۰

رفتار امت احیاگر مکارم اخلاق در برابر بیماری مسری

پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد و ما امت این رحمت الهی هستیم. امتی که باید در اندیشه، کردار و گفتار از او پیروی کند. آیا در شرایط بحرانی کنونی، اخلاقی که پیامبر(ص) مروج آن بودند رعایت شده است؟
کد خبر: ۲۲۰۵۰۱
۱۲:۵۲ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، امروز روز برگزیده شدن انسانی به پیامبری است که در توصیف هدف این انتخاب الهی فرموده‌اند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم». یعنی ما امت پیامبری هستیم که در سوره و سیره تمام مکارم اخلاقی را محقق کرده و برای تمام بشریت به یادگار گذاشته است.

روایتی در کتاب کافی از امام صادق(ع) روایت شده است که ایشان فرمودند: «خداى عزوجل پیغمبرانش را به «مکارم اخلاق» زینت داد، شما نیز خود را بیازمایید، اگر چنین اخلاق والایی در وجود شما هم بود، خدا را سپاس گویید و بدانید که بودن آنها در شما خیر است و اگر در شما نبود، از خدا بخواهید و به آنها رغبت جویید. امام سپس ۱۰ مصداق از مکارم اخلاق را بیان فرمود: یقین، قناعت، صبر، شکر، خویشتندارى، خلق نیکو، سخاوت، غیرت، شجاعت و مروت».

در شرایط کنونی شیوع کرونا و در حالی که هر کدام از ما ممکن است موجب بیماری و حتی مرگ چند نفر دیگر شویم، به راستی کدام یک از مکارم اخلاق شایسته یک مسلمان را داشته‌ایم؟

چند نفر از ما به آزمایش الهی یقین داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم از این آزمایش سربلند بیرون بیاییم؟ چند نفر از ما به داشته‌هایمان از مواد شوینده و خوراکی گرفته تا دستکش و ماسک و ... قناعت کرده‌ایم و دست به احتکار خانگی این اقلام نزده‌ایم؟ چند نفر از ما صبور بوده‌ایم صبری شایسته مسلمانی پیرو با اخلاق‌ترین نبی الهی؟ چند نفر از ما علی‌رغم سختی‌ها و مشکلات شاکر بوده‌ایم؟

چند نفر از ما خویشتنداری به خرج داده‌ایم و سختی کوتاه چند روز ماندن در خانه را قبول کرده‌ایم تا صدمه‌ای به انسان‌های بی‌گناه وارد نشود و سختی کار کادر درمانی کشور بیشتر نشود؟ در روزهای سختی که دست بسیاری از مردم تنگ است و کسب‌وکارها خوابیده سخاوت داشته‌ایم؟

خلق نیکو در مقابله با سختی کرونا در قرنطینه خانگی داشته‌ایم و با خانواده و اطرافیانمان به مهربانی رفتار کرده‌ایم؟ اگر شغلمان مربوط به جان مردم است، خوش‌خلق بوده‌ایم؟ اگر برای کسی کاری از دستمان برمی‌آمد کرده‌ایم؟

غیرت، شجاعت و مروّتمان کجا رفته وقتی هر روز انسان‌های زیادی بیمار می‌شوند و دار فانی را وداع می‌گویند و خانواده‌های آنها حتی نمی‌توانند به خاکسپاری عزیزانشان بروند؟ آیا غیرت را در بی‌احترامی به مسئولان حرم‌های مطهر می‌دانیم یا غیرت دینی را در احترام به سخن متخصصان امر؟ آیا خوشی و گردش خودمان را بدون توجه به سلامتی دیگران انجام می‌دهیم؟

جوانمرد باشیم؛ نه کسی را بیازاریم و برنجانیم و باعث بیماری و مرگ کسی شویم و نه اجازه دهیم عملکرد ما و خانواده ما به کسان دیگر آسیب برساند و کشور را بیش از این دچار مشکل کند که این سیره محمد(ص) است. پیامبری که خداوند او را رحمت برای جهانیان خلق کرده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: