۰

دردسرهای کرونایی والدین شاغل

درحالی که تعطیلی مهدهای کودک به دنبال شیوع کرونا با وجود بازگشایی برخی از مشاغل همچنان ادامه دارد، این موضوع برای والدین شاغل مشکلاتی را به همراه داشته است.
کد خبر: ۲۲۸۶۵۰
۱۱:۱۸ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، مهدهای کودک جزو نخستین مشاغلی بودند که از چهارم اسفندماه سال گذشته به سبب جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل شدند؛این تعطیلی سومین ماه خود را سپری کرده و وارد ماه چهارم شده است. اگرچه با گذشت این مدت و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برخی از مشاغل به ادامه فعالیت خود بازگشته‌اند، اما مهدهای کودک همچنان از پذیرش کودکان معذورند و این مساله برای برخی از والدین شاغل مشکلاتی ایجاد کرده است.


"مریم. م" یکی از زنان کارمند در یکی از سازمان‌های دولتی است. او فرزندی ۴ ساله دارد و هر روز برای مراجعه به محل کار خود از غرب تهران با وسایل نقلیه عمومی تا مرکز شهر مسافت نسبتا زیادی را طی می‌کند. به گفته مریم تعطیلی مهدکودک فرزندش باعث شده تا او مجبور باشد او را تا محل کار خود ببرد. او در این باره می‌گوید: «روزهای اول شیوع کرونا محل کار من هم تصمیم به دورکاری گرفت و به این ترتیب می‌توانستم ساعات بیشتری در منزل باشم. بعد از فعالیت مجدد مشاغل مجبور شدم فرزندم را پیش مادرم بگذارم. راستش فکر می‌کردم مهدها به زودی باز می‌شوند اما این اتفاق نیفتاد. درنهایت هم به سبب کهولت سن مادرم مجبور شدم فرزندم‌ را با خود به سرکاربیاورم».

"علیرضا" هم برنامه نویس شرکتی خصوصی است که فرزندش را بعد از جدایی از همسرش پیش خود نگهداری می‌کند و حالا با تعطیلی مهدهای کودک فشار مضاعفی بر وی وارد شده است. او در این باره توضیح می‌دهد:« بعد از شیوع کرونا خودم ‌حاضر نبودم ‌دخترم ‌به مهدکودک برود اما الان وضعیت کاری‌ام باعث شده که اگرچه در خانه کار کنم، اما با این حال زمان کافی برای آموزش تمام وقت فرزندم را نداشته باشم. از این بابت فشار روانی زیادی بر من وارد شده است و مدام احساس عذاب وجدان دارم».


البته داستان والدین شاغل به همین جا ختم نمی‌شود. برخی از آنها شهریه‌های زیادی به مهدهای کودک پرداخت کرده‌اند که براساس قراردادی که امضا کرده‌اند امکان استرداد آن وجود ندارد. "مونا. ع" که پسری ۳ ساله دارد در این باره می‌گوید: « وضعیت شغلی من باعث شده است تا مجبور باشم فرزندم را در نزدیکی محل کارم به یک مهدکودک بسپارم، به همین دلیل هزینه نسبتا بالایی به یکی از مهدهای سرشناس منطقه ۱ پرداخت کردم، اما حالا براساس قرارداد نه پولم قابل برگشت است و نه می توانم پسرم را به کسی بسپارم، اگرچه با ماشین شخصی‌ام او را می‌آورم اما امکان ابتلا او در محل کارم هم‌ وجود دارد. ای کاش مهدها دست کم با تراکم محدود فرزندان کارمندان را پذیرش می‌کردند».


سعید بابایی، مدیرکل دفتر کودکان ونوجوانان سازمان بهزیستی کشور در کفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دغدغه اصلی ما به عنوان متولی مهدهای کودک مجاز در سراسر کشور دو نکته است، گفت: این دغدغه نخست شامل حفظ مصالح عالیه کودکان از جمله سلامت جسمی و روحی و روانی آنان می‌شود و دوم حفظ مهدهای کودک به عنوان مراکز استاندارد نگهداری کودکان است.

وی با بیان اینکه نگرانی بابت حفظ سلامت جامعه بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: این درحالیست که با بازگشایی مشاغل، بازارها، رستوران‌ها و پارک‌ها و... نیاز مادران شاغل برای نگهداری از فرزندانشان باید در تصمیم گیری‌های کلان کشور در نظر گرفته شود.


مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سازمان بهزیستی از بازگشایی مهدهای کودک بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و با ظرفیت کمتر استقبال می‌کند، اظهار کرد: درخواست اعلام نظر در مورد بازگشایی مهدها اردیبهشت ماه توسط سازمان بهزیستی برای وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی کرونا ارسال شده است، اما هنوز پاسخی در این خصوص به بهزیستی ارسال نشده است.

به گفته بابایی، سازمان بهزیستی درخواست بازگشایی مهدها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به ستاد کرونا ارائه و از ماه گذشته پیگیری‌های مکتوب و تلفنی زیادی را انجام داده است.


به گزارش ایسنا، اگرچه شکست زنجیره شیوع کرونا باعث شده مدارس و مهدهای کودک جزو ‌اولین مراکزی باشند که تعطیلی را تجربه می‌کنند، اما به دلیل ارتباط متقابل مهدهای کودک به شرایط کاری والدین و لزوم نگهداری از کودکان کوچک‌تر به نظر می‌رسد برای حفظ سلامت جسمی و روانی این کودکان نیز باید تمهیداتی اندیشیده شود تا کودکان و به ویژه والدین شاغل این دوران را با آرامش خاطر بیشتری سپری کنند.

 

 

 

 

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: