۰

ساخت‌مدرسه‌توسط عروس‌به‌نام‌مادرشوهر

در جامعه ما کم نیستند افرادی که دودستی یقه دنیا را چسبیده و به ثروتشان چنبره زده‌اند؛ آن‌چنان که دنیا را آخرین گریزگاه خواسته‌هایشان می‌پندارند و گویا فراموش کرده‌اند اینجا همان مکانی است که آن را محل گذر بی‌بازگشت می‌نامند.
کد خبر: ۲۱۵۰۹۲
۱۵:۰۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، در جامعه ما کم نیستند افرادی که دودستی یقه دنیا را چسبیده و به ثروتشان چنبره زده‌اند؛ آن‌چنان که دنیا را آخرین گریزگاه خواسته‌هایشان می‌پندارند و گویا فراموش کرده‌اند اینجا همان مکانی است که آن را محل گذر بی‌بازگشت می‌نامند.

این دسته از افراد گویا فراموش کرده‌اند که اگر به خود نیایند و حصار مادیاتی که دورشان محصور شده است را نشکنند، چنان غرق می‌شوند که صدایشان به هیچ ناجی غریقی نخواهد رسید.

در مقابل، انسان‌هایی با خصلت گذشت، وجود دارند که وحشت بخشش مال و اموال در آنها راه ندارد؛ این قبیل افراد نیز در جامعه ما البته کم نیستند؛ افرادی که به‌سادگی دل از دنیا می‌بُرند، از سفرهای خارجه‌شان می‌گذرند و علی‌رغم نداشتن مشکل مالی، پوشیدن لباس‌های گران‌قیمت و سر زدن به این برج و آن پاساژ جزو دغدغه‌های روزمره‌شان نیست.

این افراد علاوه بر اینکه سربلند آزمون میدان جدال با نفس خود هستند، تاجران خوبی نیز محسوب می‌شوند؛ چراکه به‌خوبی آموخته‌اند سودی که در معامله منفقانه با خداست، در هیچ معامله‌ای نیست.

از این‌رو، این افراد به جای مال‌اندوزی و چسبیدن به دنیا، مسیر احسان و انفاق با معامله‌ای از جنسِ برد- برد را برمی‌گزینند و خداوند نیز به محسنان وعده داده است هر انسان آزاده و متقی که مال و دارایی حلال خود را در مسیر صحیح انفاق کند، ناجی او در بن‌بست‌ها خواهد شد و چند برابر را جایگزین مال انفاق شده‌اش می‌کند.

مشوق همسر در مسیر احسان

«فاطمه کیایی»، بانوی سمنانی است که ثروتش را مصروف دانش و شکوفایی کرده و معتقد است که سرمایه‌گذاری در امر مقدس مدرسه‌سازی لذت غیرقابل توصیفی دارد و تجربه‌ای متفاوت از لمس یک احساس خوب است.

او علاوه بر اینکه مشوق همسرش در مسیر احسان شده، درس بذل و گذشت را نیز عاشقانه به فرزندانش آموخته است.

جالب اینکه امر مقدس مدرسه‌سازی در این خانواده موروثی است؛ اگر حاج «ماشالله مؤذن‌» که خشت‌های مدرسه «شاهد» به همت او روی هم گذاشته شد، را بشناسیم، این بانوی نیکوکار، عروس همان خانواده است که چندی پیش به همت او، پروژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه رسماً در سمنان افتتاح شد.

بانو کیایی یک میلیارد تومان برای ساخت مدرسه «صداقت» انفاق کرده است

جالب‌تر اینکه امضای این عروس خیر مدرسه‌ساز، پای انعقاد قراردادی نشست که نام مادر شوهر مرحومش را تا ابد زنده نگه داشت: پروژه زنده‌یاد «خدیجه صداقت».

بانو کیایی که مبلغ یک میلیارد تومان را برای ساخت مدرسه صداقت انفاق کرده، به فارس می‌گوید: عقیده‌ام این بوده که انسان تا وقتی زنده است، باید برای کارهای خیر قدم بردارد تا لذتش را بچشد و این تجربه متفاوت شاید یکی از مزدهای دنیوی در قبال احسان و بخشش باشد.

وی که شاکر خداوند متعال به خاطر این تصمیم بزرگ و مقدس است، ادامه می‌دهد: انسان مختار است سرمایه‌اش را در هر مسیری که تمایل دارد، هزینه کند؛ اما دل کندن از مال دنیا به نیات خاص یک کشش درونی است که ناخودآگاه به آن دعوت می‌شوی و نمی‌توان کسی را به زور به این مسیر دعوت کرد.

رهایی از وضعی اسفبار؛ نیت یک کار خیر

سه فرزندش گویا مخالفتی با معامله خیر پدر و مادرشان به سبک انفاق ندارند و این بانوی خیر معتقد است: وقتی والدین تصمیم به کاری می‌گیرند و درصدد عملیاتی کردن آن برمی‌آیند، در واقع فرزندان نیز در همان مسیر رشد می‌کنند و از عملکرد والدین الگو می‌گیرند.

اقدام بانوی خیر مدرسه‌ساز سمنانی در ساخت این محیط آموزشی برای دانش‌آموزانی با شرایط خاص، سراسر درس بذل و گذشت است؛ چراکه بعد از بازدید مدرسه سابق این دانش‌آموزان و رؤیت وضع اسفبار آن لحظه‌ای تعلل نکرده و برای به حقیقت پیوستن رؤیای جویندگان علم و معرفت، آن هم با شرایط خاص، تمام همت خود را به کار بستند.

به گفته این بانو، ساختمانی که دانش‌آموزان با شرایط ویژه پیش از احداث این مرکز در آن مشغول تحصیل بودند، وضع ناراحت‌کننده‌ای داشت که آنان را بر آن داشت تا با سوق دادن مالشان در این مسیر، برای احداث یک محیط آموزشی جدید اقدام کنند و اصرارشان نیز برای علم کردن پرچم این مدرسه در بازه زمانی کوتاه‌مدت بود که البته این خواسته‌اش محقق نشد.

همکاری خوبی نشد!

از او خواستیم درباره تأخیر در ساخت این بنای آموزشی بگوید که این‌گونه لب به گلایه گشود: برای ما تحصیل دانش‌آموزانی با معلولیت ذهنی و جسمی در ساختمانی با آن وضع وخیم ناراحت‌کننده بود.

از این‌رو، بعد از جدی شدن تصمیممان برای ساخت مدرسه، تمام تلاش خود را معطوف احداث زودهنگام پروژه کردیم تا جایی که پیگیر بودیم و اصرار داشتیم مدرسه در سال گذشته افتتاح شود؛ اما کم‌کاری‌هایی صورت گرفت و آن‌گونه که باید همکاری می‌شد، نشد و این پروژه با تأخیر یک‌ساله افتتاح شد.

او درباره کم‌کاری‌های صورت گرفته این‌گونه گفت: مباحثی درباره ارائه تسهیلات به همسرم برای ساخت این مدرسه مطرح شد که البته در صورت در اختیار گذاشتن این وام، مبلغ تعیین‌شده در همین مجموعه هزینه می‌شد؛ اما در واگذاری‌اش کوتاهی شد و ریالی در قالب وام محقق نشد و از این‌رو، استارت احداث این مرکز با تأخیر مواجه شد.

خدا طوری جبران می‌کند که انتظارش را نداری!

تنها خواسته بانو کیایی این است که مسؤولان مسیر را برای یک خیر هموار کنند و اگر صحبتی می‌شود، درصدد عملیاتی کردنش برآیند؛ چراکه نیت خیر مشخص است و اگر مطالبه تسهیلات می‌شود، هدف بازگرداندن پول به همان چرخه ساخت مدرسه‌سازی است.

این بانوی خیر مدرسه‌ساز، لذتی که در این کار خیر نصیبش می‌شود، را اجر دنیوی این کار خیر می‌داند و می‌گوید: خداوند متعال در ازای مالی که بخشیدی، چندین برابر را جایگزین می‌کند؛ هر چند که ما در پی چنین معامله‌ای با خدا نیستیم؛ اما خداوند در ورای هر بخشش از راهی برایت جبران می‌کند که انتظارش را نداری.

دل کندن از مال دنیا کششی درونی است که ناخودآگاه به آن دعوت می‌شوی و نمی‌توان کسی را به زور دعوت کرد

این بانو البته پیش از این نیز از تعلقات دیگر خود نیز گذشته و سرویس طلای گران‌بهای عروسی‌اش را نیز در مسیر مدرسه‌سازی هزینه کرده بود؛ اهل زندگی تشریفاتی هم نیستند و به گفته خودش، زندگی معمولی داشتند که پس از سعی و تلاش و البته انفاق، در حال حاضر از طبقه متوسط رو به بالا هستند و البته قناعت سرلوحه زندگی‌شان است و میانه‌ای با مال‌اندوزی ندارند.

بانو کیایی دارایی‌های حلالش را اصولی مدیریت می‌کند؛ طوری که از لذت سفرهای معنوی هم بهره‌مند شده‌اند و ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که این بانو چنانکه رفاه نسبی را حق فرزندانش می‌داند، می‌گوید: پرسه زدن در این پاساژ و برج و خرید فلان مارک و استفاده از برندهای خاص هرگز دغدغه من و فرزندانم نبوده است.

ترغیب خیران؛ اولویتی اساسی

مدرسه مشارکتی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه چندی پیش با حضور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس افتتاح شد.

این طرح آموزشی در زمینی به مساحت دو هزار و ۱۷۲ مترمربع و با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد تومان احداث شده که مبلغ یک میلیارد تومان آن توسط خیر این مجموعه -خانواده مؤذن‌- تقبل شده است.

خیران مدرسه‌ساز سرمایه‌های ملی هستند که سهم بسزایی در ارتقای سطح دانش کشور دارند؛ چراکه پیشرفت هر کشوری از مدرسه کلید می‌خورد و خیران این حوزه با اقدام خود در واقع بسترساز توسعه کشور هستند.

تقریباً دو دهه از شکل‌گیری و راه‌اندازی مجامع خیران مدرسه‌ساز با هدف و نیت مشخص توسعه بستر علمی و آموزشی می‌گذرد و حدود 30 هزار خیر مدرسه‌ساز در این وادی فعالیت می‌کنند.

افرادی با حداقل کمک در این امر سهیم شدند و البته میزان تعهدات خیران در جشنواره‌های سالیانه نشان می‌دهد این سازندگان برج‌های امید و شکوفایی فراتر از حد تصور دغدغه بنیان نهادن محیط‌های آموزشی دارند؛ چه در بحث ساخت و چه در امر تجهیز و تعمیر.

بانو کیایی پیش از این سرویس طلای گران‌بهای عروسی‌اش را در مسیر مدرسه‌سازی هزینه کرده بود

رئیس سازمان توسعه و تجهیز مدارس چندی پیش در سفر به سمنان از ساخت ۵۰ درصد از فضای آموزشی با همت خیران طی سه سال اخیر خبر داد.

این آمار در مقایسه با سال ۷۷ که ۳۰ درصد از فضای آموزشی توسط خیران ساخته شده بود، نشانگر مشارکت چشمگیر مدرسه‌سازان است و تلاش مضاعف دولت در تکمیل و تحویل پروژه‌ها در اسرع زمان نقش به سزایی در ترغیب فعالان حوزه مدرسه‌سازی دارد.

البته گنجاندن رقم دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۹ به‌منظور تکریم و تشویق خیران نیز از دیگر اقداماتی است که این فعالان را برای تقبل مبلغی به همین سقف ترغیب خواهد کرد.

دولت به نقش خود توجه کند

طبق برآوردها، ۴۱ درصد از کلاس‌های سمنان نیازمند مقاوم‌سازی و ۳۶ درصد هم تخریبی هستند و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سفر اخیر خود به سمنان اعلام کرد: در سال‌های اخیر ردیف اعتبارات ملی و استانی در این حوزه افزایش یافت؛ به طوری که در سال ۹۸ تابه‌حال به حدود ۷۸ میلیارد تومان رسیده و در مقایسه با سال ۹۷ رشد سه برابری داشته است.

هموار کردن مسیر ساخت‌وساز برای سنگرسازان تعلیم و تربیت از موارد قابل توجه است و در بیست و یکمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز در سمنان که چندی پیش برگزار شد، مواردی از سوی خیران مطرح شد که نشان می‌داد این ضلع برای ادای درست تکلیف خود نیازمند ایفای نقش دولتمردان است.

مکلف شدن دولت به پرداخت مبلغی معادل مبلغ خیران و نظارت بر عملیاتی شدن مصوبات حول این موضوع از مواردی بود که خیران بر آن تأکید داشتند.

 

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: