۰

آتش تروریست ها بر جان غلات کشاورزان سوری

سوریه با آزاد سازی بخش های زیادی از سرزمین خود از دست تروریست‌ها توانسته است تولید گندم و جو به عنوان محصولات استراتژیک کشاورزی را افزایش دهد و این افزایش تولید به رغم مشکلات زیاد این کشور بویژه جنگ با گروه های تروریستی و مقابله با حامیان آنها در سایه تلاش کشاورزان سوری و برنامه های دولت نشان از عزم مردم این کشور و دولت سوریه برای برنامه‌ریزی در دوره پسا تروریسم است.
کد خبر: ۲۲۹۱۴۵
۱۲:۵۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سوریه با آزاد سازی بخش های زیادی از سرزمین خود از دست تروریست‌ها توانسته است تولید گندم و جو به عنوان محصولات استراتژیک کشاورزی را افزایش دهد و این افزایش تولید به رغم مشکلات زیاد این کشور بویژه جنگ با گروه های تروریستی و مقابله با حامیان آنها در سایه تلاش کشاورزان سوری و برنامه های دولت نشان از عزم مردم این کشور و دولت سوریه برای برنامه‌ریزی در دوره پسا تروریسم است.

گرچه هنوز آمار رسمی از میزان برداشت گندم و جو در زمین های کشاورزی سوریه اعلام نشده است اما خبرها از چند برابر شدن کاشت و برداشت این محصولات راهبردی بویژه در مناطق آزاد شده و حتی تحت اشغال شمال سوریه دارد و نشان می دهد که برنامه های دولت این کشور که از ۲ سال قبل برای افزایش تولید این محصولات آغاز شد، موثر بوده است و کشاورزان سوری با انگیزه برای برون رفت مشکلات این کشور از جمله کمبود مواد غذایی تلاش خود را به کار گرفته‌اند.

خرید گندم و جو از کشاورزان سوریه از ابتدای ماه جاری با اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم از سوی دولت آغاز شد و بر این اساس دولت این کشور به رغم همه مشکلات و تنگناهای مالی، تحریم‌های اقتصادی و سنگ اندازی کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و تجاوز نظامی همسایه شمالی یعنی ترکیه به خاک این کشور، قیمت خرید گندم را از ۲۲۵ لیره سوری به ۴۰۰ لیره افزایش داد.

نرخ رسمی لیره در برابر دلار معادل هر یک دلار ۴۳۵ لیره سوری است ولی در بازار آزاد و غیر رسمی این رقم بیش از ۵۰۰ لیره است.

دولت سوریه در شرایطی که زیر فشارهای اقتصادی دست و پنجه نرم می کند با اتخاذ این راهبرد ۲ هدف بزرگ را دنبال می کند اول اینکه با افزایش انگیزه کشاورزان تامین مواد غذایی مردم را در اولویت برنامه هایش قرار داده و دوم این که با این اقدام می تواند معیشت کشاورزان سوری که در دوره حمله تروریست‌ها بدترین روزها را تجربه و تحمل کردند، بهبود بخشد.

همانگونه که بیان شد، خرید تضمینی گندم و جو از کشاورزان سوریه از ابتدای ماه جاری میلادی آغاز شده است و تاکنون هیچ آمار رسمی از میزان گندم و جو تولید شده در نقاط مختلف این کشور وجود ندارد اما بر اساس اعلام سال گذشته سازمان جهانی غذا و کشاورزی (فائو) طی دو سال گذشته میلادی میزان تولید گندم در این کشور ۲ برابر افزایش یافته است و طبق اعلام این نهاد بین‌المللی، میزان تولید گندم در سوریه با اجرای سیاست‌های حمایتی دولت، از ۱.۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۲.۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش یافت.

طبق اعلام سازمان فائو گرچه سوریه در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۱۸ افزایش حدود یک میلیون تنی گندم را تجربه کرد اما نسبت به تولید ۴.۱ میلیون تنی گندم در سال ۲۰۱۱ با کسری دو میلیون تنی مواجه است.

سوریه از سال ۲۰۱۱ شاهد بحران ناشی از حمایت همسایگان، برخی کشورهای غربی و عربی و رژیم صهیونیستی از تروریست هایی از سراسر جهان است.

این در حالی است که طبق اعلام سازمان یاد شده تا پیش از شروع جنگ های داخلی در این کشور، سوریه یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی در منطقه خود محسوب می شد و بخش کشاورزی حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داد و ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت شاغل این کشور نیز در این حوزه فعالیت می کردند.

سوریه تا پیش از شروع بحران و فعالیت های تروریستی به لطف برنامه‌ریزی هدفمند توانسته بود در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی برسد و میزان تولید برخی از محصولات کشاورزی نظیر گندم در این کشور به نحوی بود که سوریه بخشی از گندم مورد نیاز کشورهای اردن، تونس و مصر را نیز تامین می کرد.

اما طبق گزارش فائو، شرایط جنگی پیش آمده در سوریه علاوه بر تلفات انسانی، به دلیل نابودی محصولات کشاورزی و دامی و نیز تخریب دارایی‌های کشاورزی، خسارات سنگینی به بخش کشاورزی این کشور وارد کرد تا در نهایت این کشور به یکی از واردکنندگان محصولات کشاورزی تبدیل شود.

جنگ داخلی سوریه بسیاری از زمین های کشاورزی این کشور را از بین برد و بسیاری از کشاورزان یا آواره و یا خانه نشین کرد تا فقر و تنگدستی همراه با گلوله‌ها و موشک های تروریست های مورد حمایت غرب، خانه های بخشی از جامعه سوری که روزگاری گندم و جو همسایگان خود از جمله اردن و مصر را تامین می‌کردند، مورد هدف قرار دهد.

 

با موفقیت های روزافزون جبهه مقاومت در خاک سوریه از سال ۱۳۹۵ و عقب راندن تروریست ها از بخش اعظمی از خاک سوریه طی ۲ سال گذشته بسیاری از کشاورزان مهاجر به سرزمین های خود بازگشتند و زمینه فعالیت حتی برای فعالیت کشاورزان خانه نشین شده در استان های تحت سیطره تروریست‌ها فراهم شد تا آنها بتوانند در شرایطی که سوریه به دلیل تحریم های اقتصادی با فقر نیز دست و پنجه نرم می‌کند، نیازهای مردم خود در زمینه تولید گندم و جو را فراهم کنند.

مهمترین بخش های تولید گندم و جو در سوریه که از خاک حاصلخیزی برای کشت این محصولات برخوردار است استان های شمالی این کشور در نزدیکی مرزهای ترکیه می باشد که با آزاد سازی بخش هایی از آن، تولید این محصولات در این مناطق جریان دارد اما در بخش هایی که تحت سیطره تروریست ها است، کشاورزان به رغم فعالیت با مشکلات متعددی از سوی تروریست ها و نیروهای متجاوز ترکیه نظیر آتش زدن محصولات و یا سرقت و غصب آنها با توسل به زور روبرو هستند.

الحسکه در شمال شرقی ترین منطقه سوریه یکی از بخش های مهم تولید گندم و جو است که به گفته مدیر کشاورزی این منطقه برداشت محصول گندم و جو در فصل جاری آغاز شده است و تاکنون ۱۶۵ هزار هکتار از محصول زمین های زیر کشت رفته گندم و جو در الحکسه برداشت شده است.

رجب سلامة مدیر کشاورزی الحسکه با اشاره به اینکه از این وسعت بیش از ۱۶۰ هزار هکتار محصول جو و ۵ هزار هکتار محصول گندم است در گفت وگو با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اظهار داشت که عملیات برداشت محصول توسط کشاورزان این منطقه همچنان ادامه دارد.

در همین حال مدیر بخش نباتات وزارت کشاورزی سوریه در گفت وگو با سانا از برداشت گندم از سطح ۸۸ هزار و ۹۰۰ هکتار زمین های کشاورزی این کشور و تحویل ۱۱ هزار و ۵۰۵ تُن گندم به موسسه غلات سوریه خبر داد.

سانا بدون ذکر نام این مسئول با اشاره به اینکه برداشت محصول گندم در استان های حمص، ادلب، رقه، الحسکه و دیر الزور آغاز شده است، افزود: از ۴۸۳ هزار و ۴۳ هکتار از اراضی سوریه کشت جو و از ۲۱ هزار و ۶۸۲ هکتار نیز محصول عدس برداشت شده است.

به گفته وی ۱.۳ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی سوریه به کشت گندم و ۱.۵ میلیون هکتار از این اراضی نیز به کشت جو اختصاص دارد.

خوشحالی کشاورزان از افزایش قیمت خرید محصولات

استان کردنشین الحسکه با ۲۳ هزار و ۳۳۴ کیلومتر وسعت بزرگترین استان تولید کننده گندم در سوریه است و شماری از کشاورزان آن اقدام دولت در افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را که نسبت به سال گذشته حدود ۲ برابر افزایش یافته است، منصفانه و عادلانه ارزیابی کردند و با اشاره به هزینه های بالای تولید محصولات کشاورزی، راهبرد دولت سوریه را کمک به کشاورزان برای دستیابی به سود مناسب و کمک به آنها در بازاریابی محصولات و تامین نیازهای اساسی کشور بیان کردند .

صالح العبد الله یکی از کشاورزان منطقه " تل براک " گفت که قیمت گذاری جدید امید کشاورزان را برای تولید محصولات را افزایش داد و موجب خواهد شد تا ترغیب کشاورزان به تحویل محصولات خود به مراکز غلات سوریه بیشتر شود.

عامر المعیوف یکی دیگر از کشاورزان حومه شهر الشدادی نیز تصمیم دولت سوریه در افزایش خرید تضمیمنی گندم را صحیح و زمان اعلام آن را مناسب دانست و افزود: این اقدام در حالی اتخاذ شد که کشاورزان از قیمت قبلی احساس ناخرسندی کردند زیرا هزینه های تولید بالاست و عدم توجه به آن موجب می شد تا بسیاری از کشاورزان تمایلی برای کاشت در فصل آینده نداشته باشند اما قیمت فعلی به ثبات روند تولید کمک و کشاورزان را ترغیب می کند تا زمین های خود را در فصل بعد کشت کنند.

در همین حال نباید فراموش کرد که یکی از علت های پیروز سوریه بر تروریست که در روزگاری بخش های زیادی از خاک این کشور را اشغال کرده بودند و تا دیوارهای دمشق نیز پیش آمده بودند تامین مواد غذایی و لبنی مورد نیاز این کشور از سوی کشاورزان در استان های جنوبی بود که به علت دور بودن از اقدامات تروریستی نیازهای کشور را برآورده می کردند.

یکی دیگر از کشاورزان حومه جنوب الحسکه به نام " احمد العیسی " اظهار داشت که این تصمیم نشان دهنده میزان علاقه دولت سوریه به کشاورز و قدردانی از تلاش آنها است تا با دستیابی به یک سود خوب برای ارائه محصولات خود به موسسه غلات سوریه انگیزه داشته باشند و از سویی ترغیب به ادامه کار شوند.

وی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت گندم توسط دولت علاوه بر کمک به کشاورزان برای بازاریابی و عرضه محصولات خود به دولت در عین حال از فعالیت بازرگانانی که سعی در بهره‌برداری از کشاورزان دارند نیز جلوگیری می کند.

در همین حال " رجب سلامه " مدیر کشاورزی الحسکه، قیمت جدید تعیین شده از سوی دولت برای خرید محصول گندم مبنی بر ۴۰۰ لیره سوریه به ازای هر کیلوگرم را بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت که این دیدگاه دولت حمایت از بخش کشاورزی و اطمینان از تثبیت روند تولید و دستیابی کشاورزان به دسترنج خود در همان زمان است.

تلاش تروریست ها برای نابودی مواد غذایی مورد نیاز مردم سوریه

به رغم تلاش های دولت سوریه برای تامین نیازهای مواد غذایی و مورد نیاز مردم سوریه که کمبود این نیازها بارها از سوی سازمان های بین المللی هشدار داده شده است اما تروریست ها و کشورهای حامی آنها بویژه آمریکا و ترکیه برای وابسته نگه داشتن مردم سوریه و افزایش درد و رنج آنها اقدام به از بین بردن محصولات کشاورزی این کشور و یا سرقت آنها می کنند.

در این راستا اواخر ماه گذشته مدیر کشاورزی شهر الحسکه در شمال سوریه از نابودی پنج هزار تُن محصول گندم و هفت هزار تُن جو در این شهر توسط تروریست‌های مورد حمایت ترکیه خبر داد و گفت: در فصل جاری تاکنون ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین های تحت کشت گندم و جو شهر الحسکه در آتش سوخته‌اند که با این آتش سوزی‌ها حدود پنج هزار تُن گندم و هفت هزار تُن جو نابود و از مدار تولید خارج شدند.

«رجب سلامه» میزان وسعت مزارع گندم آتش گرفته در این منطقه را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و وسعت مزارع جو سوخته شده را چهار هزار و ۱۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: اکثر آتش سوزی‌هایی که در حومه استان غربی رخ داده بر اثر عملیات خرابکاری توسط نیروهای اشغالگر ترکیه و مزدوران آن‌ها بوقوع پیوسته است.

مدیر کشاورزی شهر الحسکه سوریه هدف آتش زدن محصولات کشاورزی در این منطقه توسط تروریست‌ها را افزایش مشکلات معیشتی کشاورزان و فقیر کردن آن‌ها بیان کرد.

پایگاه اطلاع رسانی سوریه نیوز ۳۰ اردیبهشت امسال از آتش سوزی در مقیاس بزرگ محصول گندم و جو کشاورزان روستاهای المناجیر، الأهراس، العامریة، تل عطاش و عرات أبو بکر در منطقه راس العین در حومه شمال غرب شهر الحسکه در شمال شرق این کشور خبر داد و به نقل از منابع محلی نوشت که این آتش سوزی در نزدیکی منطقه‌ای رخ داد که نیروهای ترکیه در آن مستقر هستند و بسیاری از مزارع گندم و جو در آن واقع است.

بر اساس این گزارش، ۲ روز قبل از آن نیز محصول بسیاری از زمین‌های کشاورزی و مزارع گندم و جو در روستاهای شهرهای طرطوس، السویداء، حمص، درعا و حماه بر اثر آتش سوزی از بین رفت.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) در همان تاریخ گزارش داد که بر اثر درگیری بین گروه‌های تروریستی وفادار به ترکیه برای نفوذ به مناطق و سیطره بر مزارع گندم و جو دهها هکتار از مزارع مردم در شهر الحسکه به آتش کشیده شده است.

بر اساس اعلام منابع محلی، گروه‌های تروریستی «فلیق الرحمن»، «سلطان مراد»، «احرار الشرقیه» و «فرقه المعتصم» که همگی مورد حمایت ترکیه هستند حتی بر سر نفوذ در مناطق و سیطره بر مزارع کشاورزی مردم با یکدیگر درگیر شدند که بر اثر آن تعدادی از مزارع جو و گندم در حومه شهر «تل تمر» در غرب الحسکه به آتش کشیده شد.

این خبرگزاری همچنین ۶ خرداد امسال از انتقال محصول گندم کشاورزان مردم منطقه اشغال شده راس العین در حومه شمال استان الحسکه این کشور توسط نیروهای ترکیه و تروریست های مورد حمایت آنها به داخل خاک ترکیه خبر داده بود.

منابع محلی همچنین خاطر نشان کردند که مزدوران وابسته به ترکیه گاهی گلوله‌های انفجاری را به سمت مزارع گندم و جو مردم در روستاهای نزدیک به مناطق تحت سیطره خود شلیک می‌کنند تا آن‌ها را آتش بزنند و بسوزانند.

دوم اردیبهشت نیز تلویزیون سوریه به نقل از منابع محلی گزارش داد که گروهی از تروریست‌های مورد حمایت ترکیه که از آن‌ها با عنوان " معتصم"، " احرار الشرقیه " و " حمزه " نام برده می‌شود بر سر تقسیم اموال دزدیده شده از مردم با سلاح‌های مختلف به جان یکدیگر افتادند که بر اثر این درگیری شماری از آن‌ها کشته و تعداد دیگری زخمی شدند.

۳۰ اردیبهشت نیز پایگاه اطلاع رسانی سوریه نیوز به نقل از منابع محلی گزارش داد که آتش سوزی در مقیاس بزرگ محصول گندم و جو کشاورزان چندین روستا در استان الحسکه سوریه در شمال شرق این کشور را از بین برد. به گفته منابع محلی این آتش سوزی در نزدیکی منطقه‌ای رخ داد که نیروهای ترکیه در آن مستقر هستند و بسیاری از مزارع گندم و جو در آن واقع است.

تروریست ها و نیروهای متجاوز حامی آنها در حالی اقدام به آتش زدن محصول گندم و جو کشاورزان سوری به صورت عمدی می کنند که رد پای آمریکایی ها در این جنایات بوضوح آشکار شده است.

۱۲ خرداد شبکه خبری العالم به نقل از مرکز پخش رادیویی «شام اف ام»، گزارش داد که بالن آتش‌زای آمریکایی در زمین‌های کشاورزی استان «السویداء» (جنوب سوریه) میان روستاهای «سهوه بلاطه» و «رساس» سقوط کرده و موجب سوختن بخش وسیعی از محصول مزارع گندم و جو در این منطقه شده است.

این شبکه رادیویی به نقل از گزارش مرکز پلیس استان السویداء گزارش داد که این بالن ساختِ آمریکا با گاز پرشده و برای ایجاد حریق از آن استفاده می‌شود.

پیشتر، وبگاه خبری شبکه «اسکای نیوز» به نقل از روزنامه آمریکایی «اینترنشنال بیزنس تایمز» در ارتباط با آتش‌سوزی اراضی کشاورزی سوریه گزارش داده بود که از بین بردن این محصولات طبق دستوراتی صورت گرفته که «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری آمریکا با آن موافقت کرده است.

منابع سوری نیز پیشتر از آتش ‌سوزی چند صد هکتار از زمین‌های کشاورزی سوریه خبر داده بودند؛ این منابع در این خصوص گفتند که مجموع زمین‌هایی که تنها در تاریخ هفدم ماه مِی در استان‌های حلب (غرب سوریه)، استان الرقه (شمال سوریه) و الحسکه (شمال سوریه) آتش گرفته است، به ۳۰۰ هکتار می‌رسد.

شکایت سوریه از اقدام عمدی آمریکا و ترکیه در آتش زدن زمین های زارعی سوریه

در پی این اقدام های جنایتکارانه، ۱۳ خرداد امسال بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل از اقدام آمریکا، ترکیه و دیگر نیروهای خارجی غیرقانونی در سوریه به دلیل اقدام عمدی در به آتش کشیدن ده‌ها هزار هکتار از زمین‌های زراعی در منطقه الجزیره سوریه به سازمان ملل و شورای امنیت شکایت کرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که دولت‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، ترکیه و رژیم صهیونیستی از مرحله جنگ نیابتی با حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی فرامرزی و شبه نظامیان جدایی طلب به جنگ مستقیم از طریق تجاوز و اشغالگری نظامی مستقیم رسیدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نماینده سوریه تاکید کرد که این کشورهای متجاوز به سرقت، چپاول و تخریب منابع طبیعی و منابع انرژی سوریه و قطع آب و سوزاندن محصولات کشاورزی و اعمال تحریم‌های اقتصادی یکجانبه بیشتر علیه ملت سوریه روی آوردند.

الجعفری در شکایتی رسمی که به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت علیه دولت‌های برخی کشورهای عضو سازمان ملل و در راس آن آمریکا، انگلیس فرانسه، ترکیه و رژیم اشغالگر صهیونیستی ارائه کرد گفت که نیروهای اشغالگر آمریکا و ترکیه عمدا محصولات زراعی در منطقه الجزیره سوریه را به آتش می‌کشند تا سبد غذایی سوریه را از نعمت‌های آن خالی کنند.

نماینده سوریه این اقدام آمریکا را جنایت و نماد تروریسم اقتصادی جدیدی خواند که این نیروها در حق ملت سوریه مرتکب می‌شوند و افزود: «گروه‌های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب وابسته به نیروهای اشغالگر در این جنایات دست دارند. گروه‌هایی که هنوز شهرها و مناطق را بمباران می‌کنند و زیربناها را نابود و شهروندان را از خانه‌های خود آواره می‌کنند.

الجعفری ادامه داد: «به موازات آن این تروریست‌های مورد حمایت غرب دست از کشتار چپاول و ربودن اهالی و املاک آنها برنمی‌دارند به گونه‌ای که ده‌ها هزار هکتار زمین زراعی زیر کشت گندم و جو را به آتش کشیدند و نیروگاه‌های برق را تخریب و همچنان به چپاول ثروت‌های طبیعی سوریه از جمله نفت و گاز آن ادامه می‌دهند».

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: «هواپیماهای آپاچی نیروهای اشغالگر آمریکایی اخیرا عمدا اقدام به پرتاب بالن‌های آتش زا به سمت زمین‌های زراعی در حال برداشت محصول می‌کنند که در نتیجه آن همین تازگی چند روستای شهر الشدادی در جنوب شهر الحسکه به آتش کشیده شد».

الجعفری خاطر نشان کرد، مزدوران رژیم اشغالگر ترکیه هم در روستاهای شهرهای تل تمر و ابوراسین در ریف الحسکه محصولات زراعی کشاورزان محلی را به سرقت برده یا بر اهالی فشار می‌آورند که آنها را به ارزان‌ترین قیمت به ترکیه بفروشند تا در اختیار مناطق تحت کنترل دولت سوریه قرار نگیرد.

شبکه الاخباریه سوریه نیز ۸ خرداد ماه فیلم های در ارتباط با ورود شمار زیادی از ماشین آلات کشاورزی از جمله کمباین از ترکیه به سوریه برای برداشت محصولات کشاورزی در مناطق اشغالی این کشور منتشر کرد.

وی تحریم‌های جدید دولت آمریکا و اتحادیه اروپا را در راستای سیاست تروریستی و سنتی آمریکا برای اعمال فشار کورکورانه بر دولت‌هایی دانست که از لحاظ سیاسی با آن اختلاف دارند و همچنین در راستای حمایت از اشغالگری اسرائیل در خاک سوریه، فلسطین و لبنان خواند.

نماینده سوریه صیانت سازمان ملل از صلح و امنیت بین المللی و اتخاذ موضعی آشکار برای مقابله با دخالت‌های خصمانه آمریکا و غربی ها در فرآیند سیاسی و انسانی در سوریه را خواستار شد و گفت: «سازمان ملل باید اقداماتی عملی اتخاذ کند تا مانع تاثیرگذاری این سیاست‌ها و اقدامات اقتصادی کمرشکن و یکجانبه علیه سوریه یا جرایم نظام مند اشغالگران شود».

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: