۰

هند به پنج ماه قطعی اینترنت در کشمیر پایان می‌دهد

مقام‌های محلی هند امروز (شنبه) اعلام کردند، سرویس‌های اینترنت قرار است به صورت نسبی در کشمیر برقرار شوند و به پنج ماه و نیم قطعی اینترنت در این منطقه مورد مناقشه پایان داده شود.
کد خبر: ۲۱۴۳۷۴
۱۲:۱۱ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مقام‌های محلی هند امروز (شنبه) اعلام کردند، سرویس‌های اینترنت قرار است به صورت نسبی در کشمیر برقرار شوند و به پنج ماه و نیم قطعی اینترنت در این منطقه مورد مناقشه پایان داده شود.

 دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند اوایل اوت گذشته میلادی و زمانیکه وضعیت ویژه کشمیر را لغو کرد، ممنوعیت ارتباطات تلفنی و اینترنتی را در این منطقه وضع کرد.

هند منع آمد و شد در این منطقه وضع کرده و ده‌ها هزار نیروی دیگر را در کشمیر مستقر کرده و ده‌ها رهبر سیاسی کشمیر را بازداشت کرد که بسیاری از آنها هم اکنون هم در بازداشت به سر می‌برند؛ اقدامی که با مخالفت‌های گسترده‌ای همراه بوده است.

دسترسی به اینترنت قرار است اواخر امروز برقرار شود اما تنها برای ۳۰۱ وبسایت تایید شده از سوی دولت که شامل سایت‌های بین‌المللی اخبار و پلتفورم‌هایی چون آمازون و نتفلیکس است.

وزارت امنیت کشور جامو و کشمیر در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ دسترسی به اینترنت تنها برای سایت‌های تایید شده و نه برای رسانه‌های اجتماعی خواهد بود. همچنین دسترسی به اینترنت موبایل برقرار می‌شود اما تنها به اینترنت نسل ۲ محدود خواهد بود.

فعالان می‌گویند، هند سردرمدار قطع سرویس اینترنت در جهان است و دسترسی به آن نیز به صورت موقت در بخش‌هایی از کشور و در جریان اعتراض‌های اخیر علیه قانون جدید شهروندی به حالت تعلیق درآمده بود.

از زمان برقراری آمد و شد در اوت گذشته میلادی در کشمیر، پوشش تلفن‌های همراه هم به صورت تدریجی آن هم در برخی از مناطق، آزاد شده اما پوشش اینترنت موبایل نه.

این وضعیت زندگی را برای هفت میلیون سکنه کشمیر سخت‌تر کرده و بر اقتصاد این منطقه اثر بدی گذاشته است.

دولت دهلی نو گفته که این قطعی اینترنت به دلایل امنیتی بوده و هدفش اعمال محدودیت بر فعالیت‌های گروه‌های شبه نظامی مسلح است تا نتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

دادگاه عالی هند اوایل ماه جاری میلادی دولت را بابت این اقدامش مورد انتقاد قرار داده و آن را "اعمال خودسرانه قدرت" توصیف کرده بود.

این دادگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد، دسترسی به اینترنت بخشی جدایی ناپذیر از حق آزادی فردی برای آزادی بیان است.

کشمیر از زمان استقلال پاکستان از هندوستان به سال ۱۹۴۷ محل مناقشه بین دهلی نو و اسلام آباد بوده و بین این دو جنگ‌هایی نیز درگرفته است.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: