۰
کارشناسان انگلیسی بررسی کردند

سهم ماشین‌سواریِ تفریحی در آلوده کردن هوا

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که بر خلاف تصور عامه، استفاده از خودروی شخصی برای رفتن به خرید و انجام امور تفریحی بیش از رفت‌وآمد به محل کار با وسیله نقلیه شخصی منجر به آلودگی هوا می‌شود.
کد خبر: ۲۰۹۱۴۳
۱۰:۰۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، کارشناسان محیط زیستی در انگلیس از نتایج این مطالعه در سطح شهر مبنی بر اینکه چه مقدار ذرات آلاینده از خودروها منتشر می‌شود، شگفت‌زده شدند.

محققان دانشگاه UWE بریستول دریافتند که ۴۰ درصد از آلودگی هوا در بریستول از رفت‌وآمدهای تفریحی از جمله بازدید از دوستان، گردش‌های تفریحی، رفتن به باشگاه و سینما و غیره ناشی می‌شود. ۱۱ درصد دیگر از آلاینده‌ها نیز به دلیل استفاده از خودروهای شخصی برای رفتن به مراکز خرید تولید می‌شوند. رفت‌وآمد به محل کار تنها یک پنجم از آلاینده‌ها و سفرهای کاری نیز کمتر از ۱۰ درصد از آلاینده‌ها را تولید می‌کند.

پیش‌ از این کارشناسان تصور می‌کردند که رانندگی تا محل کار با توجه به تولید توده‌های بزرگ آلاینده در ساعات شلوغی، بزرگ‌ترین مقصر آلودگی هواست اما این مطالعه نشان داد استفاده از خودروهای شخصی برای انجام امور تفریحی سهم بیشتری در تولید گازهای گلخانه‌ای دارد.

وسایل نقلیه از طریق انتشارات اگزوز و هم‌چنین ساییده شدن لاستیک، ترمز و سطح جاده، ذرات ریز آلاینده به هوا می‌افزایند. ذره‌هایی که از انتشار گازهای غیر اگزوزی به هوا اضافه می‌شوند شامل اکسید نیتروژن و PM۱۰ است که اندازه آن‌ها کمتر از ۱۰ میکرومتر بوده و هم‌چنین ذرات PM۲.۵ که کمتر از ۲.۵ میکرومتر قطر دارد.

اکسید نیتروژن اثرات مخربی روی ریه‌ها، قلب و عروق و مغز دارد. PM۱۰ و PM۲.۵ نیز به دلیل کوچک بودن می‌توانند به عمق ریه‌ها و گلو نفوذ کرده و باعث ایجاد مشکلات سلامتی شوند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این آلاینده‌ها می‌توانند در کاهش حافظه و ضریب هوشی در کودکان، تشدید خطر چاقی، زوال عقل و نیز کاهش تعداد اسپرم‌ها نقش داشته باشند.

در مطالعه اخیر محققان دانشگاه UWE از اطلاعات ۱۶ هزار نفر برای بررسی میزان و چگونگی استفاده از خودروهای شخصی در سطح شهر بریستول استفاده کردند. این داده‌ها مربوط به سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است.

آن‌ها دریافتند که رانندگان ۲۶ تا ۴۹ ساله بیشترین آلاینده‌ها را تولید می‌کنند، چرا که بیشترین استفاده را از خودروهای شخصی دارند. هم‌چنین افرادی که درآمد بیشتری دارند، میزان انتشار بیشتری نسبت به افراد کم‌ درآمد دارند. علاوه بر آن مردان ۱۰ درصد بیشتر از زنان اکسید نیتروژن منتشر می‌کنند، زیرا بیش از آن‌ها از خودروهای شخصی برای رفت‌وآمد به محل کار خود و سفرهای کاری استفاده می‌کنند.

به نوشته روزنامه دیلی میل، این مطالعه بخشی از یک پروژه اتحادیه اروپا است که با نام " Clair City" معرفی شده و هدف آن بررسی تأثیر آلودگی بر سلامت در شهرها است.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: