۰

چه فصلی برای باردار شدن و نیز تولد نوزاد مناسب است؟

از آنجا که تعیین دقیق تاریخ تولد در بیشتر موارد ممکن نیست، آنچه در روایات وجود دارد - صرف نظر از سند – مرتبط با زمان انعقاد نطفه است، نه زمان تولد. برخی روایات نیز ظاهراً نشانگر آن است که انعقاد نطفه در فصل بهار مطلوب‌تر و آسان‌تر است.
کد خبر: ۲۱۱۴۱۰
۱۱:۱۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
سلام. آیا اسلام در رابطه با خصوصیات افراد در ماه و فصل تولدشان سخنی گفته است؟ شنیده‌‌‌ام که پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) به تولد در فصل بهار توصیه کرده است؟ آیا برای انعقاد نطفه اهمیت دادن به چنین نکاتی بجا است؟
پاسخ اجمالی
از آنجا که تعیین دقیق تاریخ تولد در بیشتر موارد ممکن نیست، آنچه در روایات وجود دارد - صرف نظر از سند – مرتبط با زمان انعقاد نطفه است، نه زمان تولد.[1] برخی روایات نیز ظاهراً نشانگر آن است که انعقاد نطفه در فصل بهار مطلوب‌تر و آسان‌تر است.
امام رضا( علیه السلام ) در این موضوع فرمودند: «در ماه نیسان(که یکی از ماه‌های بهار است)[2] اعمال غریزه جنسى و ... نیکو خواهد شد‏».[3]

[1]. «زمان مناسب برای انعقاد نطفه»، 46714؛ «مدت مراحل جنین از نگاه روایات، فقه و علم پزشکی قدیم و جدید»، 56503؛ « ارتباط کاهش و افزایش خون در هلال ماه با آداب آمیزش در روایات»، 30518؛ « شرایط زمان و مکان آمیزش»، 5556.
[2]. ر.ک: «کتاب‌شناسی رساله ذهبیه امام رضا( علیه السلام )»، 62321. برای اطلاع از خواص آن به کتاب مفاتیح الجنان، ص 601 مراجعه فرمایید.
[3]. علی بن موسی (امام هشتم)، طبّ الإمام الرضا ع (طب و بهداشت از امام رضا ع)، ترجمه، امیر صادقی، نصیر الدین، ص 22- 23 و 128، تهران، معراجی، چاپ ششم، 1381ش.

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: