۰

توهم قدرت در افراد خودشیفته

یک روانشناس در خصوص علت خودشیفتگی افراد توضیحاتی داد.
کد خبر: ۲۲۸۷۴۶
۰۹:۴۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، مهرداد ثابت، روانشناس در رابطه با مفهوم خود در شکل گیری شخصیت اظهار کرد: مفهوم خود که با تولد آدمی شروع به شکل گیری می‌کند، هسته و درون مایه شخصیت را شکل می‌دهد که هر یک از انواع مفهوم خود باعث شکل گیری انواع متفاوتی از شخصیت می‌شوند و در نهایت بیانگر الگوی معینی از رفتار و شیوه تفکر فرد هستند که چگونگی سازگاری و تعامل فرد با محیط را نشان می‌دهند.

وی بیان کرد: شخصیت، مجموعه الگو‌های معینی از رفتار و شیوه‌های تفکر است که نحوه سازگاری شخص را با محیط تعیین می‌کند و نکته حائز اهمیت این است که شخصیت اجتماعی هر شخص شامل حرکات و اطوار ظاهری، خلق و خوی کلی و نحوه واکنش در برابر شرایط تهدیدکننده و همچنین نگرش‌های مشاهده شده و بسیاری از واکنش‌های دیگری است که از او سر می‌زند، اما با این وجود، شخصیت هر فردی دارای جنبه‌های خصوصی و غیرآشکاری چون تخیلات، تفکرات و تجارب است.

این روانشناس تصریح کرد: در سال‌های اخیر، مفهوم خودشیفتگی توجهات علمی فزاینده‌ای را به خود جلب کرده؛ به طوری که موجب گسترش حوزه‌های نظری، تجربی و بالینی در این زمینه شده است.

ثابت با اشاره به خودشیفتگی بیمارگونه گفت: خودشیفتگی بیمارگونه، یک الگوی رفتاری ناسالم با ویژگی‌هایی چون احساس غرور، حس حق به جانب بودن و میل به قدرت و برتری، سطح پایین همدلی و صمیمیت عاطفی همراه با عزت نفس کاذب است.

وی ادامه داد: به طور کلی، افراد خودشیفته هم دارای خودپنداره مثبت بسیار بالایی هستند و هم خودباوری بسیار قوی دارند؛ به طوری که خود را منحصر به فرد می‌دانند.

این روانشناس افزود: گاهی اوقات, خودشیفتگی حالت افراطی پیدا می‌کند و زمینه ساز بروز انزوای فرد در محیط می‌شود، چرا که افرادی که شخصیت آن‌ها خودشیفته است، احساس خودبزرگ بینی قوی، اشغال ذهنی موفقیت و قدرت و استعداد نامحدودی دارند.

ثابت تاکید کرد: خودشیفتگی، مجموعه‌ای از ویژگی‌های هیجانی است که در نتیجه آن، فرد خود را به عنوان موجودی برتر ادراک کرده و بیش از حد بر ارزش یا موقعیت خود در چشم دیگران تمرکز می‌کند.

وی تصریح کرد: خودشیفتگی به شکل الگویی از صفات و رفتار‌هایی تعریف می‌شود که از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به وسواس شدید نسبت به خود و دفع افراد دیگر، پیگیری خودخواهانه لذت، تسلط و جاه طلبی اشاره کرد.

این روانشناس گفت: اختلال شخصیت خود شیفته، یکی از اختلالات شخصیت است که با یک الگوی مداوم از خودبزرگ پنداری، توهم قدرت یا اهمیت نامحدود و نیاز به تحسین یا رفتار خاص مشخص می‌شود که ادامه این روند رفتاری منجر به الگوی فراگیر مشکلات بین فردی و شغلی است.

ثابت ادامه داد: خودشیفتگی را می‌توان به صورت یک پیوستار در نظر گرفت که دامنه آن از خودشیفتگی مرضی تا خودشیفتگی سالم را شامل می‌شود که این پیوستار از عزت نفس در یک انتها شروع و به احساس افسردگی تحلیل برنده منتهی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با شناخت ویژگی‌های افراد خودشیفته می‌توان از رویارویی با آن‌ها اجتناب کرد و یا با آن‌ها ارتباط بهتری داشت که در این خصوص مشاوره گرفتن می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: