۰

فتوای اتحادیه علمای مسلمان درباره برپایی نماز جمعه

اتحادیه علمای مسلمان، فتوایی را درباره برپایی نماز جمعه از طریق تلویزیون و وسایل ارتباطی مدرن منتشر کرد.
کد خبر: ۲۲۰۸۸۶
۱۲:۳۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، اتحادیه جهانی علمای مسلمان با انتشار فتوایی درباره برپایی نماز جمعه از طریق تلویزیون و وسایل ارتباطی مدرن، اعلام کرد: برپایی نماز جمعه شرعا به این شکل جایز نیست، اما این کار به «رخصت شرعی جایگزین» جایز است.

دکتر «نورالدین الخادمی» رئیس کمیته فقه و فتوا در اتحادیه جهانی علمای مسلمان امروز (سه شنبه پنجم فروردین 1399) در صفحه توئیتر درباره حکم شرعی برپایی نماز جمعه و شنیدن خطبه های آن از طریق تلویزیون و وسایل ارتباطی مدرن، اعلام کرد: ما در بیانیه حکم شرعی می گوییم که برپایی نماز جمعه از طریق تلویزیون، رادیو و و وسایل ارتباطی مدرن شرعا جایز نیست، زیرا با شروط و اصول شرعی مغایرت دارد و باعث مفسده می شود و نقض صریح اهداف جمعه و نماز جماعت است.

وی افزود: در صورتی که برپایی نماز جمعه برای مردم در مساجد امکان پذیر نباشد، این کار به «رخصت شرعی جایگزین» که همان نماز ظهر است، انجام می شود.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان پیش از این فتوای توقف برپایی نماز جمعه و همه نمازها در مساجد را به دلیل شیوع ویروس کرونا صادر کرد.

رخصت، حکمی در موارد عذر به منظور تسهیل بر مکلف است. برهمین اساس، شارع پس از الزام مکلف به انجام دادن کاری یا نهی از آن در چارچوب تسهیل و تخفیف بر وی و رفع مشقت از او، اجازه ترک یا فعل آن را در شرایط خاص صادر می کند.

آمار منتشرشده تا صبح امروز(سه شنبه پنجم 1399) نشان می دهد که نزدیک به 381 هزار و 761 نفر در جهان مبتلا به بیماری کرونا شده اند و نزدیک به 16 هزار و 558 نفر فوت شده اند و 102 هزار و 429 نفر نیز بهبود یافته اند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: