۰

مجوز برگزاری مراسم دعا و نیایش در مساجد آلمان صادر شد

دولت فدرال آلمان به تازگی مجوز برگزاری مراسم دعا و نیایش در مراکز مذهبی با رعایت اصول بهداشتی را صادر کرده است.
کد خبر: ۲۲۶۲۹۲
۱۱:۵۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، دولت فدرال آلمان به تازگی مجوز برگزاری مراسم دعا و نیایش در مراکز مذهبی با رعایت اصول بهداشتی را صادر کرده است. این تصمیم مسئولان دولت آلمان با استقبال شدید انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی در این کشور مواجه شده است.

مساجد آلمان از ابتدای ماه مبارک رمضان به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل بوده‌اند. آنطور که انجمن‌های اسلامی به تازگی اعلام کرده‌اند؛ مراسم و مناسک ماه مبارک رمضان با رعایت اصول بهداشتی به زودی در مساجد برگزار خواهد شد.

هفته گذشته، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و جمعی از روسای دولت‌های ایالتی در جلسه‌ای مشترک تصمیم گرفتند تا برخی از ممنوعیت‌های ناشی از پاندمی ویروس کرونا را از میان بردارند. براساس تصمیم این گروه، فعالیت موزه‌ها، گالری‌ها، نمایشگاه‌ها، باغ وحش‌ها، زمین‌های بازی و پارک‌ها می‌توانند دوباره در سراسر آلمان از سرگرفته شوند. همچنین مراسم دعا و نیایش در مراکز مذهبی با رعایت اصول بهداشتی امکان‌پذیر شده است. بنابراین مسلمانان نیز می‌توانند مراسم و مناسک ماه مبارک رمضان را در مساجد برگزار کنند.

این تصمیم مسئولان دولت آلمان با استقبال شدید انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی در آلمان مواجه شده است. در همین ارتباط، شورای هماهنگی مسلمانان آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد:« این اقدام دولت فدرال در حال‌حاضر برای جامعه مسلمانان اهمیت زیادی دارد و از سوی دیگر نشان می‌دهد که آزادی مذهبی در آلمان تا چه اندازه مهم است. ما نیز تلاش می‌کنیم تا مساجد را از نهم ماه جاری برای برگزاری مراسم و مناسک ماه رمضان آماده کنیم.»

برهان کسیچی، رئیس شورای هماهنگی مسلمانان آلمان نیز در این باره گفت:« ما از تصمیم جدید دولت فدرال خوشحالیم. در عین‌حال، تصمیم گرفته‌ایم که به تدریج و با رعایت اصول بهداشتی مساجد را باز کنیم. بنابراین در ابتدا تنها سه نوبت از پنج نوبت نمازهای روزانه در مساجد برگزار خواهند شد. همچنین کسانی که به مساجد می‌آیند، باید از ماسک استفاده کنند و سجاده‌های خود را به همراه داشته باشند. رعایت فاصله اجتماعی نیز از دیگر مقررات مساجد خواهند بود.»

آیمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان نیز در این باره گفت:« ما خوشحالیم که در زمان ماه مبارک رمضان، مساجد دوباره باز می‌شوند، اما در عین‌حال تلاش می‌کنیم تا مراقب سلامت اعضای مساجد نیز باشیم. از نگاه اسلام، سلامتی انسان‌ها در اولویت قرار دارد و ما نمی‌خواهیم سلامتی کسی را به خطر بیندازیم. البته مسلمانان در ماه‌های اخیر نشان داده‌اند که به اصول بهداشتی و سلامتی خود اهمیت می‌دهند و بسیار مسئولیت‌پذیر هستند. آن‌ها همه نکات را رعایت کرده‌اند و حتی برای کمک به افراد کهنسال و بیمار نیز پیش‌قدم شده‌اند. بنابراین نگرانی جدی برای بازگشایی مساجد وجود ندارد.»

مجوز بازگشایی اماکن مذهبی در حالی صادر شده است که تا همین چند روز پیش، حتی برگزاری مراسم دعای جمعی نیز در سراسر آلمان ممنوع بود. از این رو، مسئولان انجمن‌های مسیحی، یهودی و اسلامی در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند که پیشنهادهایی را برای برگزاری مراسم مذهبی به مسئولان دولت فدرال رائه دهند.

برهان کسیچی در این باره گفت:«ما در جلسه میان نمایندگان جوامع مذهبی و وزارت کشور، پیشنهادهای متعددی را مطرح کردیم. هدف همه ما این بود که با حفظ اصول بهداشتی، مراسم مذهبی را دوباره برگزار کنیم. به نظر می‌رسد که دولت فدرال نیز با توجه به توصیه‌های انجمن‌های مذهبی، تصمیم گرفته است که محدودیت‌ها را کاهش دهد.»

نماز جمعه نباید در سراسر آلمان ممنوع شود

پیش از آنکه صدراعظم آلمان در نشست مطبوعاتی اعلام کند که برگزاری مراسم دینی در اماکن مذهبی امکان‌پذیر است، دادگاه قانون اساسی آلمان اعلام کرده بود که نماز جمعه نباید در ماه مبارک رمضان و همچنین دوران کرونا در سراسر آلمان ممنوع باشد.

این حکم بر اثر تلاش‌های مسئولان و اعضای یکی از انجمن‌های اسلامی صادر شد که می‌خواستند نمازجمعه را در ماه مبارک رمضان برگزار کنند. مسئولان این انجمن که ۱۳۰۰ عضو دارد، ابتدا به دیوان عدالت اداری هسن شکایت کردند و خواستار برگزاری نماز جمعه در ماه رمضان شدند. آن‌ها در دادخواست خود اعلام کرده بودند؛ همان‌طور که مراکز تجاری با رعایت نکات بهداشتی باز شده است، مراسم و مناسک دینی نیز می‌تواند با حفظ فاصله اجتماعی و زدن ماسک در مکان‌های مشخص شده برگزار شود.

اما قاضی دیوان عدالت اداری درخواست آن‌ها را رد کرد. او معتقد بود که شرایط مراکز خرید با اماکن مذهبی تفاوت دارد و امکان انتشار ویروس در اماکن مذهبی بیشتر است.

اما مسئولان و اعضای انجمن اسلامی ناامید نشدند. آن‌ها سپس به دادگاه قانون اساسی فدرال شکایت کردند. قضات این دادگاه پس از بررسی شکایت، به این نتیجه رسیدند که تعطیلی مساجد و کلیساها با اصل آزادی مذهبی که در قانون اساسی آلمان آمده است، مغایرت دارد. آن‌ها اعلام کردند که حتی در شرایطی که کرونا در سراسر آلمان شایع شده است، می‌توان نماز جمعه را در برخی شهرها برگزار کرد. در واقع به اعتقاد قضات دادگاه قانون اساسی آلمان، استثناها باید در هر شرایطی در نظر گرفته شوند. آن‌ها به صراحت اعلام کردند که بسته بودن همه مساجد در ماه مبارک رمضان، دخالت در اعتقادات افراد شمرده می‌شود.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: