۰

خطر اوج مجدد کرونا در کشور

یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه زمان بروز موج دوم و سوم کرونا به رفتار مردم وابسته خواهد بود، گفت: اگر مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، ماسک استفاده نکنند، اعتقادی به رعایت مسائل بهداشتی نداشته باشند و...، مطمئنا با اوج مجدد بیماری در کشور رو برو می‌شویم.
کد خبر: ۲۲۹۱۹۴
۰۸:۳۶ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه زمان بروز موج دوم و سوم کرونا به رفتار مردم وابسته خواهد بود، گفت: اگر مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، ماسک استفاده نکنند، اعتقادی به رعایت مسائل بهداشتی نداشته باشند و...، مطمئنا با اوج مجدد بیماری در کشور رو برو می‌شویم.

دکتر مسعود مردانی با تاکید بر اینکه موج دوم کرونا هنوز آغاز نشده است، گفت: باید ببینیم دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. در اسفند ماه سال گذشته در اهواز روزانه حدود پنج تا هفت بیمار کرونایی داشتیم. در حالی همان زمان در قم، گیلان، تهران و... تعداد بیشتری بیمار داشتیم. این موضوع نشان می‌دهد که اوایل شیوع کرونا، اهواز تحت‌الشعاع بیماری قرار نگرفت. اما اکنون با برگزاری جشن‌ها، عروسی‌ها، مراسم عزاداری و... ابتلای افراد به ویروس افزایش یافته است. در واقع طبق مشاهدات ما در آن منطقه، وضعیتی که در اهواز ایجاد شده، همان موج اول بیماری است که با تاخیر آغاز شده است.
کرونا تمام نشده است

وی با بیان اینکه موارد جدید بیماری کووید-۱۹ رو به افزایش است، افزود: این موضوع سه علت دارد؛ اولا بهبود سیستم بیماریابی در کشور را شاهد هستیم، ثانیا مراجعه مردم به آزمایشگاه‌های تشخیصی برای انجام تست PCR بیش از گذشته شده است. به‌طوری که در ابتدای شیوع بیماری سه آزمایشگاه در کشور در این بخش فعال بودند، اما اکنون بیش از ۶۰ مرکز اخذ تست را انجام‌ می‌دهند. در وهله سوم نیز که اهمیت بسیار زیادی دارد افزایش تحرکات اجتماعی است. در عید نوروز و سیزده‌بدر رعایت خوبی صورت گرفت، اما اکنون می‌بینیم حضور و تحرک در خیابان‌ها حتی نسبت به قبل از شیوع کرونا در کشور بیشتر است. این نشان می‌دهد مردم به این تصور دچار شده‌اند که کرونا تمام شده است.

وی با ابراز تاسف نسبت به عادی انگاشتن بیماری کووید-۱۹ توسط مردم، ادامه داد: در روزهای گذشته چندین مشاوره پزشکی عفونی پیش از انجام اعمال جراحی به بیمارانم ارائه دادم و مشاهده کردم اکثر مراجعین طی دو هفته اخیر به شهرهای شمالی سفر کرده‌اند. به طور مثال خانم‌های باردار پیش از ورود به اتاق زایمان مشاوره می‌شوند و تمامی خانم‌های بارداری که بنده مشاهده کردم طی دو هفته قبل به شمال سفر کرده بودند. آیا برای یک خانم بارداری که ۹ ماه از فرزند خود مراقبت کرده و در ماه‌ آخر باردری است، سفر به شهرهای شمالی ضرورتی دارد؟ همین افراد در صورت ابتلا به کرونا یک‌ بیمارستان را درگیر می‌کنند، زنحیره انتقال بیماری را تقویت می‌کنند و ...

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: بی‌مهابا شدن مردم نسبت به بیماری به سه علت رخ داده است؛ اول آنکه ترس‌شان از کرونا ریخته است. در حال حاضر مردم به این آگاهی رسیده‌اند که هرکس به کرونا مبتلا شود، قرار نیست بمیرد. بنابراین این تصور برایشان به وجود آمده که حتی اگر مبتلا شوند، حتما بهبود خواهند یافت. دوم آنکه اعتقاد به فاصله‌گذاری اجتماعی به کمتر از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و سومین علت، افزایش سفرها است. سفرهایی که در فروردین‌ ماه و عید نوروز تا ۸۰ درصد کاهش یافته بود، اکنون حتی بیش از زمانی شده است که کرونا در کشور شیوع نداشت. نمونه بارز آن تعطیلات آخر هفته است که آمار روانه شدن مردم به شهرهای شمالی را افزایش داد.

مردانی با بیان اینکه اعتقاد به در خانه ماندن نیز در میان مردم کاهش داشته است، بیان کرد: در تمام اپیدمی‌های عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی، اولین جایی که تعطیل می‌شود مدارس و دانشگاه‌ها است و آخرین جایی که بازگشایی در آن انجام می‌گیرد نیز مدارس و دانشگاه‌ها هستند؛ اما در حال حاضر اصرار می‌شود که دانشگاههای شهریه ای باز شود زیرا شهریه‌ها عقب افتاده. درست است که موضوعات این‌چنینی برای اقتصاد مملکت موثر است، اما وقتی شما سلامت نداشته باشید، اقتصاد به چه درد می‌خورد؟.

وی افزود: با برداشتن طرح ترافیک، افزایش تردد در مناطق مرکزی شهر تهران وحشتناک بود و تردد افزایش یافته بود. یکی از علل اجرای طرح ترافیک، کنترل این موضوع بود اما مقرر شده است طرح ترافیک دو هفته به صورت آزمایشی اجرا شود و اگر ببینند این آزمون تجربی منجر به افزایش موارد ابتلا می‌شود، مطمئنا دوباره آزاد خواهد شد.
حتی افراد بی‌علامت هم ماسک بزنند

مردانی در خصوص استفاده از ماسک، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی بویژه برای کشورهایی مانند ما که برخی مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را مضحکه قرار دادند توصیه می‌کند حتی مردم بدون علامت هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.
اگر مردم هشدارها را جدی نگیرند، با اوج مجدد کرونا در کشور مواجه می‌شویم

وی در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال همزمانی اجرای طرح ترافیک، سفر رفتن مردم در روزهای اخیر، برگزاری امتحانات نهایی مدارس و...، امکان افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا طی روزهای آتی وجود دارد یا خیر؟ تصریح کرد: اگر مردم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکرده، ماسک استفاده نکنند، اعتقادی به رعایت مسائل بهداشتی نداشته باشند و... مطمئنا ما با اوج مجدد بیماری در کشور روبرو خواهیم بود. هنوز موج دوم کرونا آغاز نشده است، اما هم موج دوم و هم موج سوم اتفاق می‌افتد اما زمان آن بستگی به رفتار مردم خواهد داشت، امیدواریم هشدارها را جدی بگیرند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: