۰

آخرین آمار باسوادی در ایران

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: باسوادی در ایران بر اساس سرشماری سال ۹۵ به ۹۴.۷ درصد رسیده و خوشبختانه استان سمنان سه‌دهم درصد از میانگین کشوری بالاتر است.‌
کد خبر: ۲۱۳۱۱۶
۱۲:۳۱ - ۲۵ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، شاپور محمدزاده پیش ‌از ظهر امروز در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی استان سمنان که در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان برگزار شد، اظهار کرد: شورای پشتیبانی سوادآموزی اصیل‌ترین مرجع ریشه‌کنی و پشتیبانی مبارزه با بی‌سوادی در استان‌های کشور است.

محمدزاده با اشاره به گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران گفت: نهضت سوادآموزی صدقه جاریه حضرت امام خمینی (ره) بوده که خدمات بسیار گسترده و متنوعی را به مردم ارائه داده است.

وی اضافه کرد: تا پیش از انقلاب 52.5 درصد از مردم کشور بی‌سواد و 47.5 درصد نیز باسواد بودند که این عدد بر اساس سرشماری سال ۹۵ به 94.7 درصد باسوادی رسیده و خوشبختانه استان سمنان سه‌دهم درصد از میانگین کشوری نیز بالاتر است.‌

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه به‌زودی شاهد برپایی جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان سمنان خواهیم بود گفت: در استان سمنان در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله تعداد بسیار ناچیزی بی‌سواد وجود دارد که با تلاش تمام مسؤولان استان این تعداد نیز باسواد خواهند شد.

محمدزاده گفت: پیش از انقلاب در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله، از هر ۱۰۰ روستایی ۷۹ نفر بی‌سواد بودند؛ در حالی که این عدد در سرشماری سال ۱۳۹۵ به مرز ۹۰ درصد باسوادی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در شش سال استقرار دولت تدبیر و امید بالغ بر دو میلیون و 608 هزار نفر کم‌سواد یا بی‌سواد زیرپوشش نهضت سوادآموزی قرار گرفته‌اند، افزود: هم‌اکنون ۸۰ درصد از فعالیت‌های نهضت سوادآموزی مختص زنان و به‌ویژه زنان روستایی است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با درخواست از استاندار سمنان مبنی بر حمایت از مجموعه نهضت سوادآموزی در برگزاری جشن محو بی‌سوادی در استان، اعلام آمادگی کرد تا ۷۰ درصد از اعتبارات طرح شتاب بخشی سوادآموزی در شهرستان‌های میامی و آرادان از محل اعتبارات سازمان نهضت سوادآموزی کشور تأمین شود.

وی گفت: ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز با موافقت استاندار سمنان از محل اعتبارات استانی تأمین خواهد شد.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: