۱

وام کرونایی زنان سرپرست خانوار دو برابر شد

ابتکار ضمن تشریح اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بحران کرونا از دو برابر شدن وام یک میلیونی زنان سرپرست خانوار خبر داد.
کد خبر: ۲۲۴۷۶۳
۱۰:۲۶ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، گسترش اپیدمی کرونا نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. رکود فراگیر اقتصادی و بیکاری گسترده ناشی از اجرای سیاست های ناگزیر و قرنطینه ارمغان این ویروس منحوس است. فشار اقتصادی مهمترین مسئله ای است که خانواده ها را نگران کرده در این میان برخی از اقشار ضعیف از جمله زنان سرپرست خانوار در آسیب بیشتری قرار دارند. بی تردید باید در بحران کرونا از زنان سرپرست خانوار حمایت کرد چرا که به نوعی هم نقش زن و هم نقش مرد را در خانواده به طور همزمان ایفا می کنند و ضمن رسیدگی به امور خانواده باید جهت تامین معیشت افرادی که تحت سرپرستی آنها قرار دارند، تلاش کنند لذا در این خصوص با «معصومه ابتکار»، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانیم.

 

شما چه طرح ها و برنامه هایی در بحران کرونا برای حوزه زنان دارید؟

ما از همه ابتدای اسفند ماه «شیوع ویروس کرونا» طرح ها و پروژه هایی که امکان تغییر به سمت ارایه خدمات بهداشتی و خدمات کرونا وجود داشت را تحت بررسی قرار دادیم؛ بر همین اساس طرح های مشترکی با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و وزارت کشور در راستای توان افزایی اقتصادی و کارآفرینی زنان انجام دادیم که با هماهنگی استان ها مقرر شد زنان سرپرست خانوار ذیل این طرح ها، فعالیت خود را به سمت تولید ماسک، گان، شیر و فرآورده های ضد عفونی سوق دهند که خوشبختانه با استقبال خوبی هم روبرو بود.

 

سازمان های مردم نهاد حوزه زنان چه برنامه هایی برای بحران کرونا داشتند؟

سال گذشته در حوزه سازمان های مردم نهاد و همکار با معاونت امور زنان و خانواده هشت نشست منطقه ای برگزار کردیم که بر این اساس 1200 تشکل در قالب یک دوره چهار روزه تحت آموزش قرار گرفتند که هدف از اجرای این طرح توان افزایی، تاب آوری و مقابله با آسیب ها با بهره مندی از آخرین آموزش ها و توانمندی های روز جهت کارآیی بیشتر بود و خوشبختانه این کار هم با موفقیت انجام شد. اکنون از این ظرفیت برای شبکه سازی در سطح استان ها و انتقال اطلاعات مرتبط با کرونا و همچنین ارایه طرح هایی برای حمایت از گروه های پر آسیب و به ویژه جبران خسارت مالی زنانی که شغل و درآمد خود را در بحران کرونا از دست داده اند، استفاده می شود.

 

در همین راستا ویدیو کنفرانسی با 31 مدیر استانی برگزار و مسئله را از نزدیک بررسی کردیم که طبق گزارش های ارایه شده این طرح بسیار خوب اجرا شده است. همه تشکل های استان ها نیز در این فعالیت ها حضور داشتند؛ ضمن اینکه اقداماتی هم توسط خود این تشکل ها انجام می شود.

 

برای حمایت از زنان سرپرست خانوار در بحران کرونا چه اقداماتی صورت گرفته است؟

ما از همان زمان شیوع کرونا برای حمایت از زنان سرپرست خانوار به ویژه زنانی که شغل خود را از دست دادند، اقدامات ویژه ای پیش بینی کردیم. با تقاضای ما از رییس جمهور آقای جهانگیری حمایت ویژه ای از این اقشار صورت گرفت؛ ضمن اینکه آقای شریعتمداری وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم در این حوزه اقدامات درخوری انجام دادند به گونه ای که یک میلیون وام زنان سرپرست خانوار به دو میلیون تومان افزایش پیدا کرد. همچنین زنان سرپرست خانواری که در سال گذشته موفق به دریافت بسته معیشتی خود نشده بودند در سال 99 از این حمایت بهره مند شدند.

 

چه تعداد زن سرپرست خانوار وجود دارد؟

حدود سه و نیم تا چهار میلیون زن سرپرست خانوار داریم؛ ضمن اینکه شش یا هفت دهک از این قشر نیازی به حمایت ندارند.

 

آیا برای زنان حاشیه نشین هم اقداماتی انجام دادید؟

بحث توان افزایی زنان سرپرست خانوار با همکاری تشکل کاردوک و مراکز تسهیل گری یکی از طرح های مهمی است که در مناطق حاشیه شهرها و استان ها در حال اجرایی شدن است که برای حمایت از خانم ها صورت می گیرد.

 

آیا حمایت های شما در بحران کرونا شامل زنان دستفروش مترو هم می شود؟

در صورتی که زنان دستفروش یارانه بگیر که کد ملی آنها در سامانه جامع ایرانیان ثبت شده است، سرپرست خانوار بودن خود را با مدارک و ادله کافی قید کنند، مشمول حمایت های دولت در بحران کرونا می شوند.

 

زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش سازمان بهزیستی نیستند، چگونه رصد می شوند؟

ما یک ستادی به نام ستاد زنان سرپرست خانوار داریم که تحت عنوان ماده 80 قانون برنامه و بودجه کشور این مسئله در آنجا ارزیابی و بررسی می شود.

 

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
سماره
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
شما اصلا در نظر خانمهای مطلقه و خود سر پرست نیومدی خودت خودنمایی گردینمیدونیم چاه مهربونی انقد تو و وزیر بهداشت چرا انقد مهر بون شدین کرونا از کرم گورز اوردین همه میفهمن‌مهندس و ولی با ت نیستن تو زشتی و در نظر نمیای با کسایی دیگه اینجوری میشن دوست داری بهم زنگ بزن توجیه کنم ما بچه یتیم چیکار تو داریم‌پا برهنه ها که گشنه نیستن کروناتو بگیرم با تو کاری نکردیم خانم‌محترم چون پیری