۰

9 نکته برای خواب راحت‌تر در زمان گرفتگی بینی

گرفتگی بینی می تواند افراد را به تنفس از راه دهان مجبور کند که خشکی و درد گلو را به همراه دارد. برای فردی که با سرفه یا گلودرد نیز مواجه است، این می تواند خوابیدن را هرچه بیشتر دشوار سازد.
کد خبر: ۲۰۸۲۸۵
۱۴:۳۷ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،آلرژی ها، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیگر دلایل شایع گرفتگی بینی می توانند خوابیدن را دشوار یا حتی غیر ممکن سازند.

9 نکته برای خواب راحت‌تر در زمان گرفتگی بینی

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "مدیکال نیوز تودی"، یک فرد ممکن است به واسطه احساس ناتوانی در تنفس چندین بار از خواب بیدار شود یا به واسطه فشار ناشی از گرفتگی بینی در به خواب رفتن با دشواری مواجه شود.

خواب برای بهبودی عفونت ها ضروری است. مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که خواب بهتر حتی ممکن است در وهله نخست خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش دهد.

راهبردهای مختلفی می توانند به حفظ کیفیت خوب خواب به رغم گرفتگی بینی کمک کنند. برای کسب بهترین نتیجه، افراد می توانند چند راهبرد را به صورت همزمان انجام دهند.
بالاتر قرار دادن سر

گرفتگی بینی معمولا طی شب شرایط وخیم‌تری به خود می گیرد زیرا تخلیه سینوس ها و بینی دشوارتر می شود.

این به معنای آن است که مخاط در سر جمع شده و تنفس دشوارتر می شود و به طور بالقوه صبح روز بعد موجب یک سردرد سینوسی می شود.

بالاتر قرار دادن سر با استفاده از یک یا چند متکای اضافه می تواند به تخلیه راحت‌تر سینوس ها کمک کند.
استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز

خشکی بینی می تواند شرایطی دردناک و حساسیت بیشتر را ایجاد کند. دستگاه های رطوبت‌ساز به افزایش رطوبت هوا کمک می کنند و بر همین اساس می توانند از خشکی بیش از حد مسیرهای هوایی پیشگیری کرده و در زمان گرفتگی بینی احساس درد هنگام تنفس را کاهش دهند.

برخی افراد برای کسب نتیجه بهتر روغن های اساسی مانند نعناع بیابانی یا اکالیپتوس به دستگاه رطوبت‌ساز اضافه می کنند.

پاکسازی منظم دستگاه رطوبت‌ساز اهمیت دارد زیرا رطوبت می تواند محیطی مناسب را برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم کند.
قرار دادن اقلام مورد نیاز در نزدیکی تختخواب

گرفتگی بینی تنها چیزی نیست که می تواند خوابیدن در این شرایط را دشوار سازد. برای افراد بسیاری، بلند شدن برای نوشیدن آب یا برداشتن دستمال کاغذی می تواند در خواب شبانه اختلال ایجاد کند.

قرار دادن یک بسته دستمال کاغذی، یک سطل زباله و یک بطری آب در کنار تختخواب می تواند این قبیل اختلالات شبانه را کوتاه‌تر و راحت‌تر سازد.
مصرف عسل

گرفتگی بینی می تواند افراد را به تنفس از راه دهان مجبور کند که خشکی و درد گلو را به همراه دارد. برای فردی که با سرفه یا گلودرد نیز مواجه است، این می تواند خوابیدن را هرچه بیشتر دشوار سازد. عسل می تواند گلو را پوشش داده و ناراحتی را تسکین دهد.

عسل ممکن است حتی به عنوان یک سرکوب کننده سرفه نیز عمل کند. مطالعه ای در سال 2014 تاثیر مصرف عسل همراه یک دارونما و داروی بازکننده برونش سالبوتامول در کودکان مبتلا به سرماخوردگی را بررسی کرد. پژوهشگران دریافتند که عسل گزینه موثرتری برای تسکین علائم سرفه بوده است. همچنین، کودکان ممکن است تمایل بیشتری به مصرف عسل به جای داروها داشته باشند.

برای افرادی که به عسل آلرژی ندارند، خطر عوارض جانبی یا واکنش های منفی در صورت مصرف این ماده غذایی بسیار کم است.
دوش بخار پیش از خواب

بخار گرم ممکن است به باز شدن سینوس ها کمک کند. بخار به نرم شدن مخاط خشک شده کمک می کند و می تواند به تخلیه بینی، کاهش درد و گرفتگی پیش از خواب کمک کند.

برخی افراد متوجه شده اند که ماساژ پوست بخش هایی که سینوس ها را پوشش داده است به تخلیه هرچه بیشتر کمک می کند. همچنین، دوش آب گرم پیش از خواب به کسب آرامش بیشتر کمک می کند.
استفاده از محلول سالین

استفاده از اسپری یا شستشو با محلول سالین که حاوی مقدار کمی نمک و آب استریل است می تواند به تخلیه سینوس ها کمک کند. شستشو با سالین می تواند به تسکین تورم و ناراحتی و همچنین کاهش احساس گرفتگی بینی هنگام شب کمک کند.

استفاده چند باره از محلول سالین فاقد دارو طی شب بی خطر است، از این رو، بیمار می تواند یک اسپری سالین را کنار تخت خود قرار داده و در زمان نیاز از آن استفاده کند.
استفاده از نوار بینی

نوارهای بینی به قسمت پل بینی متصل شده و سوراخ های بینی را اندکی به بیرون می کشند.

اگرچه افراد بسیاری از نوارهای بینی برای پیشگیری از خروپف استفاده می کنند، هنگامی که با گرفتگی بینی مواجه هستید نیز این نوارها می توانند تنفس را تسهیل کنند. تا زمانی که گرفتگی بینی بهبود یابد می توانید خوابیدن همراه با یک نوار بینی را امتحان کنید.
استفاده از یک اسپری بینی استروئید یا ضد گرفتگی بدون نسخه

اسپری های بدون نسخه می توانند به کاهش التهاب یا گرفتگی بینی ناشی از آلرژی ها و عفونت ها کمک کنند. استفاده کوتاه مدت از آنها خطری ندارد و می توانند تسکین سریع را موجب شوند.

افراد باید به دستورالعمل ارائه شده روی بسته بندی محصول، از جمله دوز مصرفی و حداکثر تعداد روزهایی که می توانند پشت سر هم از آن محصول استفاده کنند، توجه داشته باشند.

اسپری های استروئید به تسکین التهاب کمک می کنند که می تواند به کاهش گرفتگی و تحریک مسیرهای هوایی کمک کند. این محصولات در انواع بدون نسخه و تجویزی در دسترس هستند.

استفاده از اسپری های بینی استروئیدی برای کودکان تنها در صورت تجویز پزشک مجاز است.
مصرف داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا

استفاده از داروهای سرماخوردگی و آنفلوآنزا همراه با یک محصول ضد گرفتگی بینی می تواند تنفس را هرچه بیشتر تسهیل کند. همچنین، آنها ممکن است به تسکین علائم دیگر مانند عضله درد و سردرد کمک کنند.

از مصرف چند دارو پرهیز کنید و مصرف دارو برای نوزادان و کودکان تنها در صورت تجویز پزشک مجاز است.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سرماخوردگی اغلب موجب گرفتگی بینی می شود. آنتی بیوتیک ها و داروهای دیگر تاثیری در درمان سرماخوردگی ویروسی ندارند، از این رو، پزشک کار چندانی نمی تواند انجام دهد.

مصرف مایعات فراوان و استراحت کافی به بدن زمان لازم برای بهبودی را می دهد.

علائم سرماخوردگی می توانند بین دو روز تا دو هفته ادامه داشته باشند. افراد مبتلا به آنفلوآنزا معمولا طی یک هفته بهبود می یابند، اما علائم این بیماری می توانند برای دو هفته یا بیشتر ادامه داشته باشند.

در صورت مواجهه با موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

فردی با یک سیستم ایمنی ضعیف، مانند افراد پیر یا نوزادان، که علائم آنفلوآنزا را تجربه می کند. درمان زودهنگام آنفلوآنزا ممکن است شدت عفونت را کاهش دهد.

نوزادی که علائم گرفتگی بینی را نشان می دهد. نوزادانی که کمتر از دو ماه سن دارند تنها از طریق بینی تنفس می کنند، از این رو، گرفتگی بینی می تواند به سرعت موجب مشکلات تنفسی جدی شود.

فردی که تنفس برای وی تقریبا غیر ممکن شده است یا نشانه های مشکلات تنفسی، مانند ضربان سریع قلب، آبی شدن رنگ لب ها، تنفس سریع، سرگیجه، یا تغییرات جدی در خلق و خو یا شخصیت خود را تجربه می کند.

فردی که برای بیش از دو هفته با گرفتگی بینی مواجه بوده یا متوجه تشدید تدریجی شرایط طی چند روز شده است.

فردی که برای چند روز تب بیش از 39.5 درجه سلسیوس را تجربه کرده است.

فردی که در کنار گرفتگی بینی، نشانه های یک حمله آسم، مانند بروز مشکل ناگهانی در تنفس، خس خس سینه، یا تنگی نفس را تجربه می کند.

منبع: ASRIRAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: