۰

راه و چاه‌های استارت‌آپ های بلیت فروشی

در مسیر توسعه اکو سیستم استارت‌آپی در حوزه بلیت فروشی آنلاین باید راهکارهای مناسبی را به کار گرفت.
کد خبر: ۲۱۴۱۸۶
۱۶:۲۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، استارت‌آپ‌های فعال در حوزه بلیت فروشی آنلاین، مانند همه استارت‌آپ‌ها باید برخی نکات حیاتی در کسب و کارشان رارعایت کنند تا در مسیر توسعه قرار بگیرند.

حامد ساجدی مدیر یک شرکت دانش بنیان درباره فعالیت جوان در حوزه استارتاپی اظهار کرد: علاوه بر همه اتفاقات خوبی که طی سال‌های اخیر در اکوسیستم استارت‌آپی افتاده است، بدیهی است که همچنان ظرفیت‌های خیلی جدی در حوزه سرویس‌های آنلاین، پلتفرمی یا سکومحور وجود دارد. به عبارت دیگر، با وجود فعالیت‌هایی که تا به امروز در این اکو سیستم انجام شده، هنوز فاصله زیادی تا اشباع شدن بازار وجود دارد که همین مسئله می‌تواند فرصت خوبی برای رشد و اشتغال باشد. در واقع می‌توانیم این نگاه پلتفرمی را در کسب و کار‌های سنتی به کار بگیریم.
تنها نگاه فناورانه به فعالیت‌های استارت‌آپی باعث موفقیت نمی‌شود

او ادامه داد: آنجه که باید به آن توجه کرد این است که خیلی از این حوزه‌ها، ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارند که نگاه صرفا فناورانه منجر به موفقت آن‌ها نمی‌شود؛ بنابراین باید ظرافت‌های مهم آن حوزه کشف و فاکتور‌های بحرانی آن مورد بررسی قرار گیرد تا به موفقیت دست پیدا کنیم.

ساجدی در پاسخ به این سوال که حوزه بلیت فروشی آنلاین، ظرفیتی برای توسعه اکو سیستم‌های استارت‌آپی در ایران وجود دارد گفت: گردشگری حوزه‌ای است که خیلی جای کار و توسعه دارد و مردم کشور بسیار به این صنعت علاقه‌مندند. نبود اطلاعات کافی در مورد تنوع گردشگری و کمبود ابزار‌های نوین برای بهره‌مند شدن از فرصت‌های جدید گردشگری مشکلات بزرگ این حوزه هستند. این در حالی است که اگر مردم بدانند چه ظرفیت‌های دیگری در صنعت گردشگری وجود دارد و ابزار دسترسی به این ظرفیت‌ها ایجاد شود، احتمالا این حوزه خاص می‌تواند جای رشد چشمگیری در اکوسیستم استارت‌آپی کشور داشته باشد.

او عنوان کرد: در این راستا باید بدانیم که شناخت اکو سیستم هر حوزه کاری خیلی اهمیت دارد. ما در هر حوزه شغلی، بازیگران و ذی نفعان متنوعی داریم. ذات تزریق راه حل نوآورانه به یک کسب و کار سنتی قابل ارتقاء موجب تغییر جدی در چهره آن سیستم می‌شود. پس باید این آمادگی را داشته باشیم که حرکت جدید در مسیر افزایش استارت‌آپ‌های فعال در حوزه بلیت فروشی آنلاین، یک سری تلاطم و تغییر در فضای سکون و آرامش این بازار ایجاد کند که طبیعتا برخی مخالفت‌ها را با خود به همراه خواهد داشت. این اتفاق ممکن است با توسعه استارت‌آپ‌ها در حوزه‌های مختلف نیز ایجاد شود.

مدیر شرکت دانش بنیان افزود: در مسیر توسعه اکو سیستم استارت‌آپی در حوزه بلیت فروشی آنلاین باید در نظر داشته باشیم که اگر ما تعاملات دانشی و کسب و کاری بین اجزای مختلف یک اکوسیستم را به درستی ندانیم و این داد و ستد‌ها وجود نداشته باشد، راه حلی که ارائه می‌کنیم نیز راه حل مناسبی نخواهد بود.

ساجدی اظهار کرد: ما در موج اولی که در فضای استارت‌آپی داشتیم، خیلی زمان ها فضای تشویق کننده برای جوانان خوش فکر و کارآفرین ایجاد کردیم که آن‌ها ایده‌هایشان را مطرح کنند. همین امر باعث شد که جو گسترده و خوبی شکل بگیرد. آنچه که به نوعی ناراحت کننده بود، این بود که خیلی اوقات، این جوانان راه حل‌هایی را برای حل مسائل ارائه می‌کردند که حتی به فرض موفقیت در حل مسئله، به خاطر کوچک بودن مسئله انتخابی، بازدهی چندانی نداشت. مثلا گاهی بخش‌هایی از کسب و کار‌هایی را هدف می‌گرفتند که حجم بازار زیادی نداشتند، اما در مقابل، بخش‌های دیگری که گردش مالی بزرگتری داشتند، مورد غفلت قرار می‌گرفتند.

او عنوان کرد: در این بین مراکز نوآوری که در کنار یک سازمان یا نهاد اقتصادی بزرگ شکل می‌گیرند، باید هدایتگر استارت‌آپ‌ها باشند.در واقع باید ظرفیت‌های توسعه اکو سیستم استارت‌آپی در حوزه‌های مختلف شناسایی و مشاوره داده شوند.

مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: به عبارت دیگر، نوآوری درون سازمانی را به نوآوری باز و برون سازمانی توسعه دهیم. باید برای ارائه راه حل‌های نوآورانه به پتانسیل بی حد و مرز جوانان خوش‌فکر بها داده شود. با این رویکرد، مراکز نوآوری می‌توانند هدایتگر استارت‌آپ‌ها باشند و به تکمیل زنجیره ارزش کسب و کار‌های اصلی هم کمک کنند. در این میان معضلی که هنوز در اکو سیستم استارت آپی ایران وجود دارد این است که راند‌های بعدی سرمایه گذاری تقویت نشده است. با توجه به این که بازار سرمایه ما هنوز آمادگی پذیرش این تعداد از استارت‌آپ‌ها را ندارد، راه حل مناسب می‌تواند تقویت ادغام و اکتساب توسط کسب و کار‌های بزرگ‌تر برای ورود استارت‌آپ‌ها به زنجیره ارزششان باشد. با این کار، کسب و کار‌ها به جای این که با یک تیم حرفه‌ای درون سازمانی به حل مسئله بپردازند، از طریق مراکز نوآوری‌شان باید به جمع آوری ایده‌های مختلف و خلاقانه از تیم‌های مختلف برون سازمانی بپردازند. به عبارت دیگر باید مفهوم نوآوری باز را عملیاتی کنیم.

ساجدی در پاسخ به این سوال که مراکز نوآوری دولتی روی رشد اکو سیستم استارت‌آپی کشور تاثیر گذار یا خصوصی اظهار کرد: در شرایطی که بخش بزرگی از اقتصاد ما همچنان دولتی است و بسیاری از اهرم‌های پیشبرد توسعه اقتصادی نزد دولت است، این که به دولت بگوییم بهتر است برای شتاب توسعه کسب و کار‌ها خود را کنار بکشد و حضور مداخله مستقیم کمرنگ‌تری داشته باشد، اصلا خواسته غیر منطقی‌ای نیست. در واقع دولت باید به وظیفه اصلی‌اش که تسهیل شرایط کسب و کار است بپردازد، اما آنچه که نباید مغفول بماند، این است که هر مجموعه‌ای با هر فعالیت توسعه‌ای، نشانه‌هایی از ژن آن نهاد در فعالیتش پایدار خواهد بود. به عبارت دیگر، از دل هر سازمانی معلوم است که چه چیز‌هایی می‌تواند متولد شود.

او در پایان گفت: اگر ما درباره ضرورت یک فضای نوآورانه جدید و بن افکن در فضای کسب و کار صحبت می‌کنیم، در این شرایط اگر سازمانی بخواهد با همان ژن‌های یک سیستم دولتی فعالیت کند و به آن بسنده کند، نباید انتظار داشت که اتفاق ویژه‌ای در آن سازمان بیافتد؛ بنابراین دولت باید فرایند توسعه کسب و کار‌های نوپا را تسهیل کند و مراقب باشد ژن دولتی به کسب و کار‌های استارت‌آپی وارد نشود، زیرا ژن فعالیت استارت‌آپی باید جسور، بی پروا و بی حد و مرز باشد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: