌های زیستی برای کنترل ارادی آنها استفاده می‌کند. در طراحی دست بایونیک نیز ما از همین سیگنال‌های زیستی استفاده کرده‌ایم. این سیگنال‌ها به صورت غیر تهاجمی از سطح پوست دریافت و سپس برای ارتباط با سیستم کنترلگر دست بایونیک تقویت و پردازش می‌شوند. به عنوان مثال برای برداشتن یک جسم نخست جسم دیده و موقعیت و نوع جسم شناسایی می‌شود. سپس فرمان حرکت و نوع انگشتان اخذ کننده جسم از مغز صادر و حرکت برای گرفتن جسم ایجادمی‌شود.

بهرامی مقدم بیان کرد: دست بایونیک طراحی و ساخته شده در این طرح دارای ۷ درجه آزادی است که شامل چرخش کامل مچ، چرخش و باز و بسته شدن انگشت شست و باز و بسته شدن ۴ انگشت دیگر به طور مجزا است. این محصول برای افرادی که دست خود را از دست داده‌اند کاربردی است.

وی با بیان اینکه حرکت انگشتان دست به صورت مجزا، استفاده از RFID, پردازش تصویر، ارتباط با رایانه و تلفن همراه و تشخیص حسی از ویژگی‌ها آن به شمار می‌رود، افزود: این محصول دارای چندین اختراع ثبت شده داخلی و بین المللی است. این شرکت فناور با بهره گیری از توان و تخصص نیروی خلاق خود موفق به طراحی و ساخت دست بایونیک برای نخستین بار در کشور شده است.

وی افزود: همچنین وجود سیستمی که ایجاد کننده احساسات محیطی برای کاربر است را به عنوان ویژگی خاص در این طرح نام برد. هدف آن درک بهتر محیط به واسطه بایونیک است. سیستم فوق از روش تعویض حسی بهره می‌برد که این محصول امکان نصب بر روی هر دست مصنوعی را فراهم می‌کند. با استفاده از این محصول می‌توان لرزش، لغزش، دما، فشار و موقعیت انگشت را به کاربر القاء کرد.

بهرامی مقدم خاطرنشان کرد: البته این شرکت فناور محصولی دیگر را نیز طراحی کرده است که برای افراد دچار سکته مغزی که قدرت حرکت دست خود را از دست داده‌اند، کاربرد دارد. در این بیماری عضلات دست افراد پس از چند ماه به دلیل عدم حرکت تحلیل می‌روند اما این محصول مانند یک دستکش به دست بیمار می‌رود و با دریافت فرمان ارادی از دست سالم، تحریک عضلات با حرکت دادن آنها توسط موتورها و الکتریسته باعث حرکت انگشتان به صورت ارادی می‌شود.

همچنین محمدعلی پیش بین رئیس هیات مدیره این شرکت فناور گفت: با توجه به اینکه از دو سال قبل ورود این محصول به کشور تحریم شد پس تولید بومی آن می‌تواند اقدامی اثرگذار برای رفع نیاز افراد نیازمند به آن باشد. البته آمار دقیقی از افراد دچار نقص عضو نداریم اما با توجه به آمار بهزیستی حدود ۴۰ هزار نفر قطع عضو از ناحیه دست و جانبازان جنگی وجود دارند که می‌توانند از این محصول استفاده کنند. البته ظرفیت‌های خوبی در بازار کشورهای همسایه مانند عراق، سوریه و افغانستان هم وجود دارد.

وی افزود: برای استفاده از این محصول نیازی به عمل جراحی نیست و فرد با پوشیدن آن قادر به استفاده است. با استفاده از آن اعتماد به نفس به افراد باز می‌گردد و کمک به اشتغال زایی برای افراد هم دارد. پس کارآفرینی اجتماعی آن چیزی است که به کمک محصول محقق می‌شود.

پیش بین گفت: حضور در دوره‌های شتابدهی مرکز فناوری‌های همگرا معاونت علمی کمک بزرگی به تیم ما برای تصمیم گیری بهتر بود تا با آشنایی کامل از بازار ایران به تولید انبوه برسیم. همچنین کمک برای ثبت اختراع، گرفتن مجوزها، استانداردها و مشاوره و معرفی به سرمایه گذار و راهنمایی‌های مستقیم رئیس این مرکز از دیگر حمایت‌هایی بود که از ما شد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: