۰

ایام روزه‌داری در اردن چگونه می گذرد؟

مسلمانان اردن نیز مانند دیگر کشورهای اسلامی اهمیت ویژه ای برای ماه مبارک رمضان قائل هستند. شب های شلوغ، نماز و فضای معنوی ویژه و بذل و بخشش، نعمت و برکت از دیگر ویژگی های این ماه عزیز در اردن هستند.
کد خبر: ۲۲۷۸۵۱
۱۲:۰۴ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، اردن با نام رسمی پادشاهی اردن هاشمی از پادشاهی‌های عرب در غرب آسیاست که در شرق رود اردن قرار دارد. پایتخت اردن شهر امان است. جمعیت این کشور حدود ۱۰ میلیون نفر است و ۹۸ درصد مردم آن عرب هستند. بیش از ۹۰% جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند که شیعیان ۱% آن ها هستند.

جامعه اردن نیز مانند دیگر ملل مسلمان در تمام دنیا، رمضان را با احترام و ارزش برگزار می کنند. بسیاری از مغازه ها و مشاغل و دفاتر دولتی ساعات کاری شان را در رمضان کم می کنند.

ساعاتی پیش از غروب آفتاب، خیابان ها سرزنده می شوند و کاملا شلوغ می گردند زیرا خانواده ها برای خرید آب میوه، شیرینی و سایر لوازم افطاری به فروشگاه ها می روند.

همچنین معمول است که مردم غذای خودشان را به افراد کم بضاعت و مستحق بدهند. در هنگام غروب آفتاب موذن اذان می گوید و روزه داران اردنی روزه هایشان را با آب و خرما باز می کنند. وعده های افطاری در اردن بزرگ و پر مایه هستند، اما بیشتر اردنی ها پیش از افطاری خوردن نماز اقامه می کنند و سپس به نماز می ایستند.

خانواده ها در ایام ماه روزه داری

خانواده ها برای افطار دور هم جمع می شوند و غیر روزه داران نیز می توانند به آن ها بپیوندند. افطار غالباً با خانواده و دوستان به اشتراک گذاشته می شود و در ادامه شیرینی ، چای ، قهوه عربی مصرف می شود و قلیان می کشند. اگرچه ممکن است این پایان روز به نظر برسد ، اما در ماه رمضان فقط آغاز روز می باشد. روزه دارانی که حالا افطار خورده و غذایشان تمام شده، وقت آن رسیده که به رستوران ها و کافه ها بروند و در کنار اعضای خانواده شب خوشی را سپری کنند. در ماه رمضان غیر معمول نیست که مردم ساعت ها خارج از منزل بمانند و پس از آنکه سحری خوردند دوباره این رویه تکرار می شود.

پیروان ادیان دیگر نیز که با صلح و همزیستی در کنار مسلمانان زندگی می کنند ممکن است در مراسم مذهبی افطاری و سحری شرکت کنند و در عوض مسلمانان نیز در جشن های کریسمس مسیحیان آن ها را همراهی می کنند.

روزه گرفتن در ایام رمضان اجباری نیست اما غیرروزه داران برای احترام گذاشتن به همشهریان روزه دار در ساعات روز از خوردن و نوشیدن در اماکن عمومی خودداری کرده و این کار را جدی تلقی می کنند. در این میان تنها برخی رستوران ها و قهوه خانه ها هستند که تعطیل نمی شوند. فروشگاه های مشروبات الکلی در ایام رمضان در سراسر اردن تعطیل می شوند.

هرچند حجاب در کشور اردن اجباری نیست اما بسیاری از زنان آزادانه حجاب را انتخاب کرده اند و اکثریت زنان اردنی با حجاب هستند.

تزئینات رمضانی

خیابان ها ، مغازه ها ، رستوران ها و خانه ها معمولاً در این ماه مقدس با چراغ های زیبا و درخشانی تزئین می شوند. در حالی که خانواده ها به جمع آوری نعمت های ماه رمضان اهمیت فوق العاده ای می زنند، روحیه برکت و بذل و بخشش در میان شهروندان اردنی به وفور به چشم می خورد.

مسحراتی

اردنی ها نیز مانند دیگر کشورهای عربی رسم کهن «مسحراتی»، کسی که سحری ها با طبل زدن مردم را از خواب ناز بیدار می کند، را زنده نگه داشته اند. این یکی از قدیمی ترین آداب و رسوم ماه رمضان در جهان عرب است.

اعتقاد بر این است که ریشه های آنها در آموزه های معنوی صوفیانه وجود دارد ، قدمت اولین مسحراتی ها به به قرن نهم میلادی در مصر بر می گردد ، هنگامی که والی ، عطابه بن اسحاق ، خیابان های قاهره را برای بیدار کردن ساکنان قبل از طلوع آفتاب قدم می زد. برای نسل های متمادی ، کودکان در سراسر اردن و سایر کشورهای عربی با اولین ضربات طبل از خانه های خود بیرون دویده و آواز می خوانند و آواز می خواندند. با وجود ظهور ساعت های زنگ دار تلفن همراه و کاهش علاقه نسل جدید به این سنت ، هنر مسحراتی در اردن به سرعت از بین می رود.

به تازگی در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ، به تنهایی فقط ۵۰۰ مسحراتی در پایتخت اردن امان، وجود داشت. اعضای برادران مسحراتی می گویند که این تعداد در حال حاضر در سراسر کشور اردن به سختی بیش از ۱۰۰ نفر است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: