۰

آمریکا و عربستان سر میز قماری سرنوشت ساز

آنچه تعجب آور است، عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عربیتان نیست بلکه تلاش پادشاهی عربستان سعودی برای مطرح شدن حمایت از این کشور در سطح بین المللی است.
کد خبر: ۲۲۹۵۵۰
۱۵:۳۶ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یک نویسنده سعودی در مقاله ای به تحلیل موضوع عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عربستان پرداخت و نوشت: چندی پیش پنتاگون اعلام کرد که قصد دارد سامانه های پاتریوت، جنگنده ها و سربازانش را از عربستان سعودی خارج کند و همانطور که ترامپ پیش از این با لحن متمایز خود گفت، حاکمان پادشاهی نمی توانند بیش از دو هفته در اینجا بدون پشتیبانی نظامی از ایالات متحده در قدرت بمانند.

"میاء العتیبی" در مقاله خود در "رای الیوم" آورده است که مقامات نظامی آمریكا به روزنامه وال استریت ژورنال گفته اند كه واشنگتن در نظر دارد با این اقدام "كاهش سایر توانایی های نظامی خود را نشان دهد، و این امر نشانگر کاهش سطح بالایی از توان نظامی است كه برای مقابله با ایران در نظر گرفته شده است" و آنها همچنین اعلام كرده اند كه دولت ترامپ به دنبال كاهش حضور دریایی آمریكا در منطقه خلیج فارس است.

در واقع، نمیتوان گفت که این اقدام به خودی خود مهم است، حضور نیروهای آمریکایی در عربستان برای یک دوره موقت و برای یک شرایط خاص موقت بوده و هر بار واشنگتن نیروها و تجهیزات را به خارج از کشور برای کارهای موقت خاص می فرستد، برخی تصور می کنند که باید برای همیشه بمانند و ما نباید نادیده بگیریم که نیروهای نظامی ایالات متحده در تمام نقاط جهان به لحاظ نظامی حضور دارد.

به گفته "نیکلاس هراس" محقق مرکز امنیت جدید ایالات متحده در واشنگتن، ارسال نیروهای آمریکایی به عربستان سعودی پس از حملات آرامکو با هدف ارسال پیام به ایران مبنی بر اینکه نمی توان حمله دیگری به اهداف داخل عربستان سعودی را بپذیرند، انجام شده است.

آنچه تعجب آور است، عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عربیتان نیست بلکه تلاش پادشاهی عربستان سعودی برای مطرح شدن حمایت از این کشور در سطح بین المللی است، بنابراین باید توجه داشته باشیم که به زودی سیستم های موشکی دفاعی یونان به زودی در پادشاهی عربستان سعودی مستقر خواهند شد.

پیگیری های من به عنوان خبرنگار در آمریکا از سوی برخی از مقامات امنیتی، اتفاقات جدیدی را برملا ساخت و آن اینکه باتوجه به اعتراضات و ارتباط آن با موضوعات مالی، سران آمریکا در نظر دارند با بهانه های واهی عربستان را محکوم کرده و بخش بزرگی از دارایی ها را در کشورهای مختلف بلوکه کنند. کشته شدن جمال خاشقچی، حمله به یمن، کشته شدن نیروهای آمریکایی در عربستان از جمله این بهانه هاست.

بسیار روشن است که مسبب اصلی ناکارآمدی ها، کمبود بودجه، فقر عمومی، مدیریت ضعیف و ثروت اندروزی ولیعهد بن سلمان است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: