۰

شورای عالی مسلمانان اتیوپی به رسمیت شناخته شد

شورای عالی امور اسلامی اتیوپی پس از ۶۰ سال درخواست کسب مشروعیت، از سوی کابینه این کشور به رسمیت شناخته شد؛ امری که کارشناسان آن را دستاوردی بی‌سابقه دانستند.
کد خبر: ۲۱۴۵۶۳
۱۶:۰۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، شورای عالی امور اسلامی اتیوپی پس از ۶۰ سال درخواست کسب مشروعیت، از سوی کابینه این کشور به رسمیت شناخته شد؛ امری که کارشناسان آن را دستاوردی بی‌سابقه دانستند.

دفتر "آبی احمد"، نخست وزیر اتیوپی اعلام کرد، کابینه این کشور روز جمعه به اتفاق آراء پیش‌نویس قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن شورای عالی امور اسلامی اتیوپی که متولی امور مسلمانان این کشور است، به رسمیت شناخته می‌شود.

این اقدام بنا بر درخواست مسلمانان اتیوپی برای اعطای مشروعیت قانونی به یک موسسه دینی که به مسایل آنها رسیدگی، قوانین اسلام را اجرا و حق آنها را برای برقراری ارتباط با دیگر نهادهای دینی و دیگر جوامع را تضمین کند، انجام شد.

با اعطای این مشروعیت قانونی، شورای عالی امور اسلامی اتیوپی به یک موسسه دینی اسلامی دارای حاکمیت کامل تبدیل می‌شود که قوانین مربوط به آموزش‌های دینی و ایجاد نهادهای وابسته به آن را تصویب می‌کند.

مسلمانان اتیوپی مه گذشته با تشکیل کمیته موقت علماء به ریاست شیخ حاج عمر ادریس، مفتی اعظم این کشور برای رسیدگی به امور مسلمانان تا زمان ایجاد رسمی ساختار جدیدی برای یک تشکل اسلامی جامع در این کشور موافقت کردند.

شیخ عمر ادریس، مفتی اعظم اتیوپی و رئیس شورای علمای این کشور پس از سال‌ها اختلاف نظر بر سر تشکل‌های جامعه اسلامی، ریاست شورای عالی امور اسلامی این کشور را برعهده گرفت.

برخی کارشناسان تاکید کردند، به رسمیت شناخته شدن این شورا دستاورد بزرگ و بی‌سابقه‌ای بود.

محمد العروسی، نویسنده اهل این کشور اظهار کرد: مسلمانان اتیوپی با تقویت پایه‌های شورای خود و اخذ مشروعیت آن، دستاورد بزرگی را محقق کردند.

العروسی تاکید کرد: مسلمانان اتیوپی از آوازه‌ خوبی در سطح منطقه و جهان برخوردار هستند و اینکه دولت اعمال دینی آنها را به رسمیت شناخته نیازمند تلاش جدی از سوی شورای عالی برای متحد کردن مسلمانان و تلاش برای اشاعه پیام والای اسلام، نفرت‌ستیزی و تلاش برای نمایش خوبی‌های اسلام بدون هیچگونه حزب‌بندی یا تعصبی است.

امام جماعت یکی از مساجد پایتخت اتیوپی که نخواست نامش فاش شود نیز با اشاره به مشکلات مسلمانان در دولت‌های قبلی از جمله بازداشت و اخراج از کشور به دلیل ادای آیین خود، گفت: کابینه باید به مسلمانان اجازه دهد بدون هیچ گونه فشاری مراسم دینی خود را انجام دهند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: