۰

تأثير ارتباط كلامى بر زندگی مشترک

یک‌ روانشناس درباره تاثیر ارتباط کلامی بر زندگی مشترک زوجین، توضیحاتی داد.
کد خبر: ۲۲۸۶۳۸
۱۰:۴۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، فرشته سادات شجاعی روانشناس و مشاور درباره تاثیر ارتباط کلامی بر زندگی مشترک زوجین، اظهار کرد: درعصر حاضر که اختلافات زناشویی و سوء ارتباطات زن و مرد و حتی از هم پاشیدگی زندگی مشترک و طلاق مشکل شایع بسیاری از جوامع انسانی و بخصوص جامعه‌ی اسلامی ما شده است، می‌توان ادعا کرد که آموختن فنون ارتباط مؤثر کلامی و عمل به توصیه‌ها کلید نجات و رهایی از این مشكل جوامع انسانی باشد.

وی بیان کرد: در دین مبین اسلام توصیه‌های فراوانی پیرامون حسن معاشرت و برقراری ارتباط مناسب با اطرافیان و بخصوص با خانواده بیان شده است که حقیقتاً شواهد و قرائن بسیاری گواه آن است که خانواده‌هایی که در اجرای این توصیه‌ها موفق‌تر بوده‌اند و اعتقاد قوی‌تری دارند ارتباط سالم و زیباتری بین اعضاء آنها حاکم است و اختلافات به حداقل خود رسیده است.

این روانشناس با بیان اینکه یکی از مواردی که در تحکیم روابط زن و شوهر بسیار مؤثر است، افزود: ارتباط کلامی و نوع محبت و مبادله کلمات و حرف‎هایی است که طی شبانه‌روز بین آنان مطرح می‌شود. مزاح و شوخی، تعریف و تمجید از یکدیگر و با کلمات زیبا یکدیگر را صدا زدن از مصادیق ارتباط کلامی صمیمانه است.

شجاعی بیان کرد: متأسفانه همسران پرمشغله اصولاً از محبت کردن غافل می‌شوند، در نهایت از نظر احساس فاصله‌ای میان آن‌ها ایجاد می‌شود و پر کردن این خلأ کاری دشوار است. بهترین راه برای جلوگیری از این فاصله، اختصاص روزانه چند دقیقه برای صحبت کردن و زمانی بیشتر در طول هفته است.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط یک تبادل است، ادامه داد: ارتباط ماهیتی پویا و متغیر دارد و در آن بر تأثیر ارتباط برقرار کنندگان بر یکدیگر در یک سیستم دو سویه تأکید می‌شود، ارتباط اجتناب ناپذیر است. انسان موجودی اجتماعی است و با انزواگریزی ویژه‌ای که دارد ناگزیر از برقراری ارتباط است. ارتباط هدفمند است. طرفین ارتباط ،اهدافی را از برقراری ارتباط دارند.

این روانشناس با اشاره به اینکه ارتباط کلامی با همسر راه های مربوط به خود را دارد تا موثر واقع شود، اضافه کرد: بسیاری از بگو مگوها و مشاجرات خانوادگی ناشی از درست صحبت نکردن و عدم توانایی در رساندن مفهوم و منظور افراد است.

شجاعی تصریح کرد: رابطه بین همسران آیه‌ای است آرام‌بخش و مهرآفرین، رابطه‌ای پاک و بی‌آلایش است،حال‌ ای خانم و آقای عزیز بیاییم به‌خاطر آرامش زندگی، رشد و کمال جمع کوچک و نورانی خویش و به خاطر خدای مهربان که ما را از تنهایی بیرون آورد و همسری برایمان انتخاب نمود، ارتباطی صمیمی، پرجاذبه، حکیمانه و خردمندانه را بین خود و همسر برقرار کنیم و بدانیم که با توجه به این روش، به خواسته‌ها و آرزوهایمان خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه نحوه برقراری ارتباط کلامی از عواملی است که در ایجاد تفاهم، نقشی تعیین کننده دارد، گفت: همسرانی که می‌دانند از چه عبارات و کلماتی برای بیان مقصود استفاده کنند، به خوبی مسیر حرکت خویش را در زندگی هموار می‌ کنند، هر واژه یا کلمه‌ای دارای نوعی بار روانی و عاطفی است و تاثیرات مسلم و پایداری را بر شنونده بر جای می‌گذارد. یک ارتباط کلامی موفق، رابطه‌ای است که بر رشد و شکوفایی و شادابی زندگی بیفزاید.

این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از توانایی‌های روحی و جاذبه‌های همسران، «ابراز محبت» نسبت به یکدیگر است، افزود: ابراز محبت یعنی آشکار کردن علاقه قلبی. برای یک زندگی شیرین و جذاب، وجود محبت قلبی کافی نیست؛ بلکه باید به شکل‌ها و زبان‌های مختلف این محبت را نشان داد. شما می‌توانید با گفتن جملات ساده و بی‌آلایش از قبیل «دست شما درد نکند»، «به به چه غذای خوشمزه‌ای درست کرده‌ای»، «چه هدیه بجا و مناسبی تهیه کرده‌ای»، «چقدر این لباس بهت می‌یاد»، دل همسر خود را به‌دست آورید.

شجاعی بیان کرد: زن‌ها فطرتاً زود رنج و حساس ترند، از این‌رو بیش از مردان نیازمند مهر و محبت هستند؛ وقتی زن با مهر و محبت مرد روبرو می‌شود، عشق و علاقه‌اش به همسر را بیش از گذشته نشان می‌دهد و انگیزه اش نسبت به تلاش بیش‌تر و خدمت به مرد افزون می‌شود.

وی ادامه داد: شاید بتوان گفت، بهترین، آسان‌ترین و مؤثرترین راه نشان دادن علاقه به دیگران این است که به آنچه می‌گویند گوش کنیم. نسبت به سخنان هر گوینده باید تحمل و صبوری نشان داد و به آن گوش داد، تا کلامش به پایان برسد. بریدن حرف دیگری شیوه‌ای ناپسند و دلیل کم ظرفیتی و بی‌ادبی است. ساکت بودن هنگامی که دیگری صحبت می‌کند، به معنی گوش کردن واقعی نیست. درک کردن یک نفر ، لذت بردن از مصاحبت کسی ، فرا گرفتن یک مطلب ،دلداری کردن یا کمک کردن به دیگری گوش دادن واقعی است.

این‌روانشناس خاطرنشان کرد: یکی از ارتباط‌های بسیار سازنده جذاب و شورآفرین، ارتباطی است که همسران در قالب دعا برای همدیگر، بر قرار می‌کنند. چه لذت‌بخش و روح‌افزاست که همسران همدیگر را در پیشگاه پروردگار مهربان واسطه قرار دهند.وقتی همسران در حضور یکدیگر برای هم دعا می‌کنند این بهترین و شوق انگیز‌ترین حالتی است که همسران از آن ،پی به میزان صمیمیت و محبت یکدیگر می‌برند.

 

 

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: