۰

نظامی استرالیایی به علت جنایت در افغانستان تحت پیگرد قرار گرفت

عضو سابق یگان ویژه نیروی هوایی استرالیا که نشان‌های زیادی از جمله صلیب ویکتوریا را دریافت کرده به اتهام ارتکاب به جنایات جنگی و کشتن مردم افغانستان تحت پیگرد قضایی قرار گرفت.
کد خبر: ۲۰۸۴۸۵
۱۵:۲۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،یکی از کهنه سربازان استرالیایی مامور به خدمت در افغانستان که بیشترین نشان شجاعت و افتخار را دریافت کرده به ظن دست داشتن در جنایت جنگی تحت پیگرد قضایی پلیس کشورش قرار گفته است.

این دومین رسوایی نظامیان استرالیایی مامور در افغانستان طی روز‌های اخیر است که به بهانه دفاع از مردم افغانستان وارد این کشور شدند و به کشتار مردم و جنایات جنگی دست زدند.

این هفته کوین فروست، یک نظامی ۴۵ ساله عضو یگان ویژه ارتش استرالیا نیز جنایاتش در افغانستان افشا شد که پس از تایید آن خودکشی کرد.

افزایش موارد افشای ارتکاب به جنایات جنگی و خودکشی نظامیان استرالیایی موجب شده دولت این کشور کمیسیونی را مامور تحقیق درباره علت خودکشی نظامیان این کشور کند.

بر اساس آمار‌های منتشر شده از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از چهارصد نظامی سابق ارتش استرالیا که در ماموریت‌های برون مرزی این کشور حضور داشتند دست به خوکشی زدند.

پیش‌تر نیز کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از کشته شدن افراد غیرنظامی و کودکان به دست نظامیان خارجی از جمله استرالیایی خبر داده بود.

در یکی از گزارش‌های این کمیسیون آمده نظامیان استرالیایی در عملیاتی علیه یک فرمانده طالبان به نام ملا سردار به خانه بسم الله خان که در همسایگی خانه او بود می‌روند و این فرد بی گناه و صدیق الله فرزند شش ساله اش را که هر دو در خواب بودند به رگبار گلوله می‌بندند و به قتل می‌رسانند.

برخی فعالان حقوق بشر با محکوم کردن پنهانکاری جنایات نظامیان خارجی مامور در افغانستان از جانب دولتهایشان اعلام کردند دو سال پیش پس از انکه شبکه تلویزیونی (LBC) در مجموعه برنام‌های درباره افغانستان اسناد این جنایت را اشکار می‌کند ماموران امنیتی استرالیا به دفتر اصلی شبکه تلویزیونی هجوم بردند تا از افشای دیگر مواردی که این شبکه احتمالا به ان دست یافته جلوگیری کنند. انان همچین این شبکه تلویزیونی را به اتهام انتشار اسناد محرمانه تحت پیگرد قضایی قرار دادند.

بر اساس گزارش‌های نهاد‌های حقوق بشری نظامیان خارجی مامور در افغانستان هزاران نفر از غیر نظامیان از جمله کودکان را در این کشور به قتل رساندند.

یوناما دفتر سازمان ملل در افغانستان در تازه‌ترین گزارش اعلام کرد در ۹ ماه امسال روزانه فقط ۹ کودک در افغانستان کشته و یا نقص عضو شدند که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۱۱ درصد افزایش داشته است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: