۰

چند تکنیک برای تقویت تفکر نقادانه در کودکان

نافع گفت: به فرزند خود آموزش دهید به دقت به آنچه اتفاق افتاده، یا آنچه از آن ها خواسته شده توجه کنند و یک موضوع را از جنبه های مختلف بررسی کند.
کد خبر: ۲۲۸۶۸۸
۱۴:۴۸ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، «رضا نافع» درباره تقویت تفکر نقادانه در کودکان گفت: به فرزند خود آموزش دهید به دقت به آنچه اتفاق افتاده، یا آنچه از آن ها خواسته شده توجه کنند و یک موضوع را از جنبه های مختلف بررسی کند به او آموزش دهید بر روی آنچه که برای او مهم و باارزش است تمرکز کند. اگر چیزی برای فرزندتان مبهم و نامشخص است، بپرسد تا برایش مشخص شود.

این روانشناس تصریح کرد: فرزندان باید یاد بگیرند با فکر باز به پدیده ها نگاه کنند. همراه با فرزندتان به ارزیابی پدیده ها و اتفاق ها بپردازید و با طرح چراهای متعدد به نقد پدیده ها بپردازید. به فرزندتان کمک کنید به دنبال دلایل، مدارک و شواهد تایید کننده یا ردکننده پدیده ها، عقاید و احتمال ها باشد.

وی اظهار کرد: به کودکان یاد دهید در تفکر انعطاف، نشان دهد، گاهی رسیدن به یک نتیجه مشخص غیرممکن و یا مشکل است و توافق بر سر یک قرارداد، راه حل نهایی است. فرزندتان را راهنمایی کنید پس از بررسی تمام جوانب، تصمیم بگیرد و عمل کند. در این روزها که با هجوم اطلاعات مختلف مواجه هستیم؛ یکی از مهم ترین وظایف والدین، آماده سازی فرزندانشان برای برخورد و انتخاب اطلاعات مفید محسوب می شود.

نافع بیان کرد: یکی از موانع تفکر انتقادی، اندیشیدن در قالب های خاص و ترس از رها کردن این قالب های ثابت و قراردادی است و برای اینکه این مانع ذهنی بشکند باید به کودکان آموختی که گاه برای حل مسئله باید چارچوب های ثابت و حاکم را شکست و از آن ها خارج شد. همچنین باید به والدین و مربیان آموخت که هرگونه تبعیت نکردن دانش آموز و فرزند از چهارچوب ها خطرناک نیست و نباید بی دلیل مانع از خلاقیت نوجوانان در تفکر و عمل شد.

این روان شناس با بیان اینکه اگر فرزندتان کارهایی که بر عهده او قرار داده اید انجام نمی‌دهد، مشکل در مسئولیت پذیریش است. خاطر نشان کرد: برای کنترل صحیح نوجوانان بهتر است یک جلسه خانوادگی ترتیب دهید و در مورد تقسیم کار صحبت کنید. از فرزندتان بخواهید یکی از مسئولیت‌هایی که مشخص کرده اید را انتخاب کند. به او بگویید که در صورت انجام آن کار، پاداش خواهد گرفت. برنامه ای تنظیم کنید که مسئولیت همه اعضای خانواده را دربرگیرد. در جلسه خانوادگی بعد، بر روی میزان موفقیت و شکایت‌ها تمرکز کنید.

نافع تصریح کرد: با توجه به مقررات خانه شما مشخص می‌شود که چه ساعتی به منزله دیر رسیدن به خانه است. ابتدا این مسئله را به صورت روشن مشخص کنید. روزهای عادی و آخر هفته‌ها را نیز جدا در نظر بگیرید. این ساعت‌ها را فرزندتان نیز باید بداند. برای آن که کنترل صحیح نوجوانان به خوبی صورت بگیرد باید در مورد این قانون مصر باشید. هنگام سرپیچی از قوانین، مجازاتی را نیز اعمال کنید. برای مثال منع کردن او از بیرون رفتن با دوستانش در آخر هفته گزینه مناسبی است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: