۰

اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت با ۲۰ میلیون سفیر سلامت

وزیر بهداشت گفت: خانواده محور اصلی طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» است و این طرح به کمک ۲۰ میلیون سفیر سلامت اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۲۲۸۷۸۹
۱۲:۳۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم آغاز طرح کشوری «هر خانه یک پایگاه سلامت»، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران تشکیل شبکه بهداشت کشور در اوایل انقلاب، درباره ایده شکل‌گیری «هر خانه یک پایگاه سلامت» گفت: مدت‌ها و از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم به این موضوع فکر می‌کردم که نظام شبکه بهداشت و درمان کشور گرچه یکی از کارآمدترین ابزار در ارائه خدمات نظام سلامت در کشور پهناور ایران با بیش از ۳۰ استان و اقوام مختلف بوده و تربیت بهورزها نقش بسیار چشمگیری در کاهش مرگ‌ومیرها و ناتوانی‌ها داشته است، اما نیاز داریم تا نظام ارائه خدمات سلامت جامعه محور شود.

او ادامه داد : همواره برایمن مسجل شده بود که با ساختار دولتی و بدون جامعه محور کردن نظام ارائه خدمات راه به جایی نخواهیم برد، هرچند که بهورز، تربیت شده قوم و ایل و نژاد خود است، اما باز هم فردی دولتی تلقی می‌شود و در دورانی دیدیم که به دلیل هجمه‌ای در یک روستا، بهورز خانه بهداشت مجبور به کوچ شد.

وزیر بهداشت بیان کرد: برای آنکه بخواهیم به صورت جامعه محور به مسائل نگاه کنیم، مجبور بودیم سطحی را قبل از خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت قرار دهیم، ما سال گذشته با تلاش سه ماهه پرونده الکترونیک سلامت را ریل‌گذاری کردیم و به فکر افتادیم که ساختار نظام شبکه بهداشتی را هم مرمت کنیم.

او درباره ایده شکل‌گیری «هرخانه یک پایگاه سلامت» گفت: برای رسیدگی به مسائل بهداشتی و درمانی زائر کربلا بودیم و در مسیر نجف و کربلا در مینی‌بوس با دکتر جمشیدی فکر کردیم که چگونه خون تازه‌ای به شبکه بهداشت کشور تزریق کنیم و به این ترتیب به ایده «هرخانه یک پایگاه سلامت» رسیدیم تا به این ترتیب درون خانواده‌ها فردی را داشته باشیم که بتواند به عنوان رابط اصلی میان نظام سلامت و خانواده‌ها عمل کند.

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای آزمایشی طرح «هرخانه یک پایگاه سلامت» در استان‌های سمنان، قزوین، کاشان و همدان گفت: قرار بود این طرح در ۱۲ اسفندماه در سطح ملی آغاز شود اما طوفانی به نام کووید ۱۹ آمد و با لطف خدا و همت عزیزان توانستیم موج سنگین این بیماری را آبرومندانه مهار کنیم، ما سه ماه شبانه‌روز فکرمان درگیر مقابله با کرونا بود و برای همین اجرای طرح به تعویق افتاد و ۱۲ خردادماه را برای آغاز کشوری این زیرساخت مهم (طرح هر خانه یک پایگاه سلامت) انتخاب کردیم.

نمکی افزود: اگر در اوج کرونا این «هرخانه یک پایگاه سلامت» را همراه با ۲۰ میلیون سفیر سلامت که خانم‌ها محور آن هستند، داشتیم، دیگر لازم نبود هر روز وزیر بهداشت بیاید و خواهش کند که مردم به سفر نروید و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید.

نمکی گفت: ما از «هر خانه یک پایگاه سلامت» در ماه‌های آینده استفاده خواهیم کرد و اگر در پاییز کووید-۱۹ و آنفلوآنزا را با هم داشتیم، ۲۰ میلیون سفیر سلامت هم خواهیم داشت که بسیار کمک کننده است، این سفیران سلامت در اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، تغذیه، بازتوانی و افزایش کیفیت زندگی سالمندان بسیار کمک کننده خواهند بود.

وزیر بهداشت گفت: این طرح را به دلیل آنکه طرح خانواده است و بانوان اصلی‌ترین محور این خدمت هستند، با یاد و نام حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شروع می‌کنیم و به برکت اسم این بانوی بزرگ امیدواریم که این طرح از طرح‌های با برکت برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: