۰
انتقاد تندگویان از ضعف مهارت ارتباطی بین جوانان:

چرا شهروندان حتی برای امور ساده هم به وکیل مراجعه می‌کنند

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نسبت به ضعف مهارت ارتباطی جوانان از جمله آشنایی با حقوق خود و مطالبه گری در مورد آنها انتقاد کرد.
کد خبر: ۲۲۸۹۴۴
۱۵:۲۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، محمدمهدی تندگویان در ادامه به تشریح نتایج پژوهشی از سوی معاونت جوانان در خصوص مهارت‌های ارتباطی پرداخت و گفت: نتایج پویش انجام شده از سوی معاونت جوانان نشان می‌دهد که ضعف ارتباطی جدی در بین جوانان وجود دارد. منظور از مهارت ارتباطی این است که جوانان با حقوق خود آشنا بوده و در مورد آن مطالبه گری داشته باشند، بتوانند وارد مذاکره شوند، تعارضات ارتباطی خود را شناسایی کنند و برای حل آنها از طریق تخصصی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه این پژوهش نشان می‌دهد که در بخش آموزش و پرورش، آموزش عالی و حتی در بخش اداری نیز این مشکل وجود دارد، افزود: پژوهش ما نشان داد هم فارغ التحصیلان مدارس، هم فارغ التحصیلان دانشگاهی و هم کارمندانی که در محیط های کاری مشغول به کار هستند، دارای مهارت ارتباطی کافی نیستند. همچنین افرادی که مهارت‌های ارتباطی قوی‌تری دارند در بخش خصوصی مشغول به کار هستند.

معاون امور جوانان با بیان اینکه با وجود هزینه‌های سنگین در آموزش و پرورش، آموزش عالی و محیط‌های اداری نتوانسته‌ایم جامعه را به ضروری‌ترین مهارت یعنی ارتباط با دیگران برای حل مشکلات و پیگیری حقوق و مطالبات مجهز کنیم، اظهار کرد: علت این که می‌بینیم مشاغلی مانند «وکالت» رشد کرده‌اند و همواره مراجعان زیادی دارند، این است که ما خودمان بلد نیستیم از حق و حقومان دفاع کنیم و به مهارت‌هایی مانند فن بیان برای احقاق حقوقمان توجه نکرده‌ایم. به همین دلیل تا اتفاقی می‌افتد راحت‌ترین راه را انتخاب می‌کنیم؛ چراکه فکر می‌کنیم هیچ توانایی نداریم و حتی برای کارهای غیرپیچیده و عادی نیز باید از کسی کمک بگیریم.

تندگویان با اشاره به اینکه مشکلاتی نظیر ترس از برخورد با ارتباط با دیگران و ترس از مطرح کردن مطالبات شخصی به شکل صحیح در افراد وجود دارد، تصریح کرد: شهروندان به اندازه کافی با حقوق فردی، اجتماعی، شهروندی و ... آشنا نیستند و این موضوع نشان می‌دهد اگرچه در آموزش و پرورش و آموزش عالی هزینه زیادی کرده‌ایم، اما هنوز نتوانسته‌ایم نیازهای اولیه یک انسان را برطرف کنیم.

به گفته وی، پژوهش مذکور در سطح کشوری و براساس داده‌های مراکز مشاوره زیر نظر وزارت ورزش و جوانان از مراجعان به این مراکز انجام شده است.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: