- علمی
- سلامت
- گوناگون
- اجتماعی
- احکام اسلامی
- دین و مذهب
- اخلاق اهل بیت
- مباحث زناشوئی
- کودک و خانواده
- آشپزی و آشپزخانه
- گردشگری و تفریحی
- روانشناسی و مشاوره
- الگو سازی و سبک زندگی
- تکنولوژی و فناوری اطلاعات
پرسش
پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) میفرماید: «اگر سجده جز بر خدا حرام نبود میگفتم زن به مردش سجده کند». میتوان این حدیث را کنار آیه شریفه «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» بگذارید و یک نتیجه درست بگیرید که چرا چنین است؟ مگر مرد چه مزیتی دارد که زن آنقدر باید مطیعش باشد؟ مگر زن آدم و اشرف مخلوقات نیست؟
پاسخ اجمالی
روایت مطرح شده نشانگر برتری ذاتی جنس مرد بر جنس زن نیست بلکه بیانگر این معنا است که باید در حد توان در تحکیم روابط خانوادگی کوشید. روابطی که خداوند مدیریت آنرا بر عهده شوهر و محبت طرفین به یکدیگر را ضامن تداوم آن قرار داده است. برای اینکه مرد بتواند به خوبی از عهده مدیریت زندگی برآید، لازم است زن از وی اطاعت کند. البته در بیشتر موارد، مرد در پی آن است که زندگی را به خوبی اداره نماید. به همین جهت، از دیدگاه عقل، زنی که دوستدار همسرش میباشد، باید او را در اجرای تصمیماتش یاری دهد. در سایه یک مدیریّت صحیح و قوى و اطاعت معقول و بجا، زن و شوهر میتوانند مشکلات زندگى خود را به راحتى برطرف کرده و چرخ زندگى را به حرکت سریع و سالم در آورند.
پاسخ تفصیلی
در نگاه اسلام، زن و مرد باید هدف مشترکی – که همان رسیدن به اوج قله کمال انسانی است- را دنبال کنند و به منظور دستیابی به این هدف، هر دو به یک میزان توانمند میباشند و تفاوت جنسیتها که لازمه خلقت است، نه نقشی در ایجاد یا افزایش این استعداد و توانمندی دارد و نه نقشی در ارزش گذاری دینی پس نه کمال زن در این است که جایگاهی مثل جایگاه مرد داشته باشد و نه بر مردان رواست که بر جنسیت مردانه خود ببالند.[1]
پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه اطهار( علیه السلام ) آموزههای بسیاری درباره زندگی زن و شوهر و وظایف هرکدام نسبت به یکدیگر فرمودهاند[2] که درک درست آنها نیازمند تحلیلهای منطقی و عقلانی است. یکی از آن سخنان این حدیث است: امام صادق( علیه السلام ) میفرماید: «گروهى نزد رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) آمدند و به آن حضرت گفتند: مردمانى را میشناسیم که در برابر یک دیگر به سجده میافتند. پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: اگر سجده بر غیر خدا جایز بود، به زن فرمان میدادم که شوهر خویش را سجده کند».[3] این روایت دارای سند صحیح و قابل اعتماد است.
برای اینکه معنا و مفهوم درستی از روایت مطرح شده برداشت شود، نکاتی بیان میشود:
از اینرو، اسلام اطاعت زن از مرد را لازم شمرده و به زن توصیه میکند که براى کمال و سعادت خود و خانواده و جامعهاش، از همسرش تبعیّت و پیروی معقول و بجا داشته باشد. تأمین هزینه زندگى و نیز مدیریت و ایفاى نقش رهبرى در منزل از ناحیه مرد و قدرشناسى از زحمات مرد و احترام به تصمیماتش از ناحیه زن، همسردارى و تلاش در تربیت صحیح اولاد از ناحیه طرفین از جمله جلوههاى مسئولیتپذیرى زن و شوهر میباشد که اسلام در مورد آنها رهنمودهایى ارائه کرده است.
البته تمام اینها به معنای پرستش مرد از جانب زن نبوده، بلکه خداوند در آیه 11 سوره تحریم، بانویی را ستوده که خود را از یوغ بندگی فرعون رهانیده و مقام عبودیت پروردگار و اشرف مخلوقات بودن را برای خویشتن ثابت نمود.
زن، مانند گل، ظریف و لطیف است، همانگونه که گل تحمّل آفتاب سوزان و باد و طوفان را ندارد، زن نیز توان تحمّل مسئولیتهاى سنگین و طاقتفرسای زندگى را ندارد. امام علی( علیه السلام ) به فرزندش چنین اندرز میدهد: «به زن بیش از اندازه کارى مسپار؛ زیرا با زن باید چون دسته گل رفتار کرد، نه مانند یک مباشر و خدمتگذار».[9]
[1]. برگرفته از: «شخصیت و جایگاه زن در اسلام»، سؤال 265.
[2]. ر.ک: محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 14، ص 246 – 248، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 20، ص 162 – 165، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق.
[3]. «مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِکِ بْنِ عَطِیَّةَ عَنْ سُلَیْمَان بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ قَوْماً أَتَوْا رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا رَأَیْنَا أُنَاساً یَسْجُدُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ لَوْ أَمَرْتُ أَحَداً أَنْ یَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 508، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[4]. نکونام، محمّدرضا، زن؛ مظلوم همیشهى تاریخ، ج 3، ص 142، ظهور شفق، قم، چاپ اول، 1385ش.
[5]. ر.ک: «اسلام و عقلانیت»، سؤال 50؛ «دلایل حقانیت اسلام»، سؤال 275.
[6]. ر.ک: «فرمانبرداری زنان در برابر مردان»، سؤال 1674؛ «زن و حدود اطاعت از شوهر»، سؤال 5846.
[7]. دیلمی، حسن بن محمد، ارشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، ص 175، الشریف الرضی، قم، چاپ اول، 1412ق؛ وسائل الشیعة، ج 20، ص 172.
[8]. فتاحی زاده، فتحیه، زن در تاریخ و اندیشه اسلامی، ص 112 و 115، مؤسسه بوستان کتاب، قم، چاپ سوم، 1387ش.
[9]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صالح، صبحی، ص 405، نامه 31، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق.
T