۰

۶۰ درصد مردم ایران قرنطینه را حفظ کرده اند

محبوب فر گفت: ۶۰ درصد مردم ایران با رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه راحفظ کرده اند، هرچند بسیاری ناچارند برای امرار معاش به کار و فعالیت بپردازند.
کد خبر: ۲۲۸۳۸۵
۰۹:۵۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، محبوب فر گفت: ۶۰ درصد مردم ایران با رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه راحفظ کرده اند، هرچند بسیاری ناچارند برای امرار معاش به کار و فعالیت بپردازند.

کرونا ویروس با گسترش هر روزه در دنیا، هر لحظه مرزهای جدیدی را برای خود فتح می کند و عده ای را قربانی خود می کند در همین رابطه با آقای «محمد رضا محبوب فر»، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران و متخصص بیماریهای واگیر دار به گفتگو نشسته ایم، تا اطلاعات بیشتری از این ویروس را به دست آوریم.

به نظر شما در آینده این ویروس ماندگار است یا از بین خواهد رفت؟

کرونا ویروس مانند دیگر بیماری های ویروسی که در دنیا همه گیری داشته است و تعدادی از افراد را به کام مرگ کشاند، مستثنی از ویروس های دیگر نیست. کرونا هم مانند سارس (که یک بیماری سندروم حاد تنفسی بود) در آینده خود به خود ضعیف خواهد شد و این ویروس طی ماه های آینده مانند سارس خود به خود در دنیا محو می شود.

 

رفتار جامعه در قبال این ویروس را چگونه ارزیابی می کنید؟

رفتارشناسی که جامعه نسبت به این ویروس از خود بروز داده است، بسیار خوب بود و اگر شما به آمارهای قبلی نگاه کنید، جامعه قبل از وجود این ویروس نسبت به رعایت بهداشت فردی عملکرد ضعیفی داشت، اما امروز در ایران و دنیا شاهد این امر هستیم که مردم در داخل خانه و اصناف نیز در مراکز کسب و کار دستورالعمل های بهداشت فردی و عمومی را به خوبی رعایت می کنند.

 

با توجه به اینکه مردم کم کم به وجود این ویروس عادت کرده اند آیا ممکن است رعایت دستورالعمل های بهداشتی را کنار بگذارند؟

در حال حاضر حدود 60 درصد از مردم تهران و سایر شهرستان ها همچنان از کرونا ویروس نگرانی دارند و سعی می کنند در خانه بمانند و قرنطینه را جدی بگیرند که همین امر باعث شده تا سرعت انتقال این ویروس کمتر باشد. هرچند تامین مخارج مردم در دوران کرونا باید از طرف دولت صورت می گرفت اما مردم برای امرار معاش خود ناچار هستند که درآمد داشته باشند و سر کار بروند.

 

از نگاه شما هدف دولت سر پا نگاه داشتن اقتصاد بوده است یا سلامت جامعه؟

اولویت اول دولت معیشت و اقتصاد جامعه بوده است و برای مردم هم در این شرایط راهی وجود ندارد، هرچند مردم نسبت به شیوع کرونا و تبعات آن آگاهی دارند و از طریق ان جی اوها، وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا آموزش های لازم به مردم داده شده است اما دولت به ناچار با باز شدن بسیاری از صنوف و فعالیت ها برای اینکه خانواده ها از لحاظ معیشتی به مشکل نخورند، موافقت کرده است و در کنار آن پروتکل هایی را نیز برای حفظ سلامتی آنها اجرایی کرده است.

 

آیا بازگشایی های صنوف و مشاغل پس از ماه مبارک رمضان بیانگر کم خطر شدن کرونا ویروس است؟

با مشاهده رفتار مردم پس از عید فطر شاید برداشت مردم این است که بازگشایی ها به دلیل کم خطر شدن ویروس کرونا باشد اما اگر مردم پروتکل ها و دستورالعمل ها را رعایت نکنند، می توانیم بگوییم این بیماری خطرناک شیوع گسترده تری نسبت به قبل خواهد داشت و اصناف نیز باید با توجه به حضور بیشتر مردم در محل کار آنها رعایت پروتکل های بهداشتی را بیشتر از قبل مورد توجه قرار دهند. تاکنون 10 درصد از مردم ایران به این ویروس مبتلا شده اند و 90 درصد از مردم ایران به این ویروس مبتلا نشده اند که این امر زنگ خطری برای مردم و نهادهای حاکمیتی مانند دولت و مجلس می باشد چرا که در صورت شیوع مجدد و بالای این بیماری امکانات و ظرفیت های درمانی کشور محدود است و باید راه را بر هر غفلتی بست.

 

آیا می توان گفت کم کم شاهد پایان کرونا ویروس در ایران هستیم؟

هم اکنون ایران در موج دوم کرونا قرار دارد و پیش بینی می کنیم که موج های سوم و چهارم کرونا ویروس را نیز شاهد باشیم.

 

بسیاری اعتقاد دارند که فعالیت رستوران ها می تواند در شرایط فعلی خطرناک باشد. نظر شما چیست؟

رستوران ها یکی از کانون های عمده انتقال و انتشار ویروس هستند و محلی هستند که ما در اپیدمیولوژی بیماری های واگیر آنها را جزو مناطق پر خطر محسوب می کنیم و در صورت بازگشایی کارکنان این مراکز باید به صورت دوره ای و روزانه تحت معاینه قرار بگیرند و اگر افرادی به رستوران ها مراجعه می کنند توصیه می کنم حتی المقدور زمان کمی در آنجا حضور داشته باشند و یک نفر برای بقیه اعضای خانواده غذا دریافت کند.

 

نظر شما در خصوص دوران پسا کرونا و رعایت موارد بهداشتی توسط مردم چیست؟

تبعات این ویروس در دوره پسا کرونا ادامه دار خواهد بود و ظرفیت های جامعه به سمت بهداشت بیشتر خواهد رفت. من معتقد هستم برای استقرار این وضعیت آموزش ها و آگاهی های مردم به جامعه قطع نشود. در تهران هم اکنون بالای 50 درصد مردم نگران کرونا ویروس هستند ولی با توجه به اینکه مردم نیازمند گذران معیشت خود هستند در کانون های بیماری مانند خوزستان پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکرده که همین امر باعث افزایش نگرانی ها می شود و اگر ما این موارد را رعایت نکنیم و ابتلای گسترده در کشور به وجود آید، بار مضاعفی برای کادر درمان و پزشکی کشور را شاهد خواهیم بود.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: