۰

حضرت فاطمه زهراء ( سلام الله علیها ) در کجا به خاک سپرده شدند؟

به جهت این که بعد از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به حضرت فاطمه ( سلام الله علیها ) ستم شده بود آن حضرت به همسرش علی ( علیه السلام ) سفارش فرمود که هنگام شب او را غسل دهد و کفن کند و به خاک بسپارد تا کسانی که به او ستم کردند در مراسم ایشان شرکت نکنند و همچنین تصمیم گرفتند که قبرشان مخفی بماند
کد خبر: ۲۰۸۳۹۸
۰۹:۵۴ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:

پاسخ اجمالی

فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) پس از بعثت پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم )[1] و هشت سال پیش از هجرت (سال پنجم بعثت) در مکه متولد شده است.[2] در سن نه سالگی به ازدواج امام على ( علیه السلام ) در آمد[3].

به جهت این که بعد از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به حضرت فاطمه ( سلام الله علیها ) ستم شده بود[4] آن حضرت به همسرش علی ( علیه السلام ) سفارش فرمود که هنگام شب او را غسل دهد و کفن کند و به خاک بسپارد تا کسانی که به او ستم کردند در مراسم ایشان شرکت نکنند و همچنین تصمیم گرفتند که قبرشان مخفی بماند و از همین رهگذر بود که علی بن ابی طالب علیه السلام فاطمه را در تاریکی شب به خاک سپرد و قبرش را مخفی نمود. و برای اینکه دشمنان نتوانند موضع حقیقی قبر را تشخیص دهند صورت چهل قبر تازه در مدینه احداث کرد تا کاملا در اشتباه واقع شوند. گر چه خود حضرت علی ( علیه السلام ) و فرزندان حضرت زهرا علیهاسلام،جایگاه دفن حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) را می دانستند ولی سفارش های فاطمه ( سلام الله علیها ) در مورد اخفاء قبر به طوری جدی و مؤکد بود که هیچ یک از آنان حاضر نشدند آن را معرفی کنند حتی کاری نکردند که از آثار و قرائن موضع قبر شناخته شود. ائمه اطهار هم یقینا از موضع قبر مطلع بودند ولی اجازه نداشتند که این سر الهی را آشکار سازند.[5]

البته بر اساس قرائن موجود، در مورد محل دفن آن حضرت سه احتمال و سه قول وجود دارد:

  1. در خانه خودش دفن شده است.
  1. در محل روضه (بین منبر و خانه پیامبر) که پیامبر فرمود باغی است از باغ های بهشت.
  1. در قبرستان بقیع.

[1] احمد بن أبى یعقوب بن جعفر بن وهب، تاریخ الیعقوبى، ترجمه،ج ‏1،ص 375، بیروت ، دار صادر.

[2] أبوالحسن على بن الحسین بن على المسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، تحقیق اسعد داغر، ترجمه، ج‏1، ص 644، قم، دار الهجرة، چاپ دوم، 1409.

[3] تاریخ ‏قم، ص 194.

[4] صحیح بخاری، ج 20، ص 447 و ج 13، ص 135.

[5] علامه مجلسی، بحار الانوار، ج 43، ص 191 و 178 و 214، مؤسسه الوفاء، بیروت، لبنان، 1404 ه ق؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 362؛ دلائل الامامه ص 42.

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: