۰

افزایش آمار طلاق در ماه‌های اخیر

کد خبر: ۲۲۵۳۹۲
۱۴:۴۲ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یک روانشناس در خصوص مشکلات روانی در دوران پساکرونا می گوید: آمار طلاق بسیار بالا رفته، بسیاری در فاصله بین اسفند و فروردین تصمیم به جدایی گرفته اند. ما در طلاق های توافقی نظر کارشناسی می دهیم و متوجه هستیم که با طولانی شدن تعطیلات و قرار گرفتن آدم ها در کنار همدیگر مشکلات بیشتر می شود و زوج ها و زن و شوهر ها نسبت به طلاق تمایل پیدا می کنند. نمیتوان از همه انتظار داشت عارف باشند، بخشی از مردم مهارت های ارتباطی ندارند و در چنین دورانی که فاصله ها کم می شود، مشکلات دیده می شوند.

نگرانی مردم از آینده خود شرایطی روانی را فراهم می آورد

هیات حاکمه می تواند با ایجاد امنیت مالی اضطراب و احساس عدم امنیت در اقشار پایین جامعه را کم کند

عوارض اضطراب حاصل از کرونا در دوران پسا کرونا با خشم بالا، اختلافات طبقاتی و بالا رفتن بزهکاری دیده خواهد شد

دکتر محمدعلی راستی، دکتری تخصصی روانشناسی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بیماری کرونا با نیاز به قرنطینه و حفظ فاصله اجتماعی و همچنین مسائل اقتصادی که به همراه دارد مشکلاتی روانی برای خانواده ها ایجاد کرده است. پیش بینی شما برای سلامت روان خانواده ها در دوران پسا کرونا چیست و باید چه تمهیداتی برای آن دوران درنظر گرفته شود؟ گفت: مسائل اقتصادی اهمیت فراوانی دارد از جمله عدم امنیت روانی و اضطرابی که فراهم می آورد و نگرانی مردم از آینده خود شرایطی روانی را فراهم می آورد که روبنای شرایط اقتصادی است و در آینده ایجاد تزلزل می کند. هیات حاکمه باید برای شرایط اقتصادی فکری اساسی بکند. اینطور نیست که ما روانشناسان بگوییم مردم باید آرامش خود را حفظ کنند، ما وظیفه داریم به مردم آگاهی بدهیم تا خرد خود را به کار بیندازند و آرامش خود را برای حفظ خرد به کار بگیرند. خرد برای تامین زندگی است، تا آدم ها بیاندیشند و به مشکلات خود توجه کنند. تمام اختلالات روانی از اندیشیدن نشات می گیرد. اندیشه در درجه اول از اضطراب ضربه می خورد. اضطراب اندیشیدن را بهم می زند و باعث می شود شخص تصمیماتی نابخردانه بگیرد. هیات حاکمه می تواند با ایجاد امنیت مالی اضطراب و احساس عدم امنیت در اقشار پایین جامعه را کم کند. مثل کاری که کشورهایی چون کانادا انجام دادند. متاسفانه بسیاری از مردم جامعه نمیتوانند در خانه بمانند و مجبورند به سر کار خود برگردند. تقریبا همه چیز به اضطراب و مسائل اضطرابی برمی گردد و اینکه چطور اضطراب جامعه به طور کلی و آدم ها بطور انفرادی کم شود. قشر مرفه تامین هستند ولی ۸۰ درصد از جامعه مشکلات معیشتی دارند و عوارض اضطراب حاصل از این وضعیت در دوران پسا کرونا با خشم بالا و احساس اختلافات طبقاتی و با بالا رفتن بزهکاری و خلاف از جمله سرقت دیده خواهد شد. باید این داستان را جدی گرفت و برای آن پیش بینی هایی داشت. همواره باید قبل از بوجود آمدن مشکل چاره آن را طرح کرد.

بسیاری در فاصله بین اسفند و فروردین تصمیم به جدایی گرفته اند

مسائل اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی همواره در مسائل روانی نقش زیربنایی دارند

وی در مورد اینکه افزایش این اختلالات روانی در سایر حوزه ها چه تبعاتی به دنبال دارد؟ اظهار داشت: من در زمینه طلاق کار می کنم و آمار طلاق بسیار بالا رفته، بسیاری در فاصله بین اسفند و فروردین تصمیم به جدایی گرفته اند. ما در طلاق های توافقی نظر کارشناسی می دهیم و متوجه هستیم که با طولانی شدن تعطیلات و قرار گرفتن آدم ها در کنار همدیگر مشکلات بیشتر می شود و زوج ها و زن و شوهر ها نسبت به طلاق تمایل پیدا می کنند. نمیتوان از همه انتظار داشت عارف باشند، بخشی از مردم مهارت های ارتباطی ندارند و در چنین دورانی که فاصله ها کم می شود، مشکلات دیده می شوند. در حالت عادی نیز توصیه می شود زن و شوهر ها بیش از سه ساعت در روز در کنار هم نباشند. بسیاری اوقات طلاق ها بخاطر مسائل اقتصادی است.

وی تصریح کرد: امنیت اجتماعی و امنیت اقتصادی است که موجب امنیت روانی می شود. چرا مردم به کانادا مهاجرت می کنند؟ چون امنیت در آن کشور بالاتر است. امنیت روانی در خلا به وجود نمی آید، باید زمینه های آن بوجود بیاید. مسائل اقتصادی و اجتماعی و خانوادگی همواره در مسائل روانی نقش زیربنایی دارند.

باید با واقعگرایی از بطن جامعه با مردم سخن گفت

یکی از پیامد های کرونا پایین آمدن اعتماد عمومی در جامعه ایران بود

دکتر راستی در مورد اینکه آیا لزوم مشاوره های آنلاین برای اقشار آسیب پذیر احساس می شود؟ گفت: بله من شخصا همین کار را انجام می دهم و در روز پنج تا شش ویدئو کال ۵_۶ ساعته دارم که با تمرکز بر موردهایی است که در شرف طلاق هستند، اجرا می شود. حدودا بیست سال پیش در جایی مصاحبه می کردم که یک نفر خود را به عنوان سرهنگ ارتش معرفی کرد و گفت راهی برای بیشتر شدن درآمد به من معرفی کنید. آن زمان هم پاسخ من همین بود زمانی که آرامش داشته باشید و خردتان را به کار بگیرید به طور طبیعی راهی را برای پول درآوردن پیدا می کنید. تنها کار یک روانشناس همین است. اولین موضوع صداقت است باید با کلامی با مردم سخن گفت که بوی صداقت از آن به مشام برسد. باید با واقعگرایی از بطن جامعه با مردم سخن گفت جوری که گویی با آنها زندگی می کنید، نباید از موضع بالا و بسیار تخصصی و با واژگان سنگین با مردم حرف زد. باید با مردم صادق بود حتی اگر این صداقت به نفع ما تمام نشود، این نکته ای روانشناسی است که باید توسط افرادی که با مردم در ارتباط هستند رعایت شود. چنین رفتاری باعث می شود مردم شما را با خود هم جهت بدانند نه در مقابل خود. ولی امروز مردم عادی در کوچه و بازار مرتبا می گویند که مدیران ما دروغگو هستند، این مساله بسیار خطرناک است. یکی از پیامد های کرونا پایین آمدن شدید اعتماد عمومی در جامعه ایران بود.

عمده علت طلاق ها در ماه های اخیر مشکلات اقتصادی، عدم تناسب شخصیتی زوج ها و خیانت بوده

این روانشناس در خصوص اینکه بیشترین علت طلاق و مشاجرات زناشویی در این ایام چیست؟اظهار داشت: ما همواره پیشنهاد می دادیم که مشاوره های قبل از ازدواج را تقویت کنید و طرح فعلی نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. علت ها موردی و متفاوت است ولی یک تحقیق می تواند نشانگر مسائل باشد در سیصد مورد طلاقی که از آذر ماه سال گذشته تا به امروز گواهی آنها توسط من صادر شده است باید به طور موردی طبقه بندی داشت این یکی از مشکلات ما است و ما به علت ها آشنایی نداریم و نمی توانیم این علت ها را در این گواهی ها ذکر کنیم از این رو نمی توان آماری تخصصی داشت. اما عمده علت ها اقتصادی و عدم هماهنگی شخصیتی زن و مرد است، همچنین عامل خیانت بسیار بالاست. جنسیت در خیانت ۵۰ به ۵۰ است ولی چون خیانت زنان تابو است معمولا علنی نمی شود. در باور عمومی مادرزن عامل طلاق معرفی می شود درحالیکه مادر زن کمترین سهم را دارد و مادر شوهر ها بیشترین سهم را دارند. در آمار من بیشتر مادر شوهر و خواهر شوهر و به ندرت مادر زن نقش مخربی را در تشدید اختلافات خانواده های جدید دارند.

متاسفانه تحقیقات در ایران مورد غفلت واقع می شود

وی در مورد اینکه درخواست طلاق بیشتر از طرف خانمها است یا آقایان؟ گفت: به برداشت من بیشتر از طرف خانمها است. این سوالی جالب و تخصصی است و می توان روی آن تحقیق کرد. چون زنان پافشاری شدیدی دارند و تا آخر می ایستند و طلاق خود را می گیرند‌. دو حالت وجود دارد یا زنی خود می تواند مستقل باشد و توانایی ذهنی و روحی لازم را دارد. و یا در مواردی که خانواده او را ساپورت می کنند. در کشورهای جهان سوم معمولا تحقیقات مغفول است و کسی بهایی به تحقیقات نمی دهد. ما روزمره زندگی می کنیم و سیاستهای ما به صورت روزمره است و در سطح کلان پلان دراز مدتی وجود ندارد. تحقیقات بستری است که باید در ارتباط با حکومت باشد و تغذیه شود. متاسفانه این بخش در ایران مورد غفلت است و بهایی به آن داده نمی شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: