۰
طالبان:

آمریکا طبق توافق از افغانستان خارج می‌شود

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه شامگاه روز سه شنبه بعد از دیدار مایک پمپئو با مقامات طالبان در قطر گفت: آمریکا طبق توافق از افغانستان خارج می‌شود.
کد خبر: ۲۲۰۸۷۱
۱۲:۰۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»،سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر درصفحه تویتری نوشت: از آنجا که مذاکرات بین الافغانی بزودی آغاز می‌شود و مردم افغانستان طبق توافقنامه به آتش بس دست پیدا خواهند کرد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پذیرفته است که نیروهای آمریکایی طبق برنامه از افغانستان خارج شوند.

شاهین همچنین در پیامی دیگر یاد آور شد که در دیدار پمپئو با مقامات طالبان در دوحه قطر طرفین بر آزادی زندانیان طالبان و آغاز مذاکرات میان افغانی و برقراری صلح همیشگی درافغانستان تاکید داشتند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه پس از مذاکرات هفت ساعته با اشرف غنی و عبدالله عبدالله به دوحه رفت و با ملا عبدالغنی برادر مسؤول دفتر سیاسی طالبان در قطر دیدار کرد.

آمریکا و گروه طالبان ۲۹ فوریه (۱۰ اسفند سال گذشته) در دوحه پایتخت قطر توافقی امضا کردند که درصورت محقق شدن مفاد آن ممکن است بتواند زمینه توافق صلح نهایی را مهیا کند.

از مفاد این توافق می‌توان به خروج تدریجی نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان ظرف ۱۴ ماه اشاره کرد البته به شرط این که طالبان به تعهدات امنیتی خود عمل کرده و مذاکرات صلح مستقیم بی‌سابقه با دولت کابل را شروع کنند.

غنی یک روز بعد از امضای این توافق، در کنفرانسی خبری با بیان این که آمریکا حق مداخله در امور دولت این کشور را ندارد و فقط تسهیل کننده مذاکرات است، تصریح کرد: هیچ پیش شرطی را برای آغاز مذاکرات بین گروه‌های افغانستانی با طالبان نمی‌پذیریم و روند آزادی زندانیان طالبان باید در جریان گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

کمیته انتخابات افغانستان، غنی را پیروز انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور اعلام کرد، اما عبدالله با اعتراض به نتایج این انتخابات خود را رییس جمهوری دانست و هر دو رقیب سیاسی در دو کاخ در کابل مراسم تحلیف برگزار کردند.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: