۰

سفرهایی بین مقامات ایران و نیجریه برای آزادی شیخ زاکزاکی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را بر مبنای همسایگی خوب قرار داده است و به کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کردیم که آماده زندگی مسالمت‌آمیز با شما هستیم.
کد خبر: ۲۰۸۶۴۸
۱۳:۱۶ - ۲۸ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، دیروز سه شنبه 26 آذر 1398 با سخنرانی «سیدعباس موسوی» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون سیاست خارجی و روابط ایران با همسایگان با تأکید بر مسائل افغانستان در دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) برگزار شد.

در این مراسم که رئیس معاونین، کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) در آن حضور داشتند، همچنین از کتاب های "روش های آموزشی صادقین" نوشته دکتر «قیصر عباس جعفری» و «سعید طاوسی مسرور» و "مناظره و آداب آن در منظر قرآن و اهل بیت(ع)" نوشته «سید صادق پیشنمازی» رونمایی شد و از پژوهشگران برتر دانشگاه قدردانی به عمل آمد.

* دانشگاه اهل بیت(ع) ؛ پذیرای 300 دانشجو از 9 کشور در 9 رشته

در ابتدای این مراسم رییس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و خیر مقدم به میهمان و سخنران ویژه این مراسم، به ارائه گزارشی درباره اهداف و عملکرد این دانشگاه پرداخت.

حجت الاسلام دکتر «منصور میر احمدی» با اشاره به تأسیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) در سال 1382 توسط مجمع جهانی اهل بیت(ع) هدف اصلی این دانشگاه را آموزش و تربیت دانشجویان غیر ایرانی مسلمان، بویژه پیروان اهل بیت(ع) در مقطع تحصیلات تکمیلی دانست.

وی افزود: این افتخار را داریم که هم اکنون پذیرای حدوداً 300 دانشجو از 9 کشور در 9 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه باشیم. این عزیزان به عنوان میهمانان جمهوری اسلامی ایران در این دانشگاه تلاش می کنند تا در مدت حدوداً 2 سال در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند و پس از بازگشت به کشورهای خود زمینه خدمت بیشتر را در جامعه پیدا کنند.

* سیاست خارجی و روابط ایران با همسایگان

سخنگوی وزارت امور خارجه در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، ابراز امیدواری کرد که آثار پژوهشی دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه گره گشای بسیاری از مشکلات و معضلات منطقه و جهان اسلام باشد.

سید عباس موسوی گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور بزرگ و پهناوری است، حدود 15 کشور همسایه دارد و تک تک این کشورها برای ما مهم و معتبر هستند.

وی ادامه داد: منطقه امن از دید ما منطقه ای است که همسایگان امن داشته باشد، اگر این نگاه را داشته باشیم که رفاه ما در رفاه کشور همسایه است، قدری از آسیب های این روزها و این سال ها در منطقه کم خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برخی همسایگان ما این دیدگاه را ندارند و بودنشان را در نبود دیگران احساس می کنند، این نوع نگاه و بدتر از آن، نگاه به خارج و استمداد از کشورهای خارجی برای تامین امنیت، یکی از آفت هایی است که متاسفانه منطقه ما در این مدت با آن روبرو است.

موسوی در خصوص سیاست خارجی ایران اظهار داشت: گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را بر مبنای همسایگی خوب قرار داده و سعی کرده تا حد امکان دور از دخالت در کشورهای منطقه به آنها کمک کند.

وی ادامه داد: درباره شش کشور شورای همکاری خلیج فارس همواره این سیاست را پیگیری و به زبان‌های مختلف به آن‌ها اعلام کردیم آماده زندگی مسالمت‌آمیز با شما هستیم.

طالبان بخشی از راه حل در افغانستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نگاهی ویژه به افغانستان به عنوان یک کشور دوست، قدیمی و مهم داشته است، بعد از این که داعش در برخی کشورهای منطقه ما نابود شد، متاسفانه با هماهنگی و برنامه‌ریزی، بخش عمده این گروه تروریستی به سمت افغانستان، با اهداف داخلی در خود افغانستان و اهداف منطقه ای سوق داده شد.

موسوی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان از افغانستان درباره مذاکره با طالبان گفت: طالبان گروهی است که به عنوان یک واقعیت در افغانستان حضور دارد و نادیده گرفتن آن منجر به ادامه بی‌ثباتی و تنش در این کشور خواهد شد، از این رو جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده با این گروه تعامل و آنها را متقاعد کند با دولت مرکزی افغانستان به گفت و گو بنشینند و به راه حل برسند، ما نیز معتقد هستیم طالبان بخشی از راه حل در افغانستان است.

مسلمانان و مظلومان را فراموش نمی کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان نیجریه در مورد وضعیت شیخ زاکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و اقدامات ایران در این خصوص اعلام کرد: در موضوع شیخ زاکزاکی تا جایی که به وزارت امور خارجه ماموریت داده شده و ما پیگیر آن هستیم، همه تلاشمان را کرده و می کنیم که شیعیان نیجریه و دوستان ما در آنجا و خانواده ایشان در آرامش و امنیت باشند، اما همه این موضوع دست ما و جمهوری اسلامی ایران نیست، گروه های مختلفی آنجا حضور دارند، گروه های مختلفی حتی از اروپا با جنبش در ارتباط هستند و نقش آفرینی می کنند.

وی افزود: در قضیه هند که شیخ زاکزاکی حضور پیدا کرد، تلاش های فراوانی با دولت های همراه با ما انجام شد، در این زمینه برای هماهنگی هواپیما تا بقیه هماهنگی ها رایزنی صورت گرفت و سفارت خانه ایران در هند و بقیه کشورها و حتی برخی کشورهای همسایه را بسیج کردیم که این سفر انجام شود.

موسوی اضافه کرد: متاسفانه به علت نامعلومی شیخ زاکزاکی بعد از سه چهار روز دوباره هند را ترک کرد و به نیجریه برگشت، اقدامات دیگری هم در حال انجام است و احتمالا سفرهایی بین مقامات ایران و نیجریه صورت خواهد گرفت، قطعاً مسلمانان، شیعیان و مظلومان را فراموش نمی کنیم.

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: