۰

اعلام بازگشایی مساجد در ترکیه از آخر هفته

وزارت کشور ترکیه ضمن اعلام بازگشایی مساجد در استان های مختلف این کشور با رعایت شرایط ویژه، تاکید کرد که از آخر هفته جاری نمازهای ظهر، عصر و جمعه در مساجد اقامه خواهند شد.
کد خبر: ۲۲۷۸۹۰
۰۹:۰۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، وزارت کشور ترکیه در یک بخشنامه که روز جمعه به استانداری های همه ۸۱ استان این کشور ابلاغ کرده، از صدور مجوز اقامه نمازهای ظهر، عصر و جمعه در مساجد از جمعه آینده (۹ خردادماه) در چارچوب کاهش تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع نسل جدید ویروس کرونا (COVID-19) خبر داد.

وزارت کشور ترکیه در بخشنامه خود ضمن اعلام این که همه نمازگزاران هنگام اقامه نماز ظهر، عصر یا جمعه در مساجد باید از ماسک پزشکی استفاده کنند، تاکید کرد که وجود هر آن چه احتمال دارد باعث افزایش شیوع ویروس کرونا شود از قبیل تسبیح و پاشنه کش، در داخل مساجد ممنوع است.

در این بخشنامه ضمن تاکید بر این که مقبره های موجود در داخل مساجد به روی بازدیدکنندگان باز نمی گردند و یک نوار به فاصله دست کم یک متر از سطح بیرونی آنها نیز قرار داده می شود تا از تماس با مقبره جلوگیری به عمل آید، همچنین آمده که نماز جمعه نیز تنها در فضای باز مساجدی اقامه خواهد شد که مقامات محلی استان های مختلف حد اکثر تا سه شنبه آینده مشخص می کنند جایی که باید دارای فضای باز کافی، باغچه یا حیاط باشند با این حال نمازهای ظهر و عصر با توجه به شرایط آب و هوایی ممکن است در فضای سرپوشیده برگزار شوند هر چند که برای اقامه آنها نیز اولویت با فضای باز است.

وزارت کشور ترکیه ضمن اعلام این که پیش از خطبه های نماز هیچ گونه موعظه و پندی ایراد نمی شود و نمازها نیز تا جای ممکن کوتاه و سریع اقامه خواهند شد، تاکید کرد که در زمان های دیگر نیز مساجد به روی افرادی که می خواهند نماز را به تنهایی اقامه کنند، باز خواهند بود.

بنا بر اعلام وزارت کشور ترکیه، از زمان اجرای بخشنامه مذکور، در مساجد این کشور فرآیند ضد عفونی کردن افزایش می یابد، سیستم های تهویه خاموش می مانند و به جای آن، درها و پنجره ها باز می شوند، وضوخانه و سرویس های بهداشتی بسته می مانند، پلاکاردهای راهنما برای معرفی مقررات اقامه نماز جماعت نصب می گردند، مواد ضد عفونی کننده در ورودی مساجد فراهم خواهد بود و در کف آنها نیز نشانه هایی برای رعایت فاصله اجتماعی گذاشته می شود.

این در حالی است که ریاست امور دینی ترکیه در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از اواسط ماه مارس گذشته اقامه نماز در مساجد را به حالت تعلیق درآورده و در همین حال نیز آمار رسمی نشان می دهد که این کشور با ثبت ۱۵۴ هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به ویروس و مرگ چهار هزار و ۲۷۶ تن از آنها، در زمینه شمار مبتلایان در رتبه نهم جهان و از نظر آمار مرگ و میر ناشی از آن نیز در رتبه چهاردهم قرار دارد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: