۰

برای پوشیدن لباس نو چه دعا و ذکری وارد شده است؟

اذکار و ادعیه‌ای که از ناحیه معصومان( علیه السلام ) سفارش به خواندن آن شده است، به دو دسته تقسیم می‌شوند:الف. اذکار و دعاها و اعمال مخصوصی که در مناسبت‌های خاص.
کد خبر: ۲۲۲۰۹۰
۰۸:۵۹ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

شیعه نیوز:
پرسش
شخصی که برای تمام لباس‌هایش، نماز لباس نو را خوانده است؛ آیا باید استغفار را بگوید یا به اذکار دیگر رجوع کند؟ بهترین ذکر ماندگار در تمامی حالات چیست؟ آیت الله بهجت می‌فرمود: گشتیم و گشتیم ذکری بالاتر از صلوات بر محمد و آل محمد نیافتیم.
پاسخ اجمالی
اذکار و ادعیه‌ای که از ناحیه معصومان( علیه السلام ) سفارش به خواندن آن شده است، به دو دسته تقسیم می‌شوند:
الف. اذکار و دعاها و اعمال مخصوصی که در مناسبت‌های خاص مانند شب و روز جمعه، شب قدر، ماه رجب، ماه شعبان، در وقت دیدن هلال ماه، پوشیدن لباس نو و... خوانده می‌شود که این نوع از اذکار و ادعیه در همان زمان‌ها باید خوانده شود.
ب. اذکار و ادعیه‌ای که اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد و در همه حال مطلوب بوده و می‌توان در هر زمان آنها را خواند.
اذکاری مانند استغفار و صلوات بر رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) از نوع دوم است که در همه حال گفتن آن مطلوب است و خود معصومان( علیه السلام ) بدان عمل نموده و به اصحاب خود نیز توصیه می‌کردند.
حال با توجه به این مقدمه نکاتی را در زمینه پرسش مطرح شده بیان می‌کنیم:
1. در روایاتی که از ائمه اطهار( علیه السلام ) برای پوشیدن لباس نو و جدید رسیده، آدابی است که آثاری بر آن مترتب می‌شود؛ چنان‌چه در سخنانی از امام علی( علیه السلام ) می‌خوانیم:
«هنگامی که خداوند لباس نویی را به مؤمن عطا نمود؛ پس وضو بگیرد و دو رکعت نماز گذارد در دو رکعت آن سوره حمد و آیة الکرسی و توحید و قدر را بخواند سپس حمد خدا را بجا آورد که عورت او را پوشانید و ذکر "لا حَولَ و لا قُوّة إلا بالله" را بسیار بگوید، چرا که این کار سبب می‌شود در این لباس گناه صورت نپذیرد و به تعداد تارهای این لباس، فرشتگان او را تقدیس نموده و برایش از خداوند طلب آمرزش کرده و بر او ترحّم نمایند».[1]
«رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) دعایی را به من آموخت که در هنگام پوشیدن لباس نو آن‌را بخوانم و دعا این است: "الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی کَسَانِی مِنَ اللِّبَاسِ مَا أَتَجَمَّلُ بِهِ فِی النَّاسِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهَا ثِیَابَ بَرَکَةٍ أَسْعَى فِیهَا لِمَرْضَاتِکَ وَ أَعْمُرُ فِیهَا مَسَاجِدَکَ"؛ یعنی ستایش مخصوص خداوندی است که لباسی بر من پوشانید که مایه زیبایی من میان مردم باشد. خدایا! آن‌را جامه برکت گردان که در آن رضاى تو را جویم و مَساجدت را با آن آباد سازم».[2] تعمیر و آبادانى مسجد به شرکت خواندن نماز جماعت در مسجد است، و مقصود صرف آبادانى ساختمان مسجد نیست.[3]
2. اعمالی که برای برخی از امور ذکر شده علت تامه برای آن نیست که سبب شود ما نتوانیم استغفار و ادعیه دیگر را بخوانیم. بنابراین، می‌توان علاوه بر آن، استغفار و صلوات و ادعیه دیگر را نیز بدان اضافه کرد.
3. ذکر استغفار لزوماً برای کسی که گناهی از او سر زده وارد نشده و در همه حال مطلوب است؛ چنان‌چه در سیره رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) چنین آمده است که آن‌حضرت روزی هفتاد بار استغفار می‌نمود بی‌آنکه گناهی از حضرت سر زده باشد،[4] بنابراین برای ترک اولی نیز می‌توان استغفار نمود.
[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 13، ص 61، قم، دار الحدیث، چاپ اول، ‏1429ق.
[2]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 5، ص 49 – 50، قم، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، چاپ اول، 1409ق.
[3]. طبرسی، فضل بن حسن، الآداب الدینیة للخزانة المعینیة، ترجمه عابدی، احمد، ص 234(پاورقی)، قم، زائر، چاپ اول، 1380ش.
[4]. الکافی، ج 4، ص 261.

 

 

 

 

 

 

 

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: