۰

آیا شب پانزدهم ذی القعده از شب‌های احیاء بوده و توصیه شده است که آن‌را با تهجد به صبح برسانیم؟

اگرچه تهجد در هر شب از شب‌های سال ارزش‌مند است و آنانی که تمام سال را به تهجد می‌گذرانند، در پیش‌گاه خدای متعال ارزش والایی دارند، اما شب اشاره شده در پرسش از شب‌های احیاء نیست.
کد خبر: ۲۱۱۲۳۱
۱۲:۲۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
با سلام؛ آیا برای احیا گرفتن شب پانزدهم ذی القعده حدیثی وارد شده است؟
پاسخ اجمالی
اگرچه تهجد در هر شب از شب‌های سال ارزش‌مند است و آنانی که تمام سال را به تهجد می‌گذرانند، در پیش‌گاه خدای متعال ارزش والایی دارند، اما شب اشاره شده در پرسش از شب‌های احیاء نیست.
البته در مورد تهجد در خصوص این شب باید گفت؛ روایتی مرسل از پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) وجود دارد:
«و روی عن النبی صلى الله علیه و آله‏ أن فی ذی القعدة لیلة مبارکة، و هی لیلة خمس عشرة، ینظر الله إلى عباده المؤمنین فیها بالرحمة، أجر العامل فیها بطاعة الله أجر مائة سائح لم یعص الله طرفة عین، فإذا کان نصف اللیل فخذ فی العمل بطاعة الله و الصلاة و طلب الحوائج، فقد روی أنه لا یبقى أحد سأل الله فیها حاجة إلا أعطاه»؛[1]
از پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل شده است: در ماه ذی القعده شب مبارکی وجود دارد و آن شب پانزدهم است؛ در آن شب خداوند به بندگانش نگاه رحمت‌آمیز دارد؛ اجر و پاداش کسی که در این شب به طاعت و عبادت خدا مشغول باشد، اجر صد سال روزه‌دار معتکف مسجد است که خداوند را لحظه‌ای معصیت نکرده باشد. وقتی که این شب به نیمه رسید، به طاعت خدا، نماز و درخواست نیازها مشغول شو، نقل شده است کسی که در این شب از خدا حاجتی را درخواست کند، بدون پاسخ نخواهد ماند.

[1]. سید ابن طاووس، رضی الدین علی، الاقبال بالاعمال الحسنة، ج ‏1، ص 309، تهران، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1409ق.
آیات مرتبط

سوره الإسراء (79) : وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا
سوره المزمل (2) : قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا
سوره المزمل (6) : إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّيْلِ هِيَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِيلًا
سوره القدر (1) : إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ
سوره القدر (2) : وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: