۰

نگاهی به قرآن‌های خطی در کتابخانه‌های عربستان

کتابخانه‌های عربستان نسخه‌های خطی قرآن متعددی را در خود جای داده‌اند که با مراجعه به آن‌ها می‌توان به تحولات مربوط به نقطه‌گذاری و علامت‌گذاری کلام وحی پی برد.
کد خبر: ۲۲۳۲۸۳
۱۴:۵۹ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه «مکة المکرمه» با انتشار اینفوگرافیک قرآن‌های خطی در کتابخانه‌های عربستان، آورده است: خطوط و تزئینات متفاوتی در صفحات این قرآن‌ها دیده می‌شود و هر یک از این نسخه‌ها تاریخچه خاصی دارد.

کتابخانه عمومی «ملک عبدالعزیز» ریاض یکی از کتابخانه‌هایی است که قرآن‌های خطی در آن نگهداری می‌شود و این نسخه‌ها شامل قرآن رولی شکل با تذهیب نسخه «فخرالدین سهروردی» متعلق به ۱۲۸۴ هجری و مصحف ۳۰ برگی با تذهیب به شکلی رنگارنگ و طلاکاری شده مربوط به ۱۲۴۰ هجری است.

همچنین قرآن کوفی از نادرترین قرآن‌های جهان و نوشته شده روی پوست مربوط به قرن سوم هجری در کتابخانه ملی «ملک فهد» ریاض و قرآن خطی مکتوب روی پوست آهو با خط بطلیوسی (از خطوط اسلامی) متعلق به سال ۴۸۸ هجری در کتابخانه عمومی «ملک عبدالعزیز» مدینه از دیگر نسخه‌های خطی قرآن در عربستان است.

در موزه میراث فرهنگی ابابطین در «روضة سدیر» عربستان نیز قرآنی خطی و تذهیب شده با آب طلا نگهداری می‌شود که قدمت آن به سال ۱۲۸۳ هجری بازمی‌گردد.

نگاهی به قرآن‌های خطی در کتابخانه‌های عربستان

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: