۰

پیش‌بینی تورم در بهار ۱۳۹۹

پژوهشکده مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی نرخ تورم اسفند آینده و سه ماه نخست سال آینده خورشیدی را بر پایه چهار سناریو پیش‌بینی کرد.
کد خبر: ۲۲۰۰۲۵
۱۵:۴۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، پژوهشکده مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی نرخ تورم اسفند آینده و سه ماه نخست سال آینده خورشیدی را بر پایه چهار سناریو پیش‌بینی کرد.

بر پایه نتایج این بررسی، نرخ تورم اقتصاد ایران طی ۱۲ ماه منتهی به اسفند ماه آینده در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۴.۷ درصد و در بدبینانه‌ترین شرایط هم ۳۵.۱ درصد خواهد بود. البته در حالی که میانگین این دو نرخ ۳۴.۹ درصد است، روند نرخ تورم تولیدکننده نشان می‌دهد که نرخ تورم مصرف کننده در ماه پایانی سال ۱۳۹۸ به ۳۴.۷ درصد می‌رسد.

پژوهشکده مرکز آمار ایران همچنین پیش‌بینی کرده که نرخ تورم اقتصاد ایران در دوازده منتهی به فروردین ۱۳۹۹ بر اساس سناریوی بدبینانه ۳۳ درصد و مطابق سناریوی خوشبینانه ۳۱.۱ درصد خواهد بود.

البته این پیش بینی نشان می‌دهد که روند نزولی نرخ تورم در بهار سال آینده خورشیدی ادامه خواهد یافت به طوری که در بدترین حالت، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در خرداد ماه آینده به ۲۹.۲ و در بهترین شرایط تا ۲۶.۶ درصد کاهش خواهد یافت.

بر پایه گزارش پژوهشکده مرکز آمار ایران، سناریوی نخست که بدبینانه توصیف شده، روند تورم را بر پایه الگوی مشابه ماه پایانی سال ۱۳۹۷ و سه ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ برآورد کرده است. در سناریوی دوم یا خوشبینانه از روند نرخ تورم در اسفند سال ۱۳۹۶ و بهار سال ۱۳۹۷ بهره گرفته شده و در سناریوی سوم با هدف واقع‌بینی بیشتر میانگین نتایج سناریوهای اول و دوم در نظر گرفته شده است.

در سناریوی چهارم نیز از توان تاثیرگذاری با وقفه تورم تولیدکننده بر تورم مصرف کننده استفاده شده است.

مطابق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در اقتصاد ایران از ۸ درصد در ابتدای سال ۱۳۹۷ به ۲۶.۶ درصد در انتهای این سال رسید. این نرخ تا شهریور ۱۳۹۸ تا ۴۲.۷ درصد صعود کرد و سپس وارد یک روند نزولی شد.

 

منبع: یورونیوز

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: