۰

چند درصد جمیعت فعال کشور معتادند؟

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه مبارزه با مواد مخدر باید اجتماعی شود گفت: ۵.۴ درصد جمعیت فعال کشور مواد مخدر مصرف می‌کنند.
کد خبر: ۲۰۸۸۳۵
۱۵:۰۰ - ۳۰ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید براینکه مبارزه با مواد مخدر باید اجتماعی شود گفت: ۵.۴ درصد جمعیت فعال کشور مواد مخدر مصرف می‌کنند.

سردار اسکندر مؤمنی بعدازظهر شنبه در دیدار با نماینده، ولی فقیه در مازندران با اظهار اینکه این ستاد از ۱۲ وزارتخانه و سازمان تشکیل شده است افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری مواد مخدر در رأس آسیب‌های اجتماعی است و باید با آن مقابله شود.

وی با تاکید بر پیشگیری از ابتلای به اعتیاد و مصرف مواد مخدر اظهار داشت: سالانه حدود ۵۰۰ هزار نفر براثر سو مصرف مواد مخدر فوت می‌شوند. روش‌های متعدد در جهان در برخورد با مواد مخدر وجود دارد و برخی کشور‌ها مصرف ماده مخدر نیز گل را آزاد کرده اند.

وی با بیان اینکه سال ۲۰۱۷ میزان تولید مواد مخدر در افغانستان ۹ هزار تن و ۵۰ برابر شده است گفت: متأسفانه با حمایت برخی کشورها، ساخت مواد مخدر صنعتی در افغانستان افزایش یافته است.

سردار مؤمنی با بیان اینکه بیش از دو میلیون و۸۰۰ هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارد تصریح کرد: ۱.۶ میلیون نفر نیز به صورت تفننی در گیر مواد مخدر هستند و ۵.۴ درصد جمعیت فعال کشور مصرف مواد مخدر دارند.

دبیر ستاد کل مبارزه با مواد مخدر کشور یادآور شد: ۲.۶ درصد جمعیت فعال استان مازندران نیز به مصرف مواد مخدر گرایش دارند. مصرف مواد مخدر در جمعیت دانش آموزی ۲.۱ درصد در کشور، ولی در مازندران ۱.۶ درصد است.

وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر در جمعیت دانشجویی ۴.۷ درصد است ادامه داد: این میزان در مازندران ۴.۴ درصد و نزدیک به میانگین کشوری است.

سردار مؤمنی با اظهار اینکه مصرف مواد مخدر در جمعیت کارگری مازندران نصف میانگین کشوری است ادامه داد: رویکرد‌های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد فقط در دهه ۶۰ کاهش مصرف مخدر را شاهد بودیم و در دهه‌های قبل و بعد از آن با افزایش روند مصرف مواد مخدر مواجه بودیم و در چندسال گذشته میانگین مصرف باز افزایش یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به راهبرد‌های اصلی ستاد اشاره کرد و گفت: مقابله، برخورد، درمان و ساماندهی معتادان متجاهر از جمله راهبرد‌ها است که در بسیاری از محلات این ساماندهی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی بر درمان معتادان است از تصویب طرح یاریگران زندگی خبر داد و گفت: باید از همه ظرفیت‌های نهاد‌های فرهنگ ساز برای پیشگیری استفاده کنیم. درمان معتادان هزینه‌های زیادی برای کشور دارد و چاره‌ای نداریم جز اینکه موضوع مواد مخدر را اجتماعی کنیم و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم.

سردار مؤمنی یادآور شد: از همه ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و مذهبی برای پیشگیری از اعتیاد باید بهره گیری کنیم، طبق پژوهش‌ها بیش از ۳۰ درصد جوانان عنوان کرده اند تصور نمی‌کنیم با دو بار مصرف معتاد شویم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از انعقاد تفاهمنامه با حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش برای اجرای طرح یاریگران زندگی در کشور خبر داد و گفت: همچنین با نهاد‌های دیگری از جمله وزارت ارشاد و ورزش نیز تفاهمنامه‌هایی منعقد شده است.

وی ادامه داد: در حالی که میزان کشفیات مواد مخدر بیشتر شده، آمار شهدای این بخش کمتر، ولی ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان بیشتر شده است.

سردار مؤمنی با اشاره به کشف ۷۰۰ تن مواد مخدر در کشور گفت: ۷۵ درصد آن در شرق کشور و حاشیه شرق و ۲۵ درصد آن مربوط به بقیه استان‌ها بوده و بیش از ۷۰ درصد کشفیات براساس کار‌های اطلاعاتی بوده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: