۰

علائم افسردگی در کودکان از پرخوری تا خودکشی

افسردگی از جمله بیماری‌های خاموشی است که امکان بروز آن در دوران کودکی هم وجود دارد.
کد خبر: ۲۱۲۰۷۰
۰۹:۳۸ - ۱۹ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، افسردگی در کودکان ممکن است از هفت سالگی شروع شود و کارشناسان ادعا می‌کنندتوجه به علائم هشدار دهنده می‌تواند از مشکلات ناشی از افسردگی پیشگیری کند.
دانشمندان آمریکایی با مطالعه بر روی تقریباً ۱۰۰ کودک دریافتند که با اسکن مغز می‌توان به علائم افسردگی در کودکان پی برد. براساس مطالعه منتشر شده در مجله JAMA Psychiatry، نود و چهار کودک در سن ۷ سالگی در اسکن MRI مبتلا به افسردگی بودند.

نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که در قسمت‌هایی از مغز کودکان مبتلا به افسردگی، خون کمتری جریان دارد که بر تصمیم‌گیری و خلق و خوی را اثر می‌گذارد. محققان برای تعیین این موضوع مصاحبه‌هایی با والدین این کودکان انجام دادند.

آن‌ها به طور جداگانه کودکان را از روی رفتار‌های درونی مانند قطع ارتباط با دوستان و خانواده، نشانه‌های اضطراب و علائم جسمی از جمله خستگی شدید به گروه‌های مختلف درجه بندی کردند. از هر پنج کودک یک نفر علائم افسردگی را داشت. تشخیص مشکلات سلامت روان در کودکان می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا هر کودکی علائم مختلفی را تجربه می‌کند.
علائم اضطراب و عدم لذت در بسیاری از افراد، از سن نوجوانی شروع نمی‌شود. اما تعدادی از علائم وجود دارند که می‌توانند به معنای افسردگی باشند که در ادامه برخی از آنها در ادامه ارائه شده است؛

۱. روحیه بدی که تداوم می‎‌یابد

کودکی که از مشکلات سلامت روان رنج می‌برد، با افت فشار روبه‌رو خواهد شد. او همواره ناخوش است و هیچ چیز روحیه‌اش را شاد نمی‌کند.

۲. طغیان‌های عاطفی و گریه بسیار

یکی دیگر از نشانه‌های مهم افسردگی، عصبانیت، طغیان‌های عاطفی و گریه بسیار است. این موارد بسیار برجسته‌تر از شرایط معمولی است که ممکن است کودک هنگام سرپیچی از والدین خود داشته باشد.این نوع عصبانیت یا طغیان باعث می‌شود که آن‌ها کار‌های عادی و روزمره را انجام ندهند.
۳. عدم علاقه به کار‌های سرگرم کننده‌ای که قبلاً دوست داشتند.

بی‌اشتیاقی به فعالیت‌های مورد علاقه‌ای که قبلا انجام می‌دادند از جمله علائم افسردگی در کودکان است. به عنوان مثال، ممکن است فرزند شما قبلا سرگرمی خاصی داشته و ناگهان دست از این کار برمی‌دارد و تمایلی به جایگزینی آن با فعالیت دیگری ندارد.

۴- تمام مدت احساس خستگی می‌کند

زمانی که کودکتان نمی‌تواند استراحت کند یا بیش از حد معمول لجباز است، این یعنی مشکلی وجود دارد. طبق گفته NHS، تحریک پذیر بودن یا کینه ورزی تمام وقت ممکن است نشانه افسردگی باشد.
۵. بی‌اشتهایی یا پرخوری

هرگونه تغییر ناگهانی در عادات غذایی فرزند شما ممکن است نشانگر یک مشکل بهداشت روانی باشد. به گفته (National Health Service) مرکز خدمات سلامت ملی در انگلیس در برخی موارد ممکن است کودکان حتی دارای علائم جسمی مانند سردرد و درد معده شوند.
۶. اختلال خواب

یکی دیگر از نشانه‌های بسیار مهم درخصوص افسردگی در کودکان، اختلال خواب است. در کودکانی که دچار افسردگی یا اضطراب هستند خوابیدن بسیار دشوار است. ممکن است آن‌ها نخواهند به رختخواب بروند و یا بیش از حد معمول بخوابند.

۷. عدم تمرکز

به گفته کارشناسان، عدم داشتن تمرکز کافی می‌تواند نشانه افسردگی باشد.
۸- عزت نفس پایین

اگر فرزند شما از احساس گناه یا بی فایده بودن صحبت کند، این می‌تواند به معنای این باشد که کودک شما اعتماد به نفس خود را از دست داده است که می‌تواند به یک بیماری روانی مرتبط باشد.
۹- فکر کردن به خودکشی

این مورد شاید بیشتر یک سرنخ مستقیم باشد، اما اگر اوضاع خیلی بد شود، ممکن است متوجه شوید کودک شما شروع به آسیب رساندن به خود می‌کند. اگر کودکی در آستانه بحران باشد و احساس خشم و عصبانیت داشته باشد، ممکن است به خود آسیب رسانده و به خودکشی فکر کند.

ممکن است شما فوراً شواهدی از چنین عملی را در کودک خود نبینید، اما ممکن است متوجه شوید کودک شما بیشتر در حال مخفی شدن است یا سعی در پنهان کردن پوست خود دارد که این ممکن است نشانه‌ای از آسیب رساندن به خود باشد. این علائم می‌تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد. والدین با شناختی که از فرزندان خود دارند باید بتوانند به راحتی آن‌ها را تشخیص دهند، به عبارتی والدین متخصص فرزندان خود هستند.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً از هر چهار جوان یک نفر قبل از ۱۹ سالگی دچار افسردگی می‌شوند. آلانا رایان، مسئول ارشد سیاست‌گذاری در NSPCC، معتقد است هنگامی که نسلی از کودکان خود آزار و یا کودکانی که اقدام به خودکشی می‌کنند، با سلامت روانی خود دست به گریبانند، یعنی کودکان ما افراد ناموفق و ناکامی در زندگی هستند.
اگر فکر می‌کنید فرزند شما ممکن است اختلال روانی داشته یا دچار افسردگی باشد، حتما از همان ابتدا برای درمان اقدام کنید. هر چه این روند طولانی‌تر شود، احتمال مختل شدن زندگی فرزندتان و تبدیل شدن به یک مشکل طولانی مدت وجود دارد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: