۰

شورای انتقالی جنوب یمن سعودی‌ها را تهدید کرد

شورای انتقالی جنوبی یمن تهدید کرد چنانچه سعودی‌ها به نیروهای " منصور هادی " رئیس دولت مستعفی و فراری این کشور اجازه ورود به شهر عدن را بدهد با نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان وارد جنگ خواهند شد.
کد خبر: ۲۲۸۱۸۳
۱۴:۱۶ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، شورای انتقالی جنوبی یمن تهدید کرد چنانچه سعودی‌ها به نیروهای " منصور هادی " رئیس دولت مستعفی و فراری این کشور اجازه ورود به شهر عدن را بدهد با نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان وارد جنگ خواهند شد.

پایگاه اطلاع رسانی یمن نیوز روز سه شنبه به نقل از " احمد بن بریک " معاون رئیس شورای انتقالی جنوب یمن افزود: این شورا اجازه ورود به نیروهای " هادی " به داخل شهر عدن را نخواهد داد حتی اگر مجبور شود با نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان بجنگد.

وی افزود: شورای انتقالی در همه استان‌های جنوبی از طریق مقاومت مسلحانه از عربستان سعودی و امارات حمایت کرده است اما اجازه نخواهد داد آن‌ها نیروهای منصور هادی را به شهر عدن وارد کنند.

تهدیدهای معاون رئیس شورای انتقالی جنوبی یمن در حالی بیان می‌شود که پیش از این گفته شده هیاتی به سرپرستی " عیدروس الزبیدی " برای ششمین روز متوالی در حال گفت و گو با مقام‌های عربستان سعودی هستند.

شورای انتقالی جنوب یمن روز گذشته (دوشنبه) در بیانیه‌ای که بر روی وب سایت رسمی خود قرار داد، افزود که این هیات بر لزوم یافتن راه حل‌های فوری جهت پرونده‌های بشردوستانه در عدن و جنوب یمن تاکید کرده و عربستان سعودی نیز اختصاص یک کمک هزینه اضطراری مشتق شده از درآمدهای نفتی به عدن را تصویب کرده است.

این بیانیه اضافه کرد که گفت و گوی هیات شورای انتقالی جنوبی یمن با مقامات عربستان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی ادامه داد.

پیش از این عربستان سعودی " الزبیدی " رئیس شورای انتقالی جنوب که در ابوظبی ساکن شده است را برای دیدار از ریاض جهت بررسی اوضاع در جنوب یمن پس از افزایش درگیری‌ها در شهر ابین احضار کرده بود.

به نوشته یمن نیوز، شکاف و اختلاف بین عربستان سعودی و شورای انتقالی جنوب بسیار زیاد شده است.

پیشتر " احمد سعید بن بریک " معاون رئیس شورای انتقالی جنوبی یمن عربستان سعودی را به دست داشتن در پشت اقدامات " منصور هادی " برای حمله به " عدن " متهم کرده و خواستار مشخص کردن موضع خود برای درخواست‌های شورای انتقالی جنوبی جهت احیای دولت جنوبی شده بود.

خاطر نشان می‌شود که ۲۹ اردیبهشت امسال، معاون رئیس شورای انتقالی جنوب یمن در خواست ائتلاف سعودی مبنی بر واگذاری کنترل سواحل جنوبی یمن به نیروهای منصور هادی رییس جمهوری فراری و مستعفی یمن را رد کرد.

در آبان ماه ۹۸ با میانجیگری سعودی‌ها، توافقی میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در عربستان امضا شد که به توافق ریاض شهرت یافت.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن طی مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان بود.

نیروهای شورای انتقالی جنوب تحت حمایت امارات کنترل شهرهای زنگبار و جعار در استان أبین را در اختیار دارند و شمال مأرب تا جنوب أبین نیز در کنترل نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن که مورد حمایت عربستان هستند، قرار دارد.

شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار پیشین عدن از سوی منصور هادی و با حمایت ابوظبی تشکیل و هدف آن استقلال مجدد بخش جنوبی یمن اعلام شد.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: