۰

مافیای زباله گردی در تهران وجود ندارد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران وجود مافیای زباله گردی در شهر تهران را رد کرد.
کد خبر: ۲۰۷۷۴۷
۰۹:۰۱ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، محمدرضا جوادی یگانه معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در در مورد ارزش ۲ هزار و ۶۴۰ هزار میلیارد تومانی جمع آوری زباله در تهران گفت: روزانه در تهران ۵ هزار تن زباله تولید می‌شود و گردش مالی فراوانی دارد، اما برآورد مالی شهرداری تهران این رقم را هم تأیید نمی‌کند.

وی با رد مافیای زباله گردی در تهران بیان کرد: بخش اصلی زباله گردی در تهران در دست گروه‌های خانوادگی است که بیشتر آن‌ها افغانستانی هستند و از روستا‌های هرات به تهران می‌آیند و همگی مرد و بیشتر آن‌ها جوان، نوجوان و کودک هستند و با کار در قالب گروه‌های کوچک، زباله‌ها را هم جمع آوری می‌کنند و اغلب در گود‌ها و گاراژ‌های خارج از شهر تهران زندگی می‌کنند.

جوادی یگانه بیان کرد: خودروهایی از ساعت ۳ تا ۴ بعد از ظهر این زباله گرد‌ها را به شهر تهران می‌آورند و آن‌ها تا ساعت ۱۱ شب حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلو زباله خشک جمع‌آوری و روز بعد زباله‌ها را در گاراژ‌ها تفکیک می‌کنند.

وی بیان کرد: گروهی دیگر از زباله گرد‌ها وجود دارند که عمدتا معتاد هستند و برای خرید مواد مخدر مصرف روزانه خود زباله گردی می‌کنند و این افراد بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم نمی‌توانند زباله جمع آوری کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: بنابراین اصل زباله گردی توسط افغانستانی‌ها انجام می‌شود و اگر مافیای هم وجود داشته باشد برای ورود غیرقانونی این کودکان از مرز‌های شرقی کشور است، لذا گروه‌های کوچکی هستند که اقدام به جمع آوری زباله می‌کنند و مافیایی به نام مافیای زباله گردی در تهران وجود ندارد.

جوادی یگانه در مورد اینکه چرا زباله گرد‌ها ساماندهی نمی‌شوند؟ گفت: آسیب‌های اجتماعی راه حل فوری ندارند و بار‌ها زباله گرد‌ها جمع آوری شدند که این کار هم اثری نداشت.

وی با بیان اینکه پیمانکاران جمع آوری پسماند خشک و‌ تر شهر تهران از هم تفکیک شده‌اند، افزود: پیمانکاران پسماند خشک با شهرداری قرارداد دارند و متعهد شده‌اند که حق ندارند در کار جمع آوری زباله از اتباع خارجی و کودکان استفاده کنند، اما پیمانکاران تخلف می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: زباله گرد‌ها در گود‌های اطراف شهر تهران زندگی می‌کنند و هیچ امکانات بهداشتی ندارند و در مواردی شهرداری اقدام به تخریب این گود‌ها کرده که اثر نداشته است، به عنوان مثال گود اشرف آباد تخریب شد، اما زباله گرد‌ها به محل دیگری منتقل شدند، به همین دلیل ساماندهی زباله گردی تنها مقابله با کودکان کار نیست، بلکه راه حل این است که پیمانکاران را مجاب کنیم تا از کودکان زباله گرد استفاده نکنند و شهرداری‌های مناطق موظف هستند بر روی کار پیمانکاران خود نظارت داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که طبق برآورد انجام شده از ۱۴ هزار نفر زباله گرد شهر تهران، ۵ هزار نفر کودک هستند، افزود: این ارقام پیش برآورد است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: حدود ۵۴ هزار مخرن جمع آوری زباله در شهر تهران وجود دارد و شهرداری تهران طرحی به نام طرح «کاپ» را برای کاهش پسماند در دست اجرا دارد.

جوادی یگانه با بیان اینکه هیچ قانونی زباله گردی را جرم نمی‌داند، گفت: سخت‌ترین و پر آسیب‌ترین کار کودکان، زباله گردی است، زیرا آن‌ها به انواع زباله از جمله زباله بیمارستانی دست می‌زنند و تنها راه این است که پیمانکاران قانع شوند تا از کودکان استفاده نکنند.

وی افزود: برای افرادی که زباله‌ها را خریداری می‌کنند، فرقی ندارد که کودک یا بزرگسال این زباله‌ها را جمع‌آوری کرده است، زیرا این افراد مخازن را به گروه‌های زباله گرد واگذار می‌کنند و کیلویی زباله را تحویل می‌گیرند و برای آن‌ها سن زباله گرد‌ها اهمیتی ندارد.

جوادی یگانه گفت: شهرداری تهران پیش قدم ساماندهی زباله گرد‌ها شده است و به این موضوع هم اعتقاد نداریم که کار جمع آوری زباله را به پیمانکاران بسپاریم و از این طریق کسب درآمد کنیم.

وی تصریح کرد: بخشی از کار ساماندهی زباله گرد‌ها به وزارت کشور و بخشی هم به نهاد‌های خارج شهر تهران مربوط است، زیرا این کودکان در اطراف پایتخت زندگی می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: برای ساماندهی کودکان زباله گرد به سازمان بهزیستی مراجعه کردیم که آن‌ها گفتند بودجه لازم برای نگهداری از این کودکان را ندارند.

جوادی یگانه بیان کرد: ما تعدادی کودک کار داریم که دستفروشی می‌کنند و خانواده‌های آن‌ها در اطراف شهر تهران ساکن هستند و گروه دیگر کودکان کار زباله گرد هستند که این کودکان کار دیگری انجام نمی‌دهند، زیرا درآمد حاصل از جمع آوری زباله بسیار است.

وی گفت: باید با مافیای ورود کودکان به کشور مقابله کنیم.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: