۰

چند وقت است که حضرت خضر ( علیه السلام ) در قید حیات هستند؟

او یک دانشمند الاهى بود، و مشمول رحمت خاص پروردگار، و مامور به باطن و نظام تکوینى جهان، و آگاه از پاره‏اى از اسرار، و از یک جهت معلم موسى بن عمران، هر چند موسى در پاره‏اى از جهات بر او مقدم بوده است.
کد خبر: ۲۱۰۰۹۶
۰۸:۱۷ - ۰۸ دی ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
لطفاً بفرمایید که چند وقت است که حضرت خضر ( علیه السلام ) در قید حیات هستند؟ (طول مدت عمر ایشان را بیان فرمایید).
پاسخ اجمالی

لازم به ذکر است که در قرآن مجید صریحا نامى از خضر برده نشده بلکه به عنوان: "عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً".[1] که بیانگر مقام عبودیت و علم و دانش خاص او است- ، و به عنوان معلم موسى بن عمران، از او یاد شده است. در روایات متعددى این مرد عالم به نام "خضر" معرفى شده است.

او یک دانشمند الاهى بود، و مشمول رحمت خاص پروردگار، و مامور به باطن و نظام تکوینى جهان، و آگاه از پاره‏اى از اسرار، و از یک جهت معلم موسى بن عمران، هر چند موسى در پاره‏اى از جهات بر او مقدم بوده است.

از پاره‏اى از روایات و ظاهر بعضى تعبیرات آیات قرآن استفاده مى‏شود که او داراى مقام نبوت، و از پیامبران مرسل بود که خداوند او را به سوی قومش مبعوث ساخت، تا ایشان را به یکتاپرستى و اقرار به انبیاء و رسل و کتب آسمانى دعوت نماید. معجزه اش این بود که هرگاه اراده می فرمود به اذن الاهی چوبى خشک یا زمین بى سبزه اى سرسبز شود، این امر بلافاصله به تحقق می پیوست و از این جهت وى را خضر ( علیه السلام ) گفتند و خضر لقب او است، نام اصلیش تالیا بن ملکان بن عابر بن ارفخشد بن سام بن نوح است.

اما در خصوص طول عمر حضرت خضر ( علیه السلام ) نظر شما را به روایتی که از قول امام صادق ( علیه السلام ) نقل کرده اند جلب می کنیم: "... اما آن بنده صالح خدا خضر، خداوند عمر او را نه برای رسالتش طولانى گردانید و نه به جهت کتابى که بدو نازل کند و یا این که به وسیله او و شریعتش، شریعت پیامبران پیش از خود را نسخ کند و نه به جهت امامتى که بندگانش بدو اقتدا نمایند و نه به خاطر طاعتى که خدا بر او واجب ساخته بود، بلکه خداى جهان آفرین، بدان دلیل که اراده فرموده بود عمر گرامى قائم ( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) را در دوران غیبت او بسیار طولانى سازد و مى دانست که بندگانش بر طول عمر او ایراد و اشکال خواهند نمود، به همین جهت عمر این بنده صالح خویش (خضر) را طولانى ساخت که بدان استدلال شود و عمر قائم ( علیه السلام ) بدان تشبیه گردد و بدین وسیله اشکال و ایراد دشمنان و بداندیشان باطل گردد.[2]

بدون تردید او زنده است و هم اکنون بیش از شش هزار سال از عمر شریفش مى گذرد[3]. [4]

[1] کهف، 65 – 82.

[2] کمال الدین، ج3، ص 357؛ بحارالانوار، ج 51، ص 222.

[3] یوم الخلاص، ص 157 .

[4] . اقتباس از سؤال شماره 1653 (سایت: 2024).

 

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: