۰
واشنگتن‌پست:

آمریکا با عربستان درباره رعایت حقوق‌بشر اتمام حجت کند

واشنگتن پست در سرمقاله امروز(چهارشنبه) با اشاره به سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان، نوشت: واشنگتن باید با سعودی‌ها درباره رعایت حقوق بشر اتمام حجت کند.
کد خبر: ۲۱۷۰۸۰
۱۳:۱۵ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا امروز(چهارشنبه) راهی عربستان می شود و به گفته ناظران سیاسی؛ محور گفت وگوهای پمپئو با رهبران عربستان، موضوع حقوق بشرف ایران و مسایل کنسولی خواهد بود.
مقامات آمریکایی امیدوارند محور اصلی گفت و گوهای پمپئو با سعودی ها، موضوع لزوم رعایت حقوق بشر باشد و او در این سفر به رهبران ریاض تفهیم کند که حفظ جان شهروندان آمریکایی از اولویت های آمریکا است و واشنگتن دیگر اجازه نخواهد داد سعودی ها شهروندان آمریکایی را شکنجه کنند.
یکی از مواردی که در این سفر پمپئو به عربستان مطرح خواهد شد، ماجرای "ولید فتحی" پزشک کارکنان کنسولگری آمریکا در "جدّه" است.
فتحی در نوامبر ۲۰۱۷ میلادی در پوشش برنامه سرکوب گسترده "محمد بن سلمان " ولیعهد عربستان بازداشت و شکنجه شد. او به مدت ۲۱ ماه بدون اتهام زندانی بود و در محاکمه نمایشی، خود و خانواده اش که همگی شهروند آمریکا هستند ممنوع الخروج شدند.
سعودی ها دسامبر گذشته قول دادند فتحی را تبرئه خواهند کرد اما تشکیل دادگاه او برای دو ماه دیگر به تعویق افتاد. دوباره این دادگاه در دوم فوریه باز هم به تاخیر افتاد.

"دونالد ترامپ"رییس جمهوری آمریکا با هدف حفاظت از عربستان در مقابل حملات ایران، چندی پیش هزاران سرباز دیگر به عربستان گسیل کرد و به موازات آن امکانات آمریکا در خلیج فارس را هم بیشتر کرد. اما واشنگتن باید در کنار این اقدامات؛ توجه خود را به موضوع حفظ منافع آمریکا نیز معطوف کند.
بن سلمان در این تفکر است که می تواند همچون گذشته بی محابا به روزنامه نگاران، به مخالفان و حتی به شهروندان آمریکایی فشار وارد کند و هیچ توجهی نیز به رابطه با واشنگتن نداشته باشد. او متوجه شده که هیچکس در آمریکا تلنگری به او در قبال این سرکوب هایش نزده است.
بارزترین مورد آن قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار و ستون نویس "واشنگتن پست" بود که ۱۶ ماه پیش بدست یک تیم مرگ از عربستان به طرز فجیعی کشته شد.
پمپئو بارها اعلام کرده که آمریکا در این پرونده تحقیق می کند و همه عاملان آن را پاسخگو خواهد کرد. اما تا به امروز تنها برخوردی که با عاملان این کشتار شده منع صدور ویزا برای ۲۱ نفر از عاملان قتل بوده است. البته این ۲۱ نفر هرگز تلاش نخواهند کرد که به آمریکا سفر کنند.
کنگره ماه گذشته دستوری را به مصوبه دفاعی که آن را در ماه دسامبر به تصویب رسانده بود الحاق کرد و به موجب آن دولت را موظف کرد نام تمام سعودی هایی را که در "هدایت، دستور و دستکاری در مدرک جرم" در ماجرای قتل خاشقچی دخیل بوده اند را به کنگره گزارش کند.
مسلما نام ولیعهد عربستان هم در این فهرست قرار خواهد داشت زیرا سازمان "سیا"‌ طی تحقیقاتی اعلام کرد که دستور قتل خاشقچی را بن سلمان داده است.
آمریکا پیش از این در یک پرونده دیگر حقوق بشری هم به عربستان فشار وارد آورده است. آن پرونده مربوط به "سعود القحطانی" است که هدایت کننده عملیات قتل خاشقچی بوده است. همچنین گفته می شود که قحطانی دستور بازداشت و شکنجه عده ای از رهبران فعالان حقوق زنان را صادر کرده است.
محاکماتی در عربستان برای عاملان قتل خاشقچی برگزار شد اما قحطانی کماکان مصون از هر مجازاتی ماند.
این محاکمه دسامبر گذشته پشت درهای بسته انجام شد و ۱۱ نفر در آن متهم شناخته شده و مجازات شدند. ۵ قربانی پرونده به اعدام محکوم، سه نفر به حبس و بقیه هم تبرئه شدند. دادگاه نیز به دروغ قضاوت کرد که قتل نقشه از پیش طراحی شده نبوده است.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا در این منظر گفته است که تحقیقات برای کشف حقیقت در این زمینه همچنان ادامه دارد. این مقام گفته است: این یک روند بی انتهاست".
اما به نتیجه می رسد که نتیجه اصرارهای پمپئو از سعودی ها برای آزاد شدن فتحی و سایر آمریکایی های دربند در عربستان هم کم و بیش همچنین خواهد بود.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: